Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skisåla er tørka inn
#181939 26/10/2015 7:29 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei

Skisåla på skia mine er tørka inn, lagringsvoksen varte ikke så lenge som jeg håpet på....

Har ikke voks for handa og lurer på om det er noen der ute som har et smart tips på hva jeg kan gjøre for å "fukte" såla igjen før jeg får tak i voks?

Re: Skisåla er tørka inn
Richard Furnes #184950 26/10/2015 9:28 PM
Entusiast
Entusiast

Nå er det mange av oss som mener at dette med tørre såler bare er en myte skapt av voksindustrien, da skisåler ikke er porøse og derfor heller ikke trekker verken vann eller voks. Det var treski som gjorde det... Har en monoski, en Dynastar Kevlar fra 1985, stående på hedersplass i stua. Den har aldri vært vokset, og merkelig nok- den er heller ikke tørr! Sålene dine er nok bare slitt, og mikrohårene som da strutter ut får dem til å se tørre ut. Vokser du sålene vil de se bra ut helt til du har kjørt maks to run, så er de like tørre. Det de trenger er en runde stålsikling, f.eks Kuzmin, eller en steinslip. (Alltid noen som er svært uenig i dette, men den debatten orker jeg ikke å være med på. Lange tråder om temaet, både på friflyt og andre steder).

Richard Furnes #184951 27/10/2015 12:07 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Takker for svar, Bærnt! smile

Hvordan er resultatet fra stålsikling kontra vanlig voksing? Får man like god glid som ved vanlig voksing?

Og er det dyrt?

Richard Furnes #184952 27/10/2015 3:20 PM
Entusiast
Entusiast

Har hatt hatt samme ski fra 2007-215 med kun 3-5 ganger med voksing.... Har funket fint skiene, men sålen har sett litt blass ut og har vel muligens vært noe treige i slakt terreng, men det har ikke gjort meg så veldig mye...

... Enkelte år har jeg hatt 20-30 skidager uten å vokse en eneste gang... Har funket veldig greit det, men som sagt, ikke topp glid..... Noe jeg ikke bryr meg så mye om heller ;-)

Richard Furnes #184953 27/10/2015 3:21 PM
Entusiast
Entusiast

Husker en gang jeg vokset skiene, så hadde jeg store problem og sikle dem, så jeg lot rett og slett voksen bare bli værende på skiene hele sesongen...

Funket veldig greit det :-)

Richard Furnes #184954 27/10/2015 4:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

For å introdusere trådstarter om Kuzminprepp vs voksprepp, slik at han forstår forskjellen, kan man kort forklare: en russer ved navn Kuzmin har forsket på skisåler og konkludert(doktorgrad?) med at det ikke fungerer/er nødvendig. Mens i langsrenn/alpinmiljøet vokser/glider man pga det gir et bedre toppresultat. Ja det koster noe tid og penger, men resultatet blir bedre. Voksen trekker inn i 0,04 mm av sålen (hvis jeg ikke husker feil) og det er den faktiske forskjellen.Hvis du ønsker å bruke tid (og bitelitt penger), så kjøp fibertex og ta 10-15 drag i lengderetning. Da vil man "aktivere". Siden kan man eventuelt vokse. Og generelt så er sikling av skiene en veldig lett jobb.

Se vet swixschool.com for enkle tips=)

Richard Furnes #184955 27/10/2015 7:28 PM
Entusiast
Entusiast

Anbefaler å forholde seg til andre kilder enn kun Swix om man vil forstå hva dette handler om. Swix har mye å tape på denne vitenskapen. 

Husker dere foresten hvordan det gikk med landslaget med den største smørebussen i et stort mesterskap for kort tid siden?

Richard Furnes #184956 27/10/2015 11:38 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg har opplevd at snøen fester seg under skia når det ikke er vokset, eller er det noe annet som gjør det? Men jeg har idag vært å kjøpt voks og vokset skia. Fikk vondt inni meg av å tenke på at sålen så tørr ut! laugh

Så men over til stålsikling og voksing igjen. Kan det lønne seg å kjøpe en stålsikl, men fortsatt vokse skia i ny og ne? Og er det fornuftig? Jeg har ikke lyst å legge bort voksingen for dette er noe som jeg syns er koselig og beroligene, men hadde vært kjekt å spare litt cash!

