Tips til toppturski for en med middels skiferdigheter :)
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er på utkikk etter nye toppturski, og blir glad for innspill til hvilke ski som kan passe mine behov. Jeg har kjørt på Skitrab Altavia (lette, smale og korte ski) et par sesonger, men opplever ofte at disse blir for ustabile og litt kranglete å svinge med i fjellterreng med variert føre. Er derfor på utkikk etter ski som gir en bedre kjøreopplevelse. Altså ski som er lettere å svinge med og ha kontroll på for en person med nokså midt-på-treet skiferdigheter  Har fått anbefalt både SGN Hurrungane 101 og Dynafit Denali. Er det noen som kan dele erfaringer med disse skiene? Kan de passe til mitt behov? Er det andre ski som kan passe bedre? Alt av innspill mottas med stor takk
|
|
|
 Re: Tips til toppturski for en med middels skiferdigheter :)
|
Fersking
|
Fersking
Må skryte litt av skiene jeg fikk fra Völk, V-Werks BMT 94. De funker veldig bra på det meste av føre. Har lånt bort skiene til både nybegynnere og folk som er godt vante med lette toppturski. De har hatt det morro med dem både i preparerte bakker og på nysnø med litt hold i. Skiene har blitt min favoritt på typisk norsk føre. Rocker og taper foran og bak.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvilke støvler og bindinger bruker du? Hva synes du er vanskeligst (rangert)? Hardt og is, kartong og gjennomslagsskare, dyp løssnø?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvilke støvler og bindinger bruker du? Hva synes du er vanskeligst (rangert)? Hardt og is, kartong og gjennomslagsskare, dyp løssnø? Støvler: Fischer Transalp W Thermoshape. Bindinger: Dynafit TLT Speed Radical. Vanskeligst føre: 1) Kartongsnø og gjennomslagsskare 2) Dyp løssnø 3) Hardt/is
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Litt early rise rocker foran og bak, generøs taper, kanskje kortere/lavere spenn eller flate under, litt bredere (da synker man ikke så dypt når man først går gjennom). Dette vil generelt hjelpe mye på gjennomslag og dyp løssnø, men det blir dårligere på hardt føre og ofte tyngre på vei oppover. Det aller vanskeligste på gjennomslag er å kjøre mange korte svinger i sakte fart, så en kjørestil med lengre svingradius og høyere fart vil hjelpe mye. Lavere tyngdepunkt, dvs. lettere sekk vil også hjelpe. Jeg bruker blant annet DPS Wailer 112 på topptur https://www.oslosportslager.no/produkt/dps-wailer-112-rp2-pure3-freerideski-1617-41262.aspx (finnes også i lettere toppturmodell), tuppene søker veldig opp og ut av snøen, men bakenden er litt mer tricky. Bredere, rocker og taper, så blir det gøy på kartong 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Litt early rise rocker foran og bak, generøs taper, kanskje kortere/lavere spenn eller flate under, litt bredere (da synker man ikke så dypt når man først går gjennom). Dette vil generelt hjelpe mye på gjennomslag og dyp løssnø, men det blir dårligere på hardt føre og ofte tyngre på vei oppover. Det aller vanskeligste på gjennomslag er å kjøre mange korte svinger i sakte fart, så en kjørestil med lengre svingradius og høyere fart vil hjelpe mye. Lavere tyngdepunkt, dvs. lettere sekk vil også hjelpe. Jeg bruker blant annet DPS Wailer 112 på topptur https://www.oslosportslager.no/produkt/dps-wailer-112-rp2-pure3-freerideski-1617-41262.aspx (finnes også i lettere toppturmodell), tuppene søker veldig opp og ut av snøen, men bakenden er litt mer tricky. Bredere, rocker og taper, så blir det gøy på kartong  Takk for innspill!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Må skryte litt av skiene jeg fikk fra Völk, V-Werks BMT 94. De funker veldig bra på det meste av føre. Har lånt bort skiene til både nybegynnere og folk som er godt vante med lette toppturski. De har hatt det morro med dem både i preparerte bakker og på nysnø med litt hold i. Skiene har blitt min favoritt på typisk norsk føre. Rocker og taper foran og bak. Takk for innspill
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvordan oppfører DPS Wailer 112 seg på hardt og slagete føre, som i både kortsving og stor fart? -Spør av rein nysgjerrighet, (ettersom de skia har den mest ekstreme rockeren jeg kan huske å ha sett på topptur, noe som vanligvis ikke er forenelig). Og gir Wailer 112 faktisk mindre gåmotstand opp, fordi så liten del av fronten (med felle) bremser nedi? Til trådstarter: Generelt står elevene vi har i skiopplæring (40 stk hver vinter), ofte irriterende godt på K2 Wayback, (tross lite eller ingen erfaring utenfor preparert løype, eller på ski i det heile tatt). Erfaringa mi er heller at breidere og meir spesielle ski sjelden lønner seg, med mindre en er skikkelig god, og/eller tung i sessen. Black Crows Camox Freebird er enda bedre på topptur /allroundegenskaper enn Wayback, spesielt på hardt og slagete føre,men med mine 88 kg er de ikke spesielt bærekraftige på gjennomslagsføre. Til gjengjeld er de kurante å drasse med opp. Generelt: Til alt anna enn heisbaserte, korte toppturer gidder jeg ikke lenger å skubbe breiere ski enn maks 100mm midtbredde opp motbakkene, det suger kraft ut av låra. (Av erfaring etter 15 år med Legend Pro Rider, Sumo, Kuro, Redeemer, Navis og BMT 109).
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Wailer flagrer mye på hardt og slagete føre i stor fart. I liten fart er det greiere, men det kommer litt an på hva man tenker er lite fart. Den har litt spenn, så hvis man legger den opp på kant og kjører veldig i fallretningen sitter den bra, men det er jo for løssnøegenskapene man evt. gidder å ta den med på tur. Det finnes mange typer av 112RP2, med ulik grad av demping og vekt. Jeg har bare prøvd Pure3 versjonen. Angående gåmotstanden, så har jeg ikke kunnet sammenligne med like tunge ski med annen geometri, men tror felletypen har mest å si for gåmotstand. Kanskje tuppene søker litt mer opp hvis man går førstespor i dyp løssnø, men sikkert ikke mer enn andre ski med rocker. Spennprofil: http://static.evo.com/assetimages/features/dps/2015/wailer112_pdp_rocker.png
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvordan oppfører DPS Wailer 112 seg på hardt og slagete føre, som i både kortsving og stor fart? -Spør av rein nysgjerrighet, (ettersom de skia har den mest ekstreme rockeren jeg kan huske å ha sett på topptur, noe som vanligvis ikke er forenelig). Og gir Wailer 112 faktisk mindre gåmotstand opp, fordi så liten del av fronten (med felle) bremser nedi? Til trådstarter: Generelt står elevene vi har i skiopplæring (40 stk hver vinter), ofte irriterende godt på K2 Wayback, (tross lite eller ingen erfaring utenfor preparert løype, eller på ski i det heile tatt). Erfaringa mi er heller at breidere og meir spesielle ski sjelden lønner seg, med mindre en er skikkelig god, og/eller tung i sessen. Black Crows Camox Freebird er enda bedre på topptur /allroundegenskaper enn Wayback, spesielt på hardt og slagete føre,men med mine 88 kg er de ikke spesielt bærekraftige på gjennomslagsføre. Til gjengjeld er de kurante å drasse med opp. Generelt: Til alt anna enn heisbaserte, korte toppturer gidder jeg ikke lenger å skubbe breiere ski enn maks 100mm midtbredde opp motbakkene, det suger kraft ut av låra. (Av erfaring etter 15 år med Legend Pro Rider, Sumo, Kuro, Redeemer, Navis og BMT 109). Takk for gode og konkrete tips! Har sjekket ut K2 Wayback 96, og det virker som om det kan være rette ski til mitt behov. Du nevner at Black Crows-skiene har enda bedre topptur/allroundegenskaper - kan du utdype litt hva du legger i det? Er de generelt mer lettkjørte og bedre på all slags føre? Eller er det først og fremst snakk om hardt og slagete føre?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Wayback oppleves mykere og lettere å jobbe med, en veldig lettkjørt ski, som liker dårligere fart og slag fra hissig kjøring på typisk norsk dritsnø, og nok også flyter dårligere sammenligna med Camox Freebird, som generelt tåler meir av det meste, men som er litt meir krevende å stå på, (men fortsatt ein lettkjørt ski). Dynastar Cham 2.0 97 er en annen vinner, som jeg vet mange er meget fornøgd med, på topptur. Denne skien har jeg ikke stått på sjøl, men jeg mistenker den for å flyte bedre i laussnø, enn Camox Freebird.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hallo! Coreupt Slasher er den desidert beste toppturskia der ute, word. Dette er en ski som passer alle nivå av skiskjøring.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk igjen for grundige og nyttige svar! (beklager sen respons på de siste innleggene). Valget falt til slutt på K2 Wayback 96, som jeg nå har fått testet. Kjøreopplevelsen var virkelig en helt annen - selv på kraftig sugeføre Det var rett og slett en liten drøm å stå på disse skiene sammenliknet med de gamle skiene mine. Gleder meg til resten av sesongen God påske!
