Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Frikjøring/topptur støvel
#182615 05/02/2018 8:34 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg har de siste sesongene brukt mindre tid i parken og desto mer på offpiste og korte toppturer. Jeg kjører på ett par Sir Francis bacon med Salomon Guardian 16 bindinger. Så rimelig"beefy" setup. 

Spørsmålet mitt er om dere har tips til en støvel med gåfunksjon som aller helst kjører som en alpinstøvel. Jeg er altså ikke på utkikk etter en kjempe lett topptur støvel. Men heller en en støvel som tåler hard kjøring, men har en god gåfunksjon.  Lav vekt skader jo heller ikke, selvom jeg skjønner at man ikke kan få både i pose og sekk. 

Har selv sett på Tecnica Zero G Guide, Lange xt, Scrapa freedom sl og Salomon mtn explorer

På forhånd takk for svar!

Re: Frikjøring/topptur støvel
Spikey90 #182616 05/02/2018 10:09 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ut fra tester vil alle de være gode valg (om de passer i slalombindinger, det vet ikke jeg). Jeg har selv Salomon MTN Lab, den er stivere enn Explorer, og den er jeg veldig fornøyd med. Ikke tenk så altfor mye på vekta. Jeg har gått opp i vektklasse etter å ha irritert meg på å ha for kjøpt for lett og spinkelt utstyr etter min smak. Det viktigste er uansett alltid, passform.

Spikey90 #182617 05/02/2018 10:30 PM
Fersking
Fersking

Jeg er uerfaren og har min første seriøse sesong, men har noen synspunkter likevel.

Gikk fra den billigste støvelen på XXL til Lange XT Freetour 110. Veldig fornøyd med den støvelen til tross for at jeg opprettet en tråd her for å høre om den var for myk. Opplevde den først som veldig fleksibel til tross for 110 i flex. Dette kom nok av for dårlig stramming og innetemp. Du bør kanskje gå for 130-versjonen i så fall!

Jeg kan ikke uttale meg om gåfunksjonen ettersom jeg kun har prøvd den uten ski, men den føles bra. Har selv samme beefy setup som deg, men gleder meg til å få testa med feller!

Støvelen er veldig presis og svingteknikken fikk seg et kraftig oppsving. I tillegg er de superlette!

Spikey90 #182618 06/02/2018 1:33 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg bruker Atomic Hawx Ultra XTD 130.

Meget god sko, lett (til typen) og stiv. Og har Atomics flotte varmetilpassing. Så på Techna og MNT LAB først, men gikk klart for Hawxen.