Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snowboard Newbie
#13831 08/12/2013 10:49 PM
lgraver Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! 

Skal kjøpe mitt første brett og trenger anbefaling til type brett og bindinger. Er 188 høy og veier 100kg. Primært kjøring i preppet løype.  

Re: Snowboard Newbie
lgraver #13832 12/12/2013 10:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Antar du er helt fersk siden dette er ditt første brett. Anbefaler å starte på et ikke for stivt all mountain eller Park brett. Med din høyde og vekt kan du fint gå opp til 160 eller et par cm mer. Vil anbefale å legge ned litt ekstra penger i gode boots og bindinger som passer i størrelse, det gjør alfa og omega. kjøpe heller brett brukt eller fjor årets modell , hvis du vil spare på pengene. Men styr unna de billigste modellene. Kjøp heller et bedre 1 til 2 års gammelt brett enn de billigste nye. Men som nybegynner så er det heller ikke noe vits å kjøpe topp modellene da de som regel er for aggressivt tunet. Typiske gode all mountain brett for nybegynnere er Burton Custom, k2 fastplant, Ride Matchete, rome agent. På boots siden kan sko med Boa være greit, da de raskt gir en god passform og er lette å ta av og på. Salomon, Vans , k2, 32 og 686 har gode boots. Husk har du store bein, er det greit å gå for en bredere brettmodell (wide) for å unngå at tærne subber i snøen. Husk bindinger kan stort sett justeres ganske mye, bruk tid til å tilpasse dem skoa, ikke kjøp bindinger med veldig høy eller lav hiback til og begynne med. Og styr unna de billigste bindingene. Burton, ride , flow, union og gnu har gode bindinger. Lykke til, sees i løypa :-)

Re: Snowboard Newbie
lgraver #13833 17/12/2013 12:55 PM
Medlem
Medlem

jeg er litt lavere enn deg men itillegg litt tyngre enn deg:p har kjørt snowboard siden ungdomskolen og er nå 30år :p

men jeg kjøpte nytt brett ifjor ett DC ply brett beregnet for lek og morro, men det var for mykt klarte ikke holde stål kant elns når det var hardt føre...

kjøpte nytt brett for 3 uker siden, en Burton Juice wagon 163 med Burton cartel bindinger og SATAN som det brettet kunne kjøres. ikke kosta det allverdens kontra mange andre brett i den typen utføring(all mountain/pudder) og bindinger kan man jo velge noen billigere EST bindinger fra burton om ønskelig:)

anbefaler Juice Wagon til en "tung" nybegynner av den grunn att det var lettkjørt og med god flyt da det er 12mm setback og tapered tail dvs litt breiere nose som gjør att den flyter bedre i pudder. brettet har vanlig camber ikke noe fancy rocker eller anna greier, jeg takler ikke rocker greine, funker mye bedre uten for oss litt tunge karer.

vil du ikke ha pudder orientert fjøl så kan du kikke på Burton Custom X gjerne camber utgaven men S rocker fungerer sikkert om du vil prøve det ut;)

føler camber gir en større stabilitet i fart.. har kjørt en dag i hemsedal med Skatebanana fra libtech og det var morro sålenge det ikke gikk fort, da mista jeg all følse av kontroll:D

støvler må prøves, men anbefaler og kjøpe noen med hurtig snøring ala BOA eller speedlace opplegget til Burton, og har man store føtter kan en Burton sko med shrinktec være en ide for og unngå problem med brett bredde osv. har en støvel som heter Burton Hail og den anbefales IKKE makan te drit støvvel:p ikke står det i budsjettet att jeg har mulighet for og bytte ut støvla i år/ut sesongen heller:D:D