Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skiferie på budsjett
#182767 07/12/2017 8:13 PM
Ole J Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei folkens. Jeg vil til alpene, kona blir med. Mulig noen vennepar også. Utfordringen er budsjettet. Vi vil bruke max. 15 000 på turen, inkludert det meste. 5 timer kjøring til Gardermoen, så det blir ekstrautgifter der okke som, parkering etc. 

Ingen av oss har vært i alpene før, men ønske er jo nedfarter som varer i timesvis, med kakaostopp på veien, og så er det jo fint hvis ikke det er 4 timer med OL-løype, litt trivelig må vi ha det også. Maks skikjøring, minimum av ubehageligheter, altså 2 timer t-trekk, eller 3 timer i gondolkø. 

Vært innom de vanligste sidene, og kommer opp på 14-15-16 000 bare for reise og opphold med heiskort. Vi må nesten ha litt mat i løpet av ei uke, i tillegg til at det kommer til å ryke ca 1500-2000 bare i transport her hjemme. Så kommer skiprepp, og alt det vi har glemt. Vi regner omtrent 5000 i utgifter vi ikke tenker på(kjøring, taxi, øl), minst 2000 i mat, og da sitter vi igjen med MAX 10 000 for reisen. 

Finnes det alternativer? Polen? Vi er vant til Hovden, og synes det er greit, vært i Hemsedal, Skeikampen, Norefjell etc. og på en skala fra 1-10, er hovden er grei 5-er, og Hemsedal 6-7. Er alpene da en 10+++, eller er det 8-9? Er Polen og liknende "Alpe-bra" eller er det en bedre versjon av Hemsedal? Koker jo ned til at vi vil ha valuta for pengene :-) 

Takk for råd

Re: Skiferie på budsjett
Ole J #182768 10/12/2017 4:11 AM
Entusiast
Entusiast

Hei!Det rimeligste alternativet jeg har googlet meg fram til når det gjelder "alpeturer" til såkalt "fullpris", er foruten Polen og Bulgaria, så er det Østerike som gjelder!Jeg har reist på alpeturer siden 2012 og drevet og sammenlignet priser fra forskjellige reiseselskap siden rundt 2007!

En kan være heldig og få ganske rimelige alpeturer om en tar slike tilbudskampanjer enkelte reiseselskap har, men stort sett koster en ukes tur til alpene fort 15 000 og oppover!På grunn av prisstigning og svak kronekurs mot EURO, er det blitt noe dyrere å være på alpeferie i Østerike, men min klart foretrukne alpeferie land!

Jeg foretrekker selv å dra til Østerike på skiferie, nettopp på grunn av nevnte grunner:

-God og ganske rimelig mat og ofte som regel med "full skjenkebevilgning på restaurantene i skisentrene og blir en for full kan en bare sette seg inn i gondolheisen og ta den ned til dalstasjonen. ;-)

-Veldig bra heiser, som i di fleste tilfellene er enten 6-8 persons heiskabiner og/eller stolheiser som stort sett også har vindkuppel og varme i setene.

-Det er utrolig mange skisenter som har over 1000 fallhøydemeter mellom topp og bunn, der du har løyper som er 7 km, eller lenger.

-Di fleste store skisenter har veldig bra afterski.

Transport fra hotellet til skisentrene i og rundt Innsbruck:Mange skisenter i Østerike har shutlebusser, eller tog/trikk som en kan ta i gåavstand fra hotellene i Innsbruck opp til skisentrene... Di er ofte gratis, eller koster max ca 3 euro.... NB! Husk retur tider på bussene som kjører tilbake til hotellet i sentrum!

Det går en slags T-bane/tog til en av skisentrene + togforbindelse til St. Anton en kort time unna som også er mulighet å ta dagsturer til!

Store skisenter i Østerike har som regel skap en kan leie for oppbevaring av ski og skiutstyr over natten, så en slipper å drasse rundt på tog og buss med det hver dag.Min soleklart foretrukne skidestinasjon er Innsbruck!

Reisemåte: Fly: Gardermoen-München tur/retur (Jeg bestiller flybilletter lang tid i forveien, gjerne i kampanjeperioder som Norwegian har)!Tog/bil: München-Innsbruck Hbf (Intercity tog) OBS!! Togprisene kan på enkelte datoer være dyrt, så viktig å kjøpe togbillettene i lang tid i forveien for å få akseptable priser ned mot 500,- per vei for en voksen... Evt leie bil i München og kjøre selv ned til Innsbruck!

Hotell:

Forhåndsbooker hotell lang tid i forveien i Innsbruck sentrum i bydelen nær Innsbruck Hbf. togstasjon, siden intercity togene stopper der!

Heiskortene koster ca 35-47 EUR pr dag for en voksen, 6 dager skikort- 224,- EUR for voksen!Pris eksempelet er hentet fra Stubaier Gletscher rett ved Innsbruck, bunn: 1695moh, topp: 3220moh, lengste løype sammenhengende er på hele 12 km!

Leie av skiutstyr:I Innsbruck sentrum er det flere firmaer som driver med utleie av skiutstyr, i tillegg til i skisentrene!Det er også et rikt utvalg av sports/skibutikker i Innsbruck og ved noen av skisentrene.

Mitt stipulerte reisebudsjett pr person ved 2 stk i dobbeltrom på hotell:Hotell fra 5 600,- 2 i dobbeltrom i Nærheten av Innsbruck Hbf (ved triumfbuen).Fly: ca 2500-3000,- (Gardermoen- München tur/retur pr pers inkl egne ski og skiutstyr)Tog: München-Innsbruck ca 1300,- NOK tur/retur... pr pers... Kommer litt an på dato!Heiskort 6 dager 224 EUR = ca 2240,- NOKSkibuss/ evt tog tur/retur St. Anton: Skibuss tilnærmet gratis, tog til St. Anton tipper ca 300,- NOK pr pers. tur/retur pr dag evt.

Grovt reknet ca 9 340,- NOK for fly, hotell, tog tur/retur Munchen-Innsbruck, heiskort!+ evt leie av skiutstyr+ mat og drikke i skibakken+ mat og drikke/middag osv enten på hotell eller restaurant i Innsbruck

Jeg hadde klart meg lett med 15 000,- NOK om jeg hadde bodd i dobbeltrom på hotell sammen med venn/familie medlem!

Min Alpereise tur forrige vinter til Cervinia 1 uke, all inkl. pakke via Alpereiser.no kostet meg totalt sett 18-19 000,- NOK.... Og da spise og drakk jeg helt vanlig, men skeiet ikke ut med dyre spesial gourmet måltider! ;-)

Re: Skiferie på budsjett
Ole J #182769 05/01/2018 9:46 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.

Billigste reise og opphold til Østerike tipper jeg du finner ved å fly til München.

Der kan du leie bil billig gjennom f.eks Norwegian. Også mulig med tog hvis man skal bli lenge.

Billig opphold og masse ledig  rom finner du i Bad Gastein.

Har bestilt en kort uke her med fly, skifrakt, bil og opphold for under 7000,- for 2 personer i 5 dager. Reiser neste helg smile.

Lykke til.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå