Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Har han solgt meg feil ski?
#183046 24/04/2017 12:48 PM
Oleanna Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Kjøpte meg mine første randoneeski for et par dager siden, men nå begynner jeg å tvile. Jeg er 160cm høy og veier rundt 55 kilo, men ble solgt herremodellen i baltaro-skiene. Lengen (158) passer meg bra, men jeg lurer på om jeg vil få problem med spennet? Jeg er ikke akkurat den råeste kjøreren og ønsker gode ski til å gå oppover med. Burde det ringt en varselslampe da selgeren påsto at det ikke var noe forskjell på dameski og herreski? 

Re: Har han solgt meg feil ski?
Oleanna #185138 24/04/2017 10:47 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei=) Du sier du begynner å tvile, for fremtiden vil jeg gi deg råd om å kontakte de som solgte deg ski/andre ting, i dette tilfellet Intersport og forklart situasjonen, og ikke lufte spørsmål på et forum, der 2 fjær fort blir til 5 høns - slik at de kan gi deg (kvalifiserte) svar på spørsmål. Men siden du spør, så skal vi svare=)Du spør om om spennet, og dame vs herreski. Her kunne man gått inn på dynafit.com (alltid bedre å gå direkte til kilden!) sine sider og sett på Baltoro w vs Baltoro. 158cm og 167cm har identiske spesifikasjoner (geometri, radius, vekt, osv), men dynafit oppgir kommentar: "design makes it softer and more forgiving. It's 10% lighter too and glides through those turns." Så her har vi 2 ting:

1) softer and more forgiving: Altså spennet som du refererer til er noe mykere, som du nevnte.2) 10% lighter: ulikt spenn = mulig årsak til ulik vekt pga ulik konstruksjon, tykkelse på materialvalg, osv. Men her kolliderer denne påstanden med informasjonen Dynafit oppgir for skien, da begge Baltoromodellene har oppgitt identisk vekt. Baltoro W skulle veid 130g og 140g mindre enn herremodellen i 150 og 167. Det gjør de ikke i spesifikasjonen. Så en av påstandene er feil - men hvilken?Hva betyr dette for deg?1) Dynafit sine ski er lette ski, de er laget på kompromiss at det skal gås oppover og ha lav vekt. Det betyr at de ikke er skiene for de råeste kjørerene uansett. Hard kjøring krever en viss tyngde på skiene, både for at skien skal ha ønskede kvaliteter og at tyngde er en ønsket egenskap hvis man skal kjøre hardt. Dynafit har ikke hard kjøring som filosofi. De har lav vekt.

2) Husk at herre og dameski er en "floskel". Med det mener jeg at det ikke er absolutt at dameskien passer damer best. Damer kommer i alle høyder og alle vektklasser, dvs noen vil mest sannsynlig passe best i en herremodell. Og noen menn kan bruke damemodell uten problemer. Det er nok mykere ski på generell basis, og litt markedsføring også. Men ikke se deg blind=) (det er noe forskjell, veldig teknisk sak som går på tyngdepunktet er lavere hos damer enn hos menn pga hofter/bekken, men vi dropper dette nå)

3) Denne spennforskjellen, ikke la deg blende av denne heller. Mange herreski kommer med nøytralt spenn på randoneeski. Dvs en har mindre spenn enn din modell. Hvorfor? Ulike snøforhold krever ulike egenskaper, for å prestere. I myke forhold presterer ski med lite/nøytralt/omvendt spenn best, da det gir den silkemyke følelsen. I hardere forhold presterer ski med medium/mye spenn best, da slag/ugjevnheter ikke påvirker bakkekontakten og gjør skien nervøs. Så at du har en ski med noe spenn, gjør at det takler noe hardere forhold bedre enn en ski med mindre spenn. I Norge, der vi har ganske ulike værforhold, kan dette absolutt være en fordel

Håper du har blitt litt klokere=)

Oleanna #185139 24/04/2017 2:09 PM
Medlem
Medlem

Meget godt svar over! Som en liten tilleggstanke, så tror jeg ikke det har så mye å si på spennet. Tror det uansett er såpass lite at det ikke er et problem å få dem ned i bakken. For langrennski er nok dette med vekt og spenn et helt annet tema.

Oleanna #185140 24/04/2017 10:45 PM
Fersking
Fersking

Fantasktisk svar!! Håper du driver med kundeveiledning i en eller annen sportsbutikk! Der må det være værdt å legge igjen $$$$!

Oleanna #185141 01/05/2017 6:27 PM
Oleanna Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Takk for flott svar! Nå har jeg prøvd skia, og de var fantastiske på vei opp. Bindingen var ikke helt korrekt innstilt, slik at skoa hele tiden satt seg litt fast i gå-funksjon, men dette løste jeg enkelt der og da med å bruke den ene klossen på bindingen. Leverte skia inn igjen og problemet er nå fikset smile Hadde ikke noe kontroll på vei ned, men vil tro det begrunnes med sørpeføre og at jeg har stått lite på ski.