Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av feller
#183223 09/03/2017 12:15 PM
Anette Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har akkurat bestilt mine første toppturski, K2 MT Baker 82. I den forbindelse trenger jeg også feller, og er usikker på valget, samt har et stramt studentbudsjett.

Jeg lurer derfor på hva som er forskjellen på G3 Expedition og G3 Alpinist. Vurderer også Contour Guide Carv skifeller som er ferdig tilpasset skiene. For øyeblikket er de laveste prisene jeg kan finne på hhv. 950,- (G3 Expedition), 1799,- (G3 Alpinist) og 1349,- (Contour).

Blir glad for alle tips.

Re: Valg av feller
Anette #183224 10/03/2017 7:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg mottok i dag Fri Flyt i postkassa. I denne er det test av noen feller. Best ut kommer G2 Alpinist LT Mohair sammen med Pomoca Climb. Pomoca climb kan du få på XXL til kr. 1899,-. Antar det er samme modell som er testet?

I testen står det også at Climb fellen kan fås under logoen til K2, Dynastar, Salomon og Rossignol. Selv har jeg et par K2 Wayback/Talkback feller anskaffet for et par uker siden. Om disse er de samme som testvinner Climb vet jeg ikke men fornøyd med fellene er jeg uansett.

Re: Valg av feller
Anette #185106 14/03/2017 11:50 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For å svare på spørsmålet: expedition har en bøyle til feste i front, og så tilpasser man fronten. Alpinist har ferdige fester. Er ikke bombesikker, men tror begge er mohair mix (70%nylon, 30%mohair). Prisen er egentlig ganske like for G3 feller, så sjekk at det er riktig bredde/lengde på den expedition-fellen du har sett til 950, virket overkant billig;)

Øvrige tips fra Nils Nielsen, Tindevegleder i Norge og Alpene:

"Det er to fabrikanter som lager feller som både glir godt og som sitter - begge er sveitsiske. Fellene har riktignok ikke flotte mønstre som er tilpasset både gutter og jenter, men det bør ikke bety så mye da de er ned mot snøen mesteparten av tiden. Mohair er det beste, men disse krever litt mer vedlikehold og er mindre slitesterke, en miks av mohair og nylon funker for det mest av turbruk. Black Diamond sine Mohair mix feller er veldig bra og er det beste man får på det norske markedet. De sveitsiske merkene gjøres det dessverre lite for å selge."

Altså sveitsiske - Montanta & Coltex.