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei. 1) Dine Skitrab Altavia er jo laget meg et litt annet utgangspunkt en f.eks k2 og Black crows, der fokuset til Skitrab er enda mer gå-orientert enn de andre. Det betyr jo da at de ofrer noe kjøreegenskaper for lavere vekt. Camox Freebird og f.eks wayback96 har nesten samme mål, men veier ca 300g mer enn Altavia. Ja, de er bredere, men noe av vekten går til matriell/konstruksjon som gjør disse skiene bedre nedover.2) Gitt at du er jente/dame, og generelt gj.snitt lavere vekt enn gutt/menn, så ser jeg ikke at du har behov for å nærme deg såpass midje som Camox/wayback96. Har en wayback96 selv, 183cm/85kg, og jeg flyter veldig bra på disse dimmensjonene. Så sant du ikke bærer min vekt, så vil jeg si dropp noe på bredde. Da får du mindre vekt, mindre friksjon på opptur/fellegang. Referer til innlegget Eirik - sier meg meget enig.3) "-" anbefaler a)bredde b)rocker c)taper. De fleste ski har rocker og taper som standard konstruksjon, så og si på alle type ski, så det hadde jeg ikke brukt nevneverdig tid på. Bredde derimot er ikke bare vinn-vinn. Bredere modeller vil fungere bedre på kartong/gjennomslag pga mer flyteareal, men de har tendens til å bli mykere konstruksjon, siden man vil ha bredde for flyt/mykere forhold. Dvs du oppgir egenskaper på hardere føre. Og det er tyngre ski, og mer friksjon når man går oppover. Vica versa, smalere ski har noe stivere konstruksjon, og bedre egenskaper på hardere føre, men igjen mindre flyt. Mye blir nevnt i forrige post4) Ser cham 97 er også nevnt. Har ikke erfaringer, men ville bare skyte inn at da er du over på "allmountain" kategori. Dvs 400/500g tyngre fort vekk? Så det er en helt annen type ski. (så var det dette med bredden igjen, om du trenger den).5) Ser det er nevnt at Coreupt Slasher er den desidert beste "toppturskien". De veier ca 4,3kg, så jeg lar diskusjonen ligge der. Siteter Eirik "det suger kraft ut av låra". Vanskelig å komme med et konkret forslag til deg, pga ditt behov er annerledes enn mitt. Dvs jeg er mest sannsynlig en tyngre kjører enn deg og vil naturlig søke noe bredere ski. Men Eirik Loftsnes kom med tips som han argumenterte godt for, selv om jeg mener at nesten 100mm midje til damer er ofte overkill pga du oppgir masse egenskaper (ekstra vekt, ekstra friksjon m/feller, vanskeliger å kante mer på travserering m/ lavere kroppsvekt, noe allroundegenskaper). Min anbefaling vil være å tenke litt i samme baner som skien du allerede har når det gjelder dimmensjoner, muligens noe mer bredde, men ikke strekk for langt, F.eks max 90mm midje. Men at den har 100-150g mer vekt, slik at den blir mer stabil og definert i kjøringen.(wayback88 --> ca 100g tyngre og litt mer bredde?)
|
|
|
|
|