Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ulike bøker om snøskredvurdering, trygge turer er målet.
#183163 23/03/2017 7:19 PM
Berger Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei.

Beklager hvis dette allerede er bredt dekket i andre forumtråder, men et raskt forumssøk fra mobilen ga meg ingen umiddelbare treff for det jeg lurer på.

Jeg lurer på hvilke erfaringer forumsleserne har med ulike bøker om snøskred og farevurdering. Hvilke er "best"? Pedagogisk oppbygd, lettlest og samtidig grundig gjennomført.

Jeg ønsker å lære mer om farevurdering av terreng (forebygging), men også den tekniske biten ved å vurdere snøen basert på snøprofil og ulike tester en kan gjøre. 

For en del år siden vet jeg at boka til Landerø var mye fremsnakket på forumet, det samme med den lille snøskredboka som vel dukket opp omtrent samtidig?

Hva med boka snøskred fra brattlien, eller boka skikompis som er anbefalt på ulike friluftblogger på nettet?

Re: Ulike bøker om snøskredvurdering, trygge turer er målet.
Berger #183164 24/03/2017 8:49 AM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Les Skikompis først, så Landrø sin etter på.

Berger #183165 24/03/2017 11:04 AM
Medlem
Medlem

Staying alive in avalance tarrain av Bruce Tremper. Ellers er det en ganske god podcast som heter noe sånt som Slide - the avalance podcast.

De andre bøkene er også fine. Brattlien gir kanskje den letteste og mest overfladiske introen.

Berger #183166 30/03/2017 8:11 AM
Fersking
Fersking

Støtter anbefalingen av Bruce Temper over her!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå