Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski + bindinger (heisbasert freeride, bakkekjøring og lette toppturer)
#182367 23/09/2018 5:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Jeg skal kjøpe nye ski for sesongen, men klarer ikke å bestemme meg.

Meg:

Tok opp igjen skikjøring i fjor. Fått en relativt OK teknikk etter veldig mange skidager i løpet av sesongen. Primært i anlegg. Noen få turer oppover.

Hadde to par ski forrige sesong som jeg brukte om hverandre. Kästle MX 88 for Wyller og Norefjell, samt Rossingnol Soul 7 (eldre modell) for freeride primært på Høgevarde og Hemsedal. På snørike dager og end of season-slush brukte jeg bare Soul 7. De sitter utrolig bra i bakken også.

Jeg er 183, veier rundt 75kg. Soul 7-paret er i 180 og har relativt tunge Salomon Warden-bindinger. Jeg ønsker meg en samme type ski i 185cm+ med en lett, solid og kjøreorientert rando-binding. Jeg ønsker å få til et par lette toppturer i løpet av sesongen, men fokusert er på nedfart og enkel labbing fra heis og hyttefelt.

Jeg hadde egentlig tenkt å få tak i par Atomic Backland 109, men så ble jeg veldig nysgjerring på SGN Skis RAKKAR. Alternativt kan jeg jo gå for årets modell av Soul 7, men jeg ønsker en midtbredde opp mot 110, samtidig som jeg MÅ ha godt kantgrep i bakken. Skiene må være lekne og ikke kreve allverdens av meg.

Kjørte med et par Lange Freetour XT 110 denne sesongen, men syns de ble hakket for mye, så tenker å oppgradere til 130-versjonen. Kommer til å stå i Wyller en dag i uka med bakkeski, så trenger en boot som er stiv og presis nok.

Har dere noen tips på ski og binding, og evt erfaringer med RAKKAR? 

Re: Ski + bindinger (heisbasert freeride, bakkekjøring og lette toppturer)
KristofferB #182368 24/09/2018 10:18 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har svært gode erfaringer med Rakkar. En utrolig leken ski, som og flyter godt i løssnø. Har selv kjørt den med Marker kingpin, og det er en svært fin kombo. Den nye Shift bindingen fra Salomon vil nok og være et godt alternativ. Ellers har jeg veldig god erfaring med Salomon QST 106.

Re: Ski + bindinger (heisbasert freeride, bakkekjøring og lette toppturer)
KristofferB #182369 02/10/2018 9:40 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar!

Jeg fikk sett på Rakkar på Sentrum Scene sist fredag. Jeg må si den var veldig lekker, men jeg ble litt redd for at den er for freestyle-orientert for meg. Minna egentlig mest som en hardcore jibbe-ski fra Armada. Hvordan sitter den i bakken?

Ellers har jeg sett mye på QST 106 og Backland 107, som er en del billigere og kanskje mer velprøvd. Tenker jeg uansett går for den nye Shift-bindinga. Det ser ut til at det er den som passer best mitt bruk. Soul 7 har jeg jo fra før, og den digger jeg, men det virker litt kjedelig å kjøpe samme modell igjen. 

Var ikke lett dette her...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå