Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
For smale topptursko, blokke ut eller kjøpe nye?
#183034 27/04/2017 12:18 AM
elias Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Som overskriften har jeg for smale topptursko. Skoene kjentes veldig gode ut i butikken, men ble raskt veldig vond når jeg begynte å bruke de. I løpet av en topptur på 2-3 timer må jeg ta av meg skoene ca tre ganger før jeg kan gå videre. Skoene det er snakk om er Scarpa Thrill. 

Vil jeg kunne blokke ut skoene såpass mye at det jeg ikke får vondt av å bruke de eller er det bare å kjøpe nye? 

Har i ettertid prøvd La Sportiva Spectre, disse var bredere en mine de jeg har nå, men den kjentes litt lav ut over risten. I tillegg var prislappen litt i høyeste laget. Har dere noen tips av sko som har bred lest og litt høy over risten (27,5/28). 

Re: For smale topptursko, blokke ut eller kjøpe nye?
elias #183035 27/04/2017 4:10 PM
Fersking
Fersking

Min erfaring er at det kan gjøres ganske mye med passformen. Har et par Dynafit Vulcan som etter få minutter på første prøvetur viste seg å være helt håpløse - for smale og skikkelig vonde å gå i. Jeg var rimelig sikker på at jeg måtte ha noe annet, men tok likevel en tur innom Surefoot og hørte hva de kunne gjøre. Det viste seg at varmebehandling og spesialtilpasset såle var det som skulle til for at de passet perfekt. Trengte ikke å blokke ut, men det kunne gjøres i tillegg. Så det er verdt å sjekke ut hvis du ellers er fornøyd med skoa, selv om det fort kan koste litt.

elias #183036 27/04/2017 9:10 PM
elias Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sålen som er i mine sko sier butikken at den har ikke mye effekt av å bli varmet opp. Har brukt de på 6-7 turer, og de er blitt en god del bedre, men får fortsatt vondt på siden. Når jeg tar ut innerskoen og bare har foten inni skallet kjenner jeg at det ikke er veldig mye som skal til før fotsiden treffer skallet. Er ellers fornøyd med skoene ja. 

elias #183037 28/04/2017 12:23 AM
Avhengig
Avhengig

Hei Elias! 

Det første du må gjøre er å kaste ut den tjene flate sålen som følger med skoen og støpe dn såle etter foten din om det ikke er gjort enda. Bare det vil øke komforten. Med en såle tilpasset din fot vil du redusere både bredde og lengde økning på foten ved belastning. Er ikke dette nok hjelper det ofte å varme hele skallet på skoen Evt litt padding på press punktene dine så er det bare å ta på seg innersko og det varme skallet stramme til normalt og stå i de til skallet har kjølt ned. Ta av padding ta på skoen igjen og det vil være en helt annen verden! Denne tilpasningen bør være inkludert i prisen hos forhandleren du kjøpte skoen hos! 

elias #183038 29/04/2017 11:03 PM
elias Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for svar! Skal prøve å få skaffet ny formstøpt såle, satser på det hjelper