Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski - anbefalinger på merke og type?
#182727 30/12/2017 9:19 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

Dette innlegget er postet på diskusjon.no, men grunnet manglende tilbakemeldinger der poster jeg innlegget i sin helhet på dette forumet.

Jeg skal i år kjøpe nytt telemarkutstyr og søker litt hjelp ifm. valgets kval. Jeg har ikke tidligere eid eget utsyr, stort sett leid i bakken eller av en kompis. Jeg anser meg selv som mellom nybegynner og Intermediate hva ferdigheter angår, og ønsker utstyr jeg kan vokse inn i å ha gleden av å utvikle meg med. Når det gjelder støvel og binding kommer jeg nok til å velge hhv. Scarpa tx pro og NTN freedom, med mindre dere kommer med noen andre gode forslag.

Når det gjelder selve skiene derimot har jeg ingen peiling. Jeg er 180 høy og ønsker ski som er typ 175-185 lange, i utgangspunktet heller lengre enn kortere da jeg innbiller meg at jeg vil like den økte stabiliteten i bakken. Jeg kjører absolutt mest i bakke, men ønsker ski jeg kan benytte til toppturer og offpist en (svært...) sjelden gang. Kanskje "all mountain" ski er tingen for meg, med bredde på ca. 8-10 cm? Pris for skiene bør ligge mellom 3-5 tusen, slik at jeg samlet sett (ski, binding, støvel) lander på ca. 10k.

Oppsummert ønsker jeg forslag på følgende:

- Ski (merke, type, evt. lengde og bredde)

- Aktuelle tilbud pr. idag? Jeg ser at XXL har gode priser på Scarpa-skoen og NTN-bindingen. 

- Evt. andre forslag til bindinger og støvel. 

Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på!

Re: Telemarkski - anbefalinger på merke og type?
Anterialis #182728 30/12/2017 9:42 AM
Medlem
Medlem

Hei!

jeg ville sett etter en ski med rocker i tuppen og tradisjonelt spenn i resten av skia. Da får du litt hjelp i løssnøen uten å ofre kantgrepet.ellers ville jeg sett etter en ski med drøye 90mm midjemål, kanskje opp mot 100. Dette er kanskje litt mye til å være ei bakkeski, men igjen tror jeg du vil sette pris på flyten i løsere forhold. lengde som du skriver virker fornuftig. Har ikke en spesiell modell i tankene, men en ski som jeg beskriver bør la seg ordne med ditt budsjett. Lykke til!!

Anterialis #182729 30/12/2017 11:48 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for svar!

Hva tenker du om denne skien?

https://xxl.no/nordica-alpine-skis-nrgy-85-flat-16-17-alpinski/p/1122738_1_style

Og jeg er veldig usikker på lengden kjenner jeg. Jeg er som skrevet 180 høy og veier 77-78 kg. 177 eller 185 cm lange ski?? Tror jeg trenger en dytt i riktig retning så kom med innvendinger/anbefaling (til tross for at jeg jo vet det «er opp til meg»  :)

Anterialis #185212 07/01/2018 6:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei.Det er alltids vanskelig å gi anbefalinger uten for mye info, pga anbefalinger er noe man gir på bakgrunn av informasjon;) Men etter omstendighetene med at du ikke har så mye info å gå etter ville jeg gitt følgende tips/råd:1) telemark er litt nisje, så prismessig koster det fort penger. 10k kan bli i tynneste laget, hvis du er ute etter spesifikke modeller/merker.2) Ville valgt NTN Freeride over Freedom, hvis du vil bruke skien hovedsaklig i bakke, da bindingen er kontruert nettopp for dette formålet. 20-25% tyngre enn freedom, men hvis topptur er noe du går sjeldent så treffer du bedre med Freeride. Hadde du hatt større lommebok ville jeg kanskje anbefalt Outlaw/Outlaw X fra 22design. Alle som har prøvd begge sier den er bedre, nesten på alle mulige måter. Min neste investering, så for se hvordan den er opp mot Rottefella sine (har begge).3) Lengde: gitt at alle ski nå har det som kalles rocker/early rise i front, er ski effektivt sett kortere enn før, dvs man bør være bevist på lengde. Til bakkekjøring vil man trives med kortere lengder, men til alt annet vil man trives med noe lengre lengder. Så hvis du tenker all-mountain, vil jeg hatt kroppslengde, som et utgangspunkt. Har skien twintip/early tail, altså at tuppen går opp bak også, ville jeg lagt på 5 cm  som kompansering for at skien ikke skal bli for kort. Det er med off-pist i tankene disse rådene blir gitt. I bakke vil du nok ikke merke store forskjeller.4) Bredde: Igjen, hvis du står mest i preppet bakke, vil du tjene på å ikke ha for brede ski. Samme med topptur. Har selv allmountain på 98, men den blir stort sett brukt utenfor løypen i heisbasert kjøring. Ville kuttet meg ned på 90mm midje/der omkring, gitt bildet du har tegnet. Gitt dagens skikonstruksjon gir 90mm midje med rocker front ganske bra oppdrift.I forhold til å komme med konkrete tips, har jeg ikke stått 4-5 merker, så det blir uten veldig store sammenligninger da det finnes MYE bra der ute. Men her har du Freeskier.com og powder magasin sine "gear of the year" linkFra hofta ville jeg vurdert Atomic vantage 90 CTI, Elan Ripstick 86/96, Head Kore 93, evt Black crows modeller hvis lommeboka tillater det;)https://freeskier.com/gear_types/skis/page/2?category=90-99-mm-freeride (veldig amerikansk "marked", testforhold for ski, merker, osv)https://www.powder.com/pa_product-collection/the-best-skis-for-carving-turns/ 

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå