Hei,
Dette innlegget er postet på diskusjon.no, men grunnet manglende tilbakemeldinger der poster jeg innlegget i sin helhet på dette forumet.
Jeg skal i år kjøpe nytt telemarkutstyr og søker litt hjelp ifm. valgets kval. Jeg har ikke tidligere eid eget utsyr, stort sett leid i bakken eller av en kompis. Jeg anser meg selv som mellom nybegynner og Intermediate hva ferdigheter angår, og ønsker utstyr jeg kan vokse inn i å ha gleden av å utvikle meg med. Når det gjelder støvel og binding kommer jeg nok til å velge hhv. Scarpa tx pro og NTN freedom, med mindre dere kommer med noen andre gode forslag.
Når det gjelder selve skiene derimot har jeg ingen peiling. Jeg er 180 høy og ønsker ski som er typ 175-185 lange, i utgangspunktet heller lengre enn kortere da jeg innbiller meg at jeg vil like den økte stabiliteten i bakken. Jeg kjører absolutt mest i bakke, men ønsker ski jeg kan benytte til toppturer og offpist en (svært...) sjelden gang. Kanskje "all mountain" ski er tingen for meg, med bredde på ca. 8-10 cm? Pris for skiene bør ligge mellom 3-5 tusen, slik at jeg samlet sett (ski, binding, støvel) lander på ca. 10k.
Oppsummert ønsker jeg forslag på følgende:
- Ski (merke, type, evt. lengde og bredde)
- Aktuelle tilbud pr. idag? Jeg ser at XXL har gode priser på Scarpa-skoen og NTN-bindingen.
- Evt. andre forslag til bindinger og støvel.
Tusen takk for svar, det setter jeg stor pris på!