Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Rammebindinger fordeler/ulemper verdt det.
#182643 21/01/2018 9:04 PM
RKm2 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Goddag folks. 

Etter mange år med mindre aktivitet innen skikjøring endte jeg opp med nye ski iår. Endte opp med å kjøpe K2 domain. Kjente etter noen timer at skigleden var tilbake å følte meg selvsikker på skiene å skoene som ikke minst passet, samtidog ser jeg alle disse flotte toppene utfor løypene jeg lengter til. Kjente å en annen flyt i løssnøen. Så kommer dilemmaet mitt. På hele 85 kilo og 185 høy med 179 lange ski vil jeg ha noe å tjene på en rammebinding. Slik jeg har forstått det er marker F12 en binding jeg kan bruke med alpinskoene ? 

Og så vet jeg at disse er tyngre en en tech binding som garantert er det beste til å gå med uten tvil. Men hvordan blir det å gå med F12 bindingene, det er bare 13° hellløfe på de noe som jeg i mitt hode ser for meg blir knapt? Er det andre gode rammebindinger med mer hellløft som kan brukes i tradisjonelle alpinsko? 

Kom gjerne med innspill med for å imot, ting jeg må tenke på i denne forbindelsen med rammebindinger. 

Jeg står hovedsakelig i skitrekk, mye ute i løssnøen i anlegg men lengter etter å komme meg litt lengre ut så blir nok kombi bruk av skiene, men hovedsakelig for alpint,blir skiene mine for smal kanskje ? 

Re: Rammebindinger fordeler/ulemper verdt det.
RKm2 #182644 22/01/2018 10:49 AM
Medlem
Medlem

Denne kan være verdt en gjennomlesning:

https://www.friflyt.no/Topptur/Slik-velger-du-toppturbindinger

Jeg har rammebinding på mine ski, og har vel brukt dem med feller to ganger. Gikk hverken langt, bratt eller fort. Synes de fungerte helt greit, men har da ikke prøvd tech-bindinger. Jeg kjøpte rammebindinger for muligheten til å ta en topptur hvert skuddår. Det kostet mindre å sette på en rammebinding enn å kjøpe fullt utstyr for å kunne gå oppover på ski, når jeg visste at det kom til å tilhøre sjeldenhetene.

Synes bindingene fungerer veldig bra nedover. Har Tyrolia Adrenaline 16. Må jo fungere, Svindal bruker dem i alle Field-filmene har er med i =P

RKm2 #182645 23/01/2018 12:26 AM
Fersking
Fersking

Jeg vet ikke hvilken bakgrunn du har som skikjører, eller hvordan fysikken står til sånn generelt, hehe. Jeg var i samme situasjon for et par år siden. Jeg hadde så godt som ingen erfaring på ski, men begynte å jobbe i sportsbutikk og tenkte som så at jeg må få skaffet meg noen ski og lære meg å kjøre, så jeg vet hva jeg snakker om når kundene kommer. Jeg fikk dreisen på et par lettkjørte twintip ski på ei skimesse på Geilo og for å gjøre en litt lang historie passelige kort; Når neste vinter kom sto jeg klar med Salomon q98 og Marker Duke. Tanken var one ski quiver, med mest bruk i anlegg, men muligheten for å gå noen turer. For å si det sånn - det ble bare én tur. Etter å ha slitt meg til topps på ei nybegynnertue her i Bodø-traktene i tung nysnø måtte jeg innse at det her går faktisk ikke, og måtte gå ned igjen. På mine egne bein. Med skiene på sekken. I dyp snø. Hvorfor? Jeg hadde rett og slett ikke styrke i beina til å sette svinger etter turen opp. Beina var som gelé etter å ha slept 6kg utstyr pr fot. Nå er jeg tydeligvis utrolig dårlig trent og utstyret jeg hadde var generelt for tungt og veldig overkill i forhold til mine kvalifikasjoner. Til bruk i anlegg var det jo alle tiders, men kraften i en Duke kommer jeg aldri til å ha bruk for, og selv om gåegenskapene ikke var så værst i seg selv for en relativ nybegynner som meg, så var vekten drepende. Nå vet jeg som sagt ikke hva slags erfaringsnivå du er på, og det kan godt hende du har behov for rammebindinger ala. Dukes (F12 er vel kanskje lettere). Nytt av året for meg er Dynafit Radical ST (og nye ski+sko...alt nytt faktisk, men her kommer poenget). De turene jeg har hatt i anlegg har vært kjempefine, og jeg tenker ikke over at jeg kjører på tech. Jeg merker ingen forskjell fra tradisjonell alpinbinding (merk at jeg fortsatt er ganske fersk og ikke kjører spesielt hardt). Andre og betydelig mer hårete kjørere har begynt å bruke tech og gåegenskapene er jo helt klart overlegne rammebindinger. I mine øyne er tech veien å gå - om man har ski og økonomien (mtp. sko etc) til det.  

RKm2 #182646 23/01/2018 1:45 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg har selv bare erfaring med Diamir Fritschi rammebinding og tech bindingene Dynafit Beast 14 (tung bakbinding)!Har selv gått med personer som har brukt Marker Duke bindinger... Ja, di er litt tunge, men om en går rolig oppover og bruker tiden til hjelp, så har jeg opplevd di aller fleste har kommet seg opp på Gaustatoppen! ;-)Dynafit Beast 14/16 bruker et metall beslag i hælen på støvelen for å unngå slitasjer i plasten!.... Den har også max hælløfter på rundt 13, men funker helt greit å gå opp med til Gaustatoppen, der jeg har gått mest!Di funker ikke i di bratteste partiene, men da er det jo bare å gå i slakere skråruter oppover, så er problemet løst!Dynafit Beast er tech versjonen for bruk i klippedrop og annen ekstreme nedkjøringer.Nye tech bindinger koster en del, men om fokuset ligger i hælløfter, så bør en jo kjøpe den rammebindingen, eller teck bindingen som har best/høyest hælløfter... Men stort sett har vel di fleste rando-bindinger ganske lik høyde på hælløfterne mener jeg å se!Hælløfterhøyden på Fritschi Diamir var jeg veldig fornøyd med høyden på, men den rimeligste versjonen jeg hadde, tålte ikke så mye/store hopp, før gåfunksjonen ble utløst..... Derfor måtte vi remontere helløftermekanismen på 2 av våre skipar... Dette blir ikke montert riktig på en del skibutikker har vi erfart!Om skiutstyret virker litt tungt, så er det jo bare å trene litt ekstra styrke i beina! ;-).... Jeg leste et sted at vi nordmenn har jo en hang til å gå fort og bratt, imens nedover i østerike osv. går di mer slakere ruter opp til toppene og sparer dermed litt mer krefter til nedover turen! ;-)Marker Duke tåler jo hopping og er en robust binding... Jeg kjenner ikke til bruksområdet til andre tech-bindinger utenom di jeg har vært borte i!

RKm2 #182647 23/01/2018 3:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ref. spørsmålet ditt om rammebinding er noe du kan bruke med alpinskoene dine. Vil det si at du kun har vanlige alpinstøvler, uten tech-maljer? 

I såfall er det kun rammebinding du kan bruke, om du skal ha gåfunksjon. Og da mener jeg at ca alle varianter skal funke, da tåbindingen kan justeres etter ulike støvler. (alpin- og randostøvler er litt ulike) Men sjekk det opp før evnt kjøp!

RKm2 #182648 24/01/2018 2:07 PM
Fersking
Fersking

Det er absolutt verd det! Jeg har brukt rammebinding i flere år fra Duke som er tung, til den lettere 12. Funker til å gå med, funker til å kjøre med. Utfordringen er hvilke støvler du har! En tung kjøre støvel med liten eller ingen gå utslag er den store forskjellen, ikke bindingen. Skrittlegden med en kjøre støvel kontra en gå støvel, kan fort bli 10-15 cm og det utgjør mange meter på en lang topptur. Du må mao gå raskere for å holde følge kompisene med gåstøvler. Nå har jeg riktig nok bytta til King Pin. Jeg kjøpte kjørestøvler med bra gåutslag og tech maljer. Tech binding ble da naturlig å prøve ut, men ville ha en ordentlig bakbinding (Som King pin)som gir bedre kjørefølelse nedover. Med F12 og andre rammebindinger står du litt over skien (høyere) enn KinPin og andre klassiske alpinbindinger. Jeg følte at jeg fikk en mer kontant styring med skien med King Pin i forhold til F12, men det er detailjer! Er ikke en skolert alpinist så her er det nok mye grums i teknikken. Gå for en rammebining, du vil ikke angre!    

RKm2 #182649 24/01/2018 1:55 PM
Medlem
Medlem

Tanken min var mest at jeg kjøpte nye ski, de var brede, de skulle bli brukt til heisbasert kjøring. Det kostet meg veldig lite ekstra å sette på en rammebinding, noe som i det minste åpnet for muligheten til å putte feller under skiene og gå oppover, uten at det kom til å koste meg en større investering i støvler i tillegg. Skulle jeg plutselig bli bitt av toppturbasillen, og ha muligheten, så blir det nok heller et par nye ski med tech-binding og nye støvler.

I heisbasert kjøring, så kommer jeg nok aldri til å merke forskjell på rammebinding og vanlig alpinbinding. 5000 ekstra kroner ut på nye støvler hadde jeg nok merket hardere på lommeboka. Ble sesongkort i to ulike anlegg i stedet =)

Så mitt forslag er vel egentlig: Hvor mye penger har du? Hvor mye koster det å endre til rammebinding på skiene kontra å sette tech-binding og skaffe seg tech-støvler? Osv.

RKm2 #182650 24/01/2018 4:04 PM
Fersking
Fersking

Min personlige erfaring er at rammebindinger er noe herk. Hadde F12 før og det er ikke noe særlig til noe som helst. gikk over til kingpin 13 i fjor å det er såklart mye bedre å gå med i å med at det er en pin binding men jeg syntes faktisk den også er bedre å kjøre med en f12, baron og duke blir vel bedre å kjøre med igjen vil jeg tro men tungt. Men ville ambefalt den nye shift bindingen til salomon som kommer for salg til høsten. Der får man jo i både pose og sekk Og tror denne bindingen blir spikeren i kista for rammebinder da de ikke har noen fordeler lenger

RKm2 #182651 24/01/2018 7:47 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mye av greia med rammebindingene til Marker er at man både står høyt, og de blir fort litt slarkete i overgangen mellom ramme/binding og monteringsplata. Og derfor er det de som reagerer på hvordan de kjører, og synes f eks KingPin er bedre. Og jeg er blandt dem, liker ikke rammebindinger verken opp eller ned. Isåfall ville jeg hatt Salomon Guardian, som jeg har bedre erfaringer med. Men den veier også bly.

Skal du likevel ha tech-binding, vil min anbefaling være Diamir Tecton, evnt Vipec EVO. KingPin er også er svært så god binding (har 2 selv), men Diamir sine har et par fordeler på kjørefronten, ved at de har elastikk og DIN-justerbar utløser i front, og en bakbinding som ikke roterer. Kjørefølelsen blir så nærme en vanlig alpinbinding, at hvert fall ikke jeg merker meg noen som helst forskjell. Den vil da også løse ut som en alpinbinding, noe som i teorien gjør den til en tryggere binding, og du trenger heller ikke å være redd for at bindingen skal løse ut i utide når du drar på litt (ikke at dette er et særlig nevneverdig problem på nyere tech)

KingPin har, som andre tech-bindinger, en roterende bakbinding, noe som gjør utslag i hælen når du presser på i svingene. Men jeg vil fortsatt si at den er helt overlegen andre bindinger med denne løsningen! Stabiliteten er helt vill sammenlignet med andre bindinger, men holder fortsatt en stor knapp på Diamir wink

Men blir sjukt spennende å teste ut Salomon sin nye binding neste år! Prinsippene er akkurat det vi har ventet på, håper bare det ikke blir altfor mange barnesykdommer. Den skal hvert fall få en sesong eller to på seg før jeg selv putter penger på de..

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå