Jeg vil ha et par skikkelige fjellski, som jeg kan bruke på vinterkurs(instruktør Hjelpekorps) og gutteturer, samt dra pulk og slike ting.Har i dag Madshus Voss som har gjort denne jobben, men når det blir bratt og trangt er de ikke mulige å styre, det hjelper ikke at det er Alfa Synnfjell sko(myke lærsko). Flotte i dårlig preparerte løyper, scooterspor og på kosetur, men de funker ikke når ting "drar seg til". Fine og lette å gå med. Tanken er å få tak i et par fjellski som er så kjørevillige som mulig samtidig som jeg kan gå med dem noen mil uten å måtte helt i kjelleren. De må altså ha smørelomme som kan vare mer enn noen hundre meter. Har vurdert Åsnes Ingstad og Fischer BCX109(E109) til nå, men hører blandede ting om hvorvidt de kan bli med på skitur. Jeg forstår at de er tyngre å gå med enn Madshus Voss, men det er altså disse jeg ønsker å erstatte, ikke bakkeski. Står telemark i bakke med Scarpa T-Race og Rottefella R8. "Drømmen" hadde jo vært om de kunne tåle forsiktig bruk i alpinbakke også, med forsiktige parallellsvinger, med tanke på å stå litt i bakken med små barn(2-6 år), men jeg har bakkeski, så det er ikke veldig viktig.
I mitt hode, har jeg derfor tenkt at 75mm må være veien å gå, slik at de gangene det er bruk i bakken, kan jeg ha et par plaststøvler på, og bruke noen andre på tur. Om jeg kan gå i skispor er ikke så farlig. Jeg kan kjøpe et par billige felleski på coop obs og bruke noen andre sko hvis det blir ønske om tusletur i løypa(BC eller NNN). Har noen forslag til oppsett/bindinger(Voile, BC, Rottefella?)/ski/sko?