Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av ski, bindinger og sko til topptur.
#183240 05/03/2017 11:30 AM
Lizzard Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har kjørt telemark noen år og tenker å gå over til randonee. Er usikker på hva som er gode ski, bindinger og sko. Det er så mye å velge mellom, og alle selgere sier ulike ting. 

Skiene skal først og fremst brukes til topptur, litt alt mulig føre, fordel om utstyret er lett og med god beveglighet da formen begynner bli svakere. I dag har jeg k2 wayback 88 ski, og tenker at dette er en type ski som kan fungere, men om det er forslag til andre som er bedre og kansje lettere er det også bra. Sko har jeg lite peiling. Atomic backland carbon og Dynafit TLT7 / TLT6 er de jeg har sett på. bindinger har jeg ikke peiling på. 

forslag blir tatt i mot med stor takk smile

Re: Valg av ski, bindinger og sko til topptur.
Lizzard #185103 07/03/2017 11:06 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I utgangspunktet er jo ski laget for alpint/randonee. Telemark har jo tilpasset sine bindinger til alpintski i nyere tid. Så dine wayback88 er forsatt veldig gode ski. Så sant du ikke ønsker noe annet, mangler noen egenskaper - så er det ikke noen grunn til å bytte. Plugge hullene og montere på techbinding skal gå fint.Står telemark selv, så skal ikke komme med noe særlig føringer på sko/bindinger. Når det gjelder sko, kun ett tips (nesten): passform, passform, passform. Få randoneesko på markedet som er dårlig, strengt tatt er det meste veldig bra. MEN det hjelper ikke med "den beste" skoen, hvis det er vondt på....

Lizzard #185104 10/03/2017 11:16 PM
Ringrev
Ringrev

Enig i at passform er viktig.  Skiene er et fornuftig kompromiss.  Med lettere ski vil det også bli mer ustabilt/kreve mer teknikk...  Bindinger.  Har kjørt med dynafit-bindinger siden 2000, men også prøvd marker duke/baron/tour.  Tech er helt klart å foretrekke på tur.  Hvis du kjøper tlt6/7 kan du (visst nok )ikke kjøpe fritschi vipec.  Synes vipec er hakket bedre enn andre Tech bindinger jeg har sett/prøvd.   

Lizzard #185105 15/03/2017 10:07 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hadde i mange år relativt tungt randonee'-utstyr i den hensikt at selve skikjøringen skulle prioriteres. Ok det, men 5,5 - 6 kg pr. bein er mye å dra på oppover Sunnmørsfjella. Bytta for et par år siden til mye lettere utstyr; (Black Diamond Link 95, Dynafit TLT6 og TLT Radical bindinger) og selv om skiene kanskje ikke er like stabile etc, på spesielle snøforhold, har jeg ikke angret et sekund. Totalt sett mye større utbytte av turene med lettere utstyr.