Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
God allroundpakke?
#182972 03/07/2017 1:57 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er på jakt etter et par ski og støvler som kan brukes både på topptur, i metervis med pudder, og aller helst også i bakken. Jeg er ikke superdreven på ski, så en ultralett ski er nok ikke aktuelt, men samtidig vil jeg ikke slite meg i hjel heller. Skiene skal primært brukes nedover, men noen ordentlige toppturer blir det også. Har et par dynafit grand teton med dynafit radical st 1 , og en dynafit tlt 5 støvel. Fine i gå i, men til mitt bruk og talent var dette totalt grusomt å kjøre med. Ikke satt støvlene spesielt bra heller.  

Har også liggende et par head cyclic 115, så vurderer å sette en techbinding på disse, og bytte ut tlt støvlene til en tech støvel med bedre kjøreegenskaper. 

Noen erfarne skifolk som har noen tanker om dette? 

Forslag på rando-støvler med kjøreegenskaper tilnærmet normale støvler?

Forslag på ski og binding som kan fungere?

og eventuelt noen tanker rundt å kjøre radical st på en såpass brei ski som cyclic 115? 

-

Re: God allroundpakke?
Fredrik Ringen #182973 04/07/2017 9:47 AM
Medlem
Medlem

Hei! Friflyt har laget noen guider ala "slik velger du topptur- ski, støvler og bindinger. 

Foreløbig er det dessverre slik at rene toppturski ikke er gir så mye nedovermorro i en bakke, sammenlignet med en rene frigjøringsski. 

Jeg har valgt relativt smale ski (90mm) på rundt 1,7 kg per ski med lette bindinger og støvler på drøyt 1 kg. Som du er inne på krever lett utstyr bedre skiteknikk. Jeg har stått på de i bakken også og hatt det veldig gøy, men det er ikke like lett å dra på som med et par tyngre ski med rammebindinger. 

cyclic 115 er jo en relativt tung ski, men den er sikkert knallfin å kjøre på.

radical st. funker sikkert oki på en såpass bred ski, om du ikke er for tung. Sjekk ut Radical ST.2. Salomon MTN LAB og Dynafit Beast er støvler på ca. 1,5 kg, som vil matche ski og binding bra. 

Re: God allroundpakke?
Fredrik Ringen #182974 04/07/2017 11:49 PM
Fersking
Fersking

Jakta på et umulig kompromiss! smile

Innse det først som sist, du er avhengig av fleire ski for å takle sånne krav. 

Er du heldig, kan du slippe unna med ett par støvler. (Og kanskje ett par bindinger, om du bruker QuiverKiller og gidder å bruke tid på å mikke ).

Har prøvd på det du fantaserer om, med breiere ski og stivere binding, (Whitedot Redeemer / Dynafit Vertical) og det funker ikke. Redeemer er fantastiske med Marker Duke på, med techbinding var skia ikkje til å kjenne igjen. 

Min påstand er at på ski breiere enn 110 i midje, så må du over på rammebinding, for å få utbytte av skia i nedkjøringa fra toppen. 

Black Crows Nocta med Marker Duke, spiser nesten alt, så lenge du ikkje skal gå de drøyeste langturene (uten å være tidligere topptrent langrennsløper).

Black Crows Camox Freebird med KingPin eller Beast, spiser det andre, så lenge du ikkje er blytung, eller har tenkt deg til Japan.

Når det gjelder støvel, så vil nesten alle støvler være bedre for breie ski, enn TLT5, som er fantastisk å gå/klatre med, men ikkje er stiv nok for å takle hardkjøring eller grovt utstyr. 

Technica Cochise vil gi deg en aha-opplevelse. 

Dynafit Titan det samme.

Dynafit Vulcan er så stive at de krever skikkelig stive ski og erfaring.

Lykke til!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå