Hei, jeg har NTN Freedom telemarksbindinger, og bruker Scarpa TX sko som også har TLT-inserts i skoa for techbindinger foran og bak. Jeg kan altså bruke skoa også på randobindinger.
Jeg liker telemark når det er fine forhold, men jeg har også slalomski som jeg bruker i skianlegg når det er gode bakkeforhold, og så kjører jeg telemark når det er løsere og løssnømuligheter. På topptur har jeg foreløpig bare kjørt telemark, men det er jo ikke alltid forholdene er supre for løssnøkjøring, og de gangene kunne jeg tenkt meg å feste hælen og kjøre slalom.
Dette blir jo litt køstom, men vil det funke å sette på en tech bakbinding som står i gå-posisjon når jeg står telemark, men som jeg kan vri og sette fast hælen i om jeg ønsker det? Cruxet er om bindingene vil løse ut som de skal.
Det jeg tenker er at jeg kan kjøre med NTN-bindingen i åpen posisjon (altså har jeg egentlig bare stukket inn tåa i bindingen foran, ikke slått ned/spent fast NTN-bindingen). Om jeg så har en bakbinding som løser ut framover og til siden, vil dette funke?
Jeg er klar over at det finnes bindinger på markedet som er kombibindinger, men er litt skeptisk til om de har samme gode funksjon når jeg kjører telemark. Jeg tenker i tilfelle at jeg skrur fast bakbindingen med inserts, sånn at jeg også enkelt kan skru denne helt av om jeg ikke ønsker å drasse med meg den ekstra vekta fra bakbindingen.
sv