Richard Furnes #184957 28/10/2015 7:58 AM
Entusiast
Entusiast

Ikke tvil om at voks er vannavstøtende, men poenget er at om sålen er riktig behandlet med en stålsikling som gir riktig struktur, vil de heller ikke suge. Det er ikke swix stålsikling vi snakker om her! Når det kommer til voksing har vi alltid lært at det er viktig å sette sålen grundig inn med voks- dryppe på, varme inn, sikle av for så å gjenta 4-5 ganger eller mer. Deretter skulle vi legge på den dagsaktuelle voksen. Problemet her, er at om Kuzmin har rett (og såleprodusentene) så trekker ikke skia voks, og voksen som gjør at du ikke opplever at snø fester seg under skia er slitt av etter 1-2 turer. Hadde et par ski jeg siklet halparten av, og etter endt sesong var den Kuzmin-siklede siden av sålen like svart, mens den steinslipte siden var grå.

Richard Furnes #184958 29/10/2015 5:11 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

Jeg har nå bestilt en kuzmin stålsikling så er spent på hvordan det blir! smile

Richard Furnes #184959 30/10/2015 9:17 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kildene mine er ikke Swix, og jeg er helt enig at de er innhabile som kilde. Refererte kun til swixschool.com hvis han hadde lite kunnskap om voks, og ønsket å lære metoder. Påstanden med at voks trekker inn i sålen, og sådan gir enda bedre gli, lærte jeg av en venn som har erfaring fra et skiverksted, vet ikke om Hans Olav Hamran er kilde? 

Men påstanden om at voks gir et bedre maxresultat vil jeg hevde er det rådene oppfatning i skimiljøet generelt. Den norske smørebussen var en fiasko i Sotsji, men og det var kanskje andre nasjoner som brukte voks også. Spørsmålet er ikke om de som vokser feiler eller ei. Spørsmålet er om det finnes nasjoner (eller smørere) som er kjent for å levere varene over lengre tid som ikke benytter voks. Og om de i det hele tatt eksisterer. Kvalitet er alltid en egenskap som selger, og stålsikling ville slått gjennom/blitt annerkjent hvis det hadde vært det beste. I OL 1992 hadde en smører tilfeldigvis prøvd å steinslipe skiene, og det var ca 4-5 personer som kjente til effekten det gav (de norske skiløperene), men nå er steinslip et must for å hevde seg pga effekten det gir. Teknologi som gjør mestere vil alltid slå gjennom! Har Kuzmin rett så er det et tidsspørsmål før det er den gjeldene metoden. Og enn så lenge så har gliding "herredømme". Kan sitere Petter Soleng Skinstad (sønnen til den mer kjente Åge Skinstad) i et spørsmål om stålsikling vs voks: "Jeg har veldig positive erfaringer med tradisjonell metting av ski, og det er også dette landslaget gjør for å optimalisere utøvernes ski. Sist jeg gikk renn mot landets beste langrennsløpere var i NM i Steinkjer, og der hadde alle tilknyttet Norges Skiforbund betydelig mye bedre glid enn de andre løperne på start. Jeg vet med sikkerhet at ingen av de benyttet seg av stålsikling, verken i forberedelsene til selve rennet, eller i preparerinsfasen tidligere på året."

Han innrømmer også en viss inhabilitet gjennom sponsor avtale"...Samtidig må du huske at jeg har en god avtale med Swix gjennom Team Norgeshus, og ettersom Swix tjener adskillig mer på å selge glider enn de gjør på å selge stålsiklinger..."

http://petterskinstad.blogg.no/1325801692_metting_av_ski.htmlI samme blogg-innlegg stiller Skinstad spørsmål om hvordan f.eks ei våtsnøski med grov struktur skal tåle å stålsikles hver gang du skal gå renn uten at strukturen forsvinner. Han forstår ikke hvordan det skal gå til...

Richard Furnes #184960 30/10/2015 11:05 PM
Entusiast
Entusiast

Til siste spørsmålet fra Skinstads blogg, så avslører vel han her at han ikke har satt seg inn i hva stålsikling handler om da han uttalte dette. Stålsiklingen setter jo struktur i sålen. Oppskriften hans er ellers tradisjonell og fundamentalistisk vokser. Han skriