Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Valg av skredsekk?!
#183050 23/04/2017 11:54 PM
Siri Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei,

Driver å ser på valg av skredsekk, men blir ikke helt klok på det.. Ettersom det også er relativt dyrt er det kjedelig å velge feil. Har fortsatt det slik at innenfor et merke kan man flytte rundt på evt system i forskjellige sekker.

Nå lurer jeg på hvilket system som er å anbefale? Et med patron eller batteri? 

Kan se ut som for eksempel batterisystemet i et av Norrøna sekkene er litt dyrere, men kan det lønne seg likevel? Ca hvor mye koster det å måtte kjøpe ny/fylle på en patron? Tenker på i forhold til det å kunne få øvd uten å tømme lommeboken helt. - Om noen har noen gode tips å dele innenfor emnet tas det i mot med stor takk! 

Re: Valg av skredsekk?!
Siri #183051 24/04/2017 9:27 AM
Fersking
Fersking

Hei.

Når det kommer til refill/bytte ut brukt patron, så er det i utgangspunktet gratis om du går for en snowpulsesekk fra Mammut. Det du gjør for å få ny patron er enten å sende den til kontoret deres i Oslo (betale frakt selv), gå innom nermeste sportsbutikk som selger Mammut-patroner (her må man ofte betale 100-150kr for å dekke frakt, men du får da ny patron med en gang) eller dra innom kontoret til Mammut i Oslo og få byttet den brukte patronen mot en ny patron helt gratis. 

så kostnaden på patron er egentlig en engangssum 

Siri #183052 24/04/2017 9:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv ville jeg følt meg tryggere med en gasspatron på ryggen enn en batteridrevet vifte..

Mindre styr med viftebasert ved utløsning, men for min del trenger det mer fartstid og uavhengige tester som bekrefter hvor driftssikkert det er før jeg evnt bytter. 

Siri #185151 26/04/2017 12:06 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har ikke "praktisk" erfaring med noen av tingene, men det er noen fysiske forskjell på alternativene.Patron: enten nitrongen eller luft - det er forskjell på disse, type luft kan fylles opp flere ganger, mens de andre må sendes inn, les post over. Men nitrogen presterer bedre i kald luft, da gassen ikke blir kompomert så luft blir i kalde omgivelser.Vifte: gjenbruk, kan brukes opptil flere ganger med batteriet, avhenger av temperatur etc som påvirker batteriet. Worst case, lades opp på nytt og man er klar til dyst.http://www.evo.com/guides/how-to-choose-avalanche-airbag

God guide som forklarer/viser til ting som påvirker hva man vil velge