Hei!
Jeg skal kjøpe nye ski for sesongen, men klarer ikke å bestemme meg.
Meg:
Tok opp igjen skikjøring i fjor. Fått en relativt OK teknikk etter veldig mange skidager i løpet av sesongen. Primært i anlegg. Noen få turer oppover.
Hadde to par ski forrige sesong som jeg brukte om hverandre. Kästle MX 88 for Wyller og Norefjell, samt Rossingnol Soul 7 (eldre modell) for freeride primært på Høgevarde og Hemsedal. På snørike dager og end of season-slush brukte jeg bare Soul 7. De sitter utrolig bra i bakken også.
Jeg er 183, veier rundt 75kg. Soul 7-paret er i 180 og har relativt tunge Salomon Warden-bindinger. Jeg ønsker meg en samme type ski i 185cm+ med en lett, solid og kjøreorientert rando-binding. Jeg ønsker å få til et par lette toppturer i løpet av sesongen, men fokusert er på nedfart og enkel labbing fra heis og hyttefelt.
Jeg hadde egentlig tenkt å få tak i par Atomic Backland 109, men så ble jeg veldig nysgjerring på SGN Skis RAKKAR. Alternativt kan jeg jo gå for årets modell av Soul 7, men jeg ønsker en midtbredde opp mot 110, samtidig som jeg MÅ ha godt kantgrep i bakken. Skiene må være lekne og ikke kreve allverdens av meg.
Kjørte med et par Lange Freetour XT 110 denne sesongen, men syns de ble hakket for mye, så tenker å oppgradere til 130-versjonen. Kommer til å stå i Wyller en dag i uka med bakkeski, så trenger en boot som er stiv og presis nok.
Har dere noen tips på ski og binding, og evt erfaringer med RAKKAR?