Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Gammel mann - fra Telemark til fast hæl, men hvilken ski?
#182354 03/10/2018 2:34 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei mine venner!

Har avslutta Telemark-æraen etter 25 år.

Hadde grei kontroll på telemarkskia både i og utenfor løypa. Men alpinski har jeg ennå ikke prøvd utenfor løypene - tilbake på 80-tallet var de først og fremst et transportmiddel for å komme fortest mulig ned bakken - uten stilkarakterer! 

Har skaffa meg ei reinspikka carving-ski - men kjenner at jeg trenger noe for å kjøre utenfor løypene med, kanskje ei 60-40 offpiste-onpiste ski? Siden jeg ikke har slalom-teknikk trenger jeg ei relativt "enkel" ski, uten at det nødvendigvis trenger å være ei nybegynnerski - jeg vil tro at skifølelse/balanse fra telemarkkjøringa vil hjelpe meg litt??

Skal ikke på topptur, ei heller i parken.

Siste telemarkski var ei K2 Backlash med 92mm bredde - og den har jeg kosa meg med både i nysnø og mer oppkjørte partier. Men denne skia er 8-10 år nå - så det har sikkert skjedd litt i mellomtiden...? Tviler på at jeg vil like ei ski med over 100mm bredde - men har egentilg ikke peiling.

Peiling er det imidlertid mange av dere som har - så fyr løs med ditt beste tips til en 50-åring på 167cm som er 80kg når slalomstøvlene er på...

Re: Gammel mann - fra Telemark til fast hæl, men hvilken ski?
Minor Tim #182355 04/10/2018 11:04 AM
Fersking
Fersking

Hva med noe halvbredt?

https://www.vpg.no/salomon/263244/salomon-qst-106-frikj%C3%B8ringsski-1820gram

https://www.vpg.no/atomic/261330/atomic-backland-107-alt-i-1-ski-1550gr

https://www.oslosportslager.no/prod...spx?nosto=custom-productcategory-nosto-2

Får vi en like snørik vinter som forrige sesong er det jo greit å ha litt bredde hvis man skal utenfor løypene. Kort radius er kanskje også å fortrekke. Jeg har hvert fall en setup der jeg har bakkeski og frikjøring i boden. Bakkenskien bruker jeg i anlegg der det ikke er noe særlig utenfor løypene, mens frikjøringskia mine (har soul 7, men skal bytte til enten alt 1 eller 2) bruker jeg hvis det er mye snø og/eller om jeg skal kombinere frikjøring med bakkekjøring i et anlegg som tillater det. Syns det er deilig med litt bredde om det er litt snø!

Minor Tim #182356 05/10/2018 8:20 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hm

Er det gjengs oppfatning at jeg bør opp i 100-110mm bredde? Ser for meg at med slike kanoer blir jeg bambino de luxe når jeg kommer i en hard preppa bakke? At de vil funke i pudder tviler jeg ikke et sekund på!

Minor Tim #182357 05/10/2018 9:36 AM
Fersking
Fersking

Sikkert ikke gjengs oppfatning, men jeg hadde samme utgangspunktet som deg da jeg startet for alvor å stå på ski igjen i fjor.

Et par bakkeski og et par litt bredere "utenforløya-ski". Det er et godt utgangspunkt for å ha ski for absolutt alle forhold.

106mm er ikke egentlig en pudderski i den forstand. Rene puddermodeller ligger på 120mm.

De skiene jeg har linka til er veldig svingvillige og ikke "plankete" i den forstand. Les f.eks produktbeskrivelsen til Salomon-skiene.