Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
All Mountain ski
#182719 03/01/2018 2:15 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei!

Leter etter noen all mountain ski som fungerer like godt i preparerte løyper som i ok dyp puddersnø. Har vurdert Stereo Piste, men føler disse favoriserer preparte løyper litt for mye fremfor annen kjøring. Har også vurdert Völkl Mantra, da jeg også gjerne vil ha rocker. 

Har stått mye forskjellig opp igjennom, så jeg takler mye, men jeg har ikke opplevd ekstreme pudderforhold enda.

Noen som har noen virkelig gode forslag til all-mountain ski, som virkelig kan brukes (nesten) over alt? :) 

Re: All Mountain ski
einianta #185207 03/01/2018 4:20 PM
Fersking
Fersking

Finnes mye i denne kategorien, men har du sjekket feks Black Crows Cammox?

einianta #185208 04/01/2018 9:30 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har kjørt Black Crows Atris i 2 år og kan ikke få fullrost den nok. Den er lett å legge på kant på hardt underlag og den fungerer utmerket på de dypere dagene. Samtidig som skien er leken er den stabil i høy fart. Det er en ski som gir selvtillit og forutsigbarhet. Fra 2017/2018 er den visst endret litt. Har ikke forsøkt siste utgaven, men den skal være forbedret på noen områder. 

einianta #185209 05/01/2018 12:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En all-mountain ski faller gjerne inn i kategorien med midje +/- 100 mm midje. Ski har blitt bredere fordi mer og mer kjøring skjer utenfor prep løype. Men denne midjen er et kompromiss, dvs at den vil aldri være like god i "ekstrem" pudder som du sa, som i preppet løype. I ekstrem pudder vil man fort ha 115-130 mm midje (avhenger av helningsgrad på fjellet) og mye rocker/early rise på skien, kanskje myk konstruksjon for å gi optimal følelse av flyt, avhenger av behov/ønske. Og i preppet løype, vil man egentlig ikke ha 100 mm midje heller. De blir tregere fra kant til kant enn reine bakkeski, har kanskje ikke like mye spenn under midjen for å takle de ulike harde forholdene i bakken, og all-mountain ski er lenger enn de man ville hatt i reindyrkede bakkeski. Så ingen ski fungerer kjempebra til alt, de vil ha svakheter. Spørsmålet er hvilke "svakheter" er du villig til å godta? Litt vanskelig å gi råd, selv om jeg ser andre her har kastet ut (gode) alternativer, da du egetlig ikke har gitt noe informasjon om hva du er ute etter? Hvor mye kjører du preppet vs off-pist? Hvis det er løssnø, hva slags type dybder snakker vi om, 20-30cm? Hva ønsker du i en ski, f.eks fartstabil vs lekenhet? Kom med noe info - så har noen kanskje råd i retur=)

einianta #185210 09/01/2018 12:02 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei

Etter mage kjekke opplevelser i og utenfor bakke på K2 Hardside så har jeg i år byttet til K2 pinnacle 95 17/18. Gleder meg stort til å teste ut disse! 

https://www.onthesnow.com/gear/a/10564/2017-2018-men-s-all-mountain-back-skis/k2/pinnacle-95--2018-