Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Topptur binding stor/høy/tung person
#183068 21/04/2017 1:29 PM
Marbre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,Har kjøpt meg BD Link 105 ski (forholdsvis lette) og skal nå kjøpe meg bindinger. Er 1.99 m høy, veier c 92 kg.Ønsker meg jo en lett binding da jeg har lett utstyr fra før, men usikker på hva som er hensiktsmessig mtp på at jeg er forholdvis tung. Noen tips/erfaringer?

Re: Topptur binding stor/høy/tung person
Marbre #183069 22/04/2017 4:03 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg er selv 180 cm på 105 kg og bruker Dynafit Beast14 bindinger.. Syns di funker veldig bra til mitt bruk ihvertfall selv om di ved gåfunksjon ikke er helt i plan fordi den laveste hælløfteren må være nede for å presse opp stopperne.... Men jeg syns di likevel funker veldig greit å gå med selv også på flat mark...Støvlene mine passer da heller ikke inn i andre tech-bindinger pga nødvendige påmonterte hælforsterkning som er påkrevd for denne type binding!

Mange vil vel råde deg til Kingpin bindingene eller andre pin bindingssystem som også funker bra, eller også bedre ang. hælløfter og vinkler og slikt ;-)

Både hopper og kiter med mine Beast14 bindinger ihvertfall....

Mitt tips er vel at en helst bør gå for andre bindinger enn Beast14 eller Best16 bindinger fordi da passer ikke støvlene inn i andre tech bindinger om  du får lyst til å skifte dem ut!

Re: Topptur binding stor/høy/tung person
Marbre #185157 26/04/2017 1:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hadde dratt i en sportsbutikk og spurt, så hadde du fått gode svar. Og du kunne blitt litt klokere, det er sjeldent èt enkelt svar som er riktig. Men de fleste techbindinger kommer nå med DIN 12, type G3 Ion (12), Diamir Vipec (12), ATK Raider (12), Marker Kingpin (13) - som vil være tilstrekkelig til din vekt. DIN-verdi avhenger av høyde, vekt, kjørenivå (ny-middels-ekspert), skolengde. Tipper du vil få alt fra 8/8.5 til 10, avhengig av hvor "hissig" man kjører. Dvs hvis du driver mer cruising kan du fint leve med Dynafit Radical (din 10), mens hvis du liker litt tempo trenger du fort vekk DIN 12. Men ofte, folk som står såpass hardt at de trenger 12, vet hvilke bindinger de trenger pga interessen for ski, osv.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå