Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nybegynner topptur.
#182824 22/11/2017 11:16 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei alle sammen.

Skal kjøpe toppturutstyr og trenger tips. Jeg har kjørt mye i bakke. Nå vil jeg på tur. God på ski. Hva trenger Jeg? Hvor kan man reise i nærheten av Oslo for å komme på topptur?

Håper på tilbakemeldinger!

Re: Nybegynner topptur.
Ole Holm #185194 22/11/2017 12:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei.

Du har oppgitt kanskje "5%" av den informasjon vi trenger for å være i nærheten av å hjelpe deg.(det finnes så mange ulike ski, bindinger og støvler pga behov og preferanser, at "god på ski" "skal på tur" hjelper svært lite)

Så her er A-B-C:Gå i en butikk. Spør etter hjelp og få service, da du trenger den pga du er ny på feltet. Betal for servicen, ikke vær duché og kjøp på internett etter at du får 30-40 min god hjelp;). Ikke vær redd for å spør. Ikke vær redd for å fremstå dårlig på ski eller uten kunnskap, ved å svare vagt//midt-på-treet-svar, det gjør ting vanskeligere --> finne ditt behov.Men basis er jo ski (helst lettere type), bindinger m/ gåfunksjon, støvler (helst lettere type, gjerne med gå-utslag), staver med bred trinse (gjerne teleskop-staver), feller til å ha under skiene på vei opp, ryggsekk med søkestang og spade (og skredsøker hvis det lar seg gjøre). Og godt humør. Og skiglede=)

Er ikke kjent i Oslo-området, men antar du må i retning a) Nord-Telemark, Rjukan, Gaustadtoppen b) Hallingdal, Geilo, Hemsedal Riksvei 7/52 mot vestlandet. 

Ole Holm #185195 23/11/2017 6:27 PM
Entusiast
Entusiast

Personlig har jeg kjøpt billige pudderski... Gjerne under 3500, om det ligger noe ute til salgs i butikker!

Er du en slik "utstyrs petimeter", så er det nok lurt å vite ditt bruksområde og måle det opp mot skia du er interessert i!

Toppturstøvler er lurest å prøve i butikken, om du ikke vet om en modell som passer akkurat din fotfasong! ...... støvler er vel den dyreste biten av utstyret, vedsiden av bindinger som også koster en del!

Nå er det jo black friday uke, så da er det bare å løpe til butikken, for bla Oslo Sportslager har en mengde toppturstøvler til under 4000!!!!!

Jeg går litt topptur ved Veggli skisenter, Tempelseter ved Eggedal opp til Høgevarde og Ranten... Gaustatoppen er også fin utover vinteren når nyttårsstormene har lagt seg! ;-)

Mye bra fjellsider ved Hemsedal- Skogshorn, Nibbi!

Ole Holm #185196 24/11/2017 11:35 AM
Fersking
Fersking

Ole Holm #185197 25/11/2017 9:02 AM
Fersking
Fersking

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå