Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
NTN Freedom utløsningsfunksjon funker i beste fall suboptimalt. Tips?
#182835 19/11/2017 12:41 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. 

Jeg vet at det har vært minst en tråd her inne om dette før, men den er ganske gammel (8år). 

2014: De 42 år gamle sofagris-lårene mine var ikke lenger i stand til å kjøre bakken ned uten en mengde pauser. Mine alpinkjørende kamerater forsvant stadig fra meg og jeg leflet med den sinnsyke tanken å kaste inn håndkleet og begynne med jukse-bindinger selv. Men så kjøpte jeg altså NTN og ble født på ny. Ikke bare kunne jeg nærmest hvile lårene mens jeg lå i lange svinger nedover, men jeg var superfornøyd med at jeg nå hadde fått meg utløserfunksjon. Jeg har kjørt med løs hel siden 1987 uten veldig alvorlige skader (litt blødning i ankelleddet og en skulder ut av ledd bare), men nå skulle alt bli så mye bedre. Trodde jeg. 

Zermatt, Januar 2015: Nederst i en løype der det var litt trangt om plassen for å komme seg helt ned til heisen kjørte jeg forbi noen folk i helt moderat tempo. Uventet satte høyre ski seg fast i noe isete greier og roterte utover mens kroppen min roterte motsatt vei. Det kjentes som om høyre lårbein skulle vris over på midten, men det skjedde ikke. Det som skjedde var egentlig verre. Jeg røk syndesmosen i hø ankel. Ikke brudd, men en skade som det er vanskelig å behandle skikkelig og som kan medføre en permanent ødelagt ankel om man ikke blir operert eller om operasjonen er mislykket. Jeg forstod ikke alvoret og kjørte 3 dager til inkludert i svarte løyper med skaden. Stramme støvler var det som hjalp best mens på kveldene var det vondt. 10 dager senere med en slarkete ankel ble jeg undersøkt og operert dagen etter. 12 uker med sykemelding senere kunne jeg gå fritt på foten og det har egentlig gått greit siden, men jeg har fått litt angst i kroppen av dette her. NTN utløseren er jo ment å løse ut på rotasjon som jeg opplevde, men den var ikke i nærheten av å gjøre det. Jeg oppdaget at bindingen var stilt på 5 (blå wire/fjærer) og det var åpenbart for stramt. Jeg har slakket litt ned til 3, men føler meg fortsatt ikke trygg. 

Sikkert ikke mange som har giddet å lese hele denne tragiske novellen, men jeg håper noen har gjort det. d

Jeg har ikke lyst å droppe NTN, men jeg vil nødig ødlegge meg igjen, så etter denne triste novellen lurer jeg på: 

1) fins det noen annen utløserfunksjon som evt kan kombineres med NTN? I gamle dager hadde Voilé en plate som stod under standard rottefella telemark tåbindingen og løste ut støvel med hele bindingen på. Er det tenkbart med noe slikt i kombinasjon med NTN?

2) Fins det noen bindinger med stabiliteten til NTN men bedre/tryggere utløserfunksjon?

Tips mottas med takk.  

Re: NTN Freedom utløsningsfunksjon funker i beste fall suboptimalt. Tips?
GandhiTwo #182836 22/11/2017 10:25 PM
Medlem
Medlem

Justering av hardheten/strammingen av Powertubes. Nb. Dette er (ikke) fasiten.haha...??

Om du kan vri støvelen ut av bindingen, er den for slakk. Når du akkurat ikke kan vri støvelen ut av bindingen.. Har jeg erfart at den er tight/ stram nok til at bindingen ikke vil løse ut på en uheldig måte, når den helst ikke skal. Det er en balansegang, mellom hvor stram den TRENGER å være og hva som BLIR for stramt. Bindingene skal selvfølgelig ikke kunne løse ut når du gønner på som på det drøyeste.... 

Ofte trenger Powertubes en liten etterjustering med denne innstillingen når dem har blitt brukt en stund, fra den var ny.

Jeg er klar over at jeg kanskje ikke svarer på akkurat det du skriver om, men dette er MIN preferanse for innstilling av mine NTN bindinger, men har ikke hatt det problemet som du beskriver, men andre problemer med NTN. Bruker Freeride selv. På denne har jeg hatt problemer med at helklossen har sprettet opp, noe som er jævelig artig når man kommer i stor fart og skal ha trykk på ytterski og helen bare er 5cm for høy. Vil tru man tryner da, for å si det sånn. Etter at dette skjedde v to tilfeller, har jeg demontert fjæra på helklossen på alle mine Freeride bindinger. Og låst den med en sort strips. Etter det, har jeg ikke hatt det problemet!

Sånn justerer jeg MINE bindinger, og det er IKKE feil. (Punktum)

GandhiTwo #182837 24/11/2017 9:02 AM
Fersking
Fersking

I'm a new kid coming in first, I would like to recommend it.

sbobet โปรโมชั่น

GandhiTwo #182838 09/12/2017 9:48 PM
Medlem
Medlem

Først: jeg har aldri kjørt med NTN selv. Jeg skadet begge knærne med Linken-bindinger, og ønsket etterpå å ha en binding med utløser. 

Min vurdering var at NTN har utløserpunkt lengre bak enn alpinbindinger. Det ser ut som de løser ut ca midt under foten på den bakerste delen av bindinga, og dermed trenger mer rotasjon for å løse ut, eventuelt at de ikke løser ut før noe allerede har røket. Jeg kan åpenbart ta feil da jeg ikke har testet. Selv endte jeg opp med 7tm, som har utløser foran tåa, og den har gjort jobben alle ganger jeg har hatt behov for den. Den er også sertifisert som utløserbinding på samme måte som alpinbindinger slik jeg har forstått. Den har heller aldri løst ut når den ikke skal. Jeg har kjørt på 3 forskjellige generasjoner av den nå siden 2007. 

Ulempen er at den nok er mindre stabil sideveis enn NTN. De seneste versjonene er dog blitt merkbart bedre. Jeg kjører nå på 7tm power tour xr, altså med gåfunksjon. Den er en solid forbedring fra forgjengeren. De gamle har vært litt vinglete på isete føre, men fungerer utmerket da jeg selvfølgelig alltid kjører dyp løssnø en annen fordel er at nye utgaver alltid passer på gamle fastmonterte plater, slik at man kan kjøpe én ny binding som kan brukes på alle de gamle skiparene. Har selv 4-7 skipar med dette systemet, men bare 2 andre generasjon bindinger. Toppturvariantene er fra generasjon 3 dog ikke kompatibel uten litt flytting av spacere.

Dette var ikke svar på spørsmålet ditt, men betraktninger fra en annen psykisk utfordret telemarkkjører med skrekk for alpinbindinger og flere skader??