Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke telemark ski er best
#182771 05/12/2017 12:26 AM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei jeg er en gutt på 16 år som har lyst og begynne å stå på telemark men jeg har altså ingen aning om hvilke ski eller slikt som er best og bruke . Har søkt litt rundt men klarer ikke og finne noe om hva slags ski jeg burde kjøpe. Jeg har tenkt og stå for det meste utenfor løypene på voss. Har forstått det slik at NTN bindiger er det jeg burde kjøpe men lure på hvilke ski noen her kunne andbefalt

Re: Hvilke telemark ski er best
martin #182772 05/12/2017 5:21 PM
Medlem
Medlem

Hvilke ski som er best å bruke, blir litt som å spøre: Hvilken dame som er best å bruke. (Eller gutt, om du kjører twin tipp;))

Mye er smak og en erfarings sak eller hva man selv ønsker av egenskaper, men to konkrete exempler kan jeg gi. Kästle FX 95 & Blizzard Brahma.

martin #182773 06/12/2017 12:46 AM
Entusiast
Entusiast

Mikkel han sier jo han liker utenfor løypene i Voss på telemark så da vet vi jo han vil ha ei våt og heftig ei, men som fortsatt steller med han når han har influensa. Så kan vi heller diskuter om ho bør være blondine eller rødhåra. Voss har mye tung pudder og vindblåst snø så du vil ha en ski med mye flyt, som ikke hekter og er kjapp i skogen. Telemark offpiste monteres gjerne en del bak, så twintip blir uansett ikke optimalt. Se etter ski med rundt 110-120 mm midtbredde(nei dette er ikke for bredt, hadde Elan Boomerang når æ kjørte i Voss og ønska mer bredde), lang frontrocker og taper, gjerne litt tailrocker. Skulle æ hatt ei ski til telemark utfor løypene i voss nu hadde det blitt Line Pescado.Angående bindinger gå for Rotefella NTN Freedom, Freeride er for carving, eventuelt The M Equipment Meidjo om du skal mye på topptur.

martin #182774 17/12/2017 7:18 PM
martin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har sett på black diamond heilo 105 116 eller 95mm med 22 designs outlaw bindinger. Har sett at det står på black diamond sin nettside at det står at de spesifikt ikke andbefaler dette men jeg har sett en video av en kar på youtube som brukte denne kombinasjonen. Er det noen reell fare for at skiene kan knekke eller lingnende

martin #182775 19/12/2017 1:54 AM
Entusiast
Entusiast

Ja. Telemark gir konsentrert kraftoverføring inn i skien som mange lettvektskonstruksjoner ikke takler. Du risikerer at bindinga rives ut og da har du ingen garanti siden produsenten her fraråder montering av telemark.

martin #182776 08/01/2018 9:31 PM
Fersking
Fersking

Eg liker veldig godt black diamond megawatt med ntn til dette som du beskriver smile scarpa tx pro er beste Skoen synes eg..    uansett ikke kjøp for korte ski. Eg liker 5-10 cm over kropslengeden.      Og høre på ham som sier du skal ha 120 cm midt bredde på Voss wink ingen problem smile    good lukkk

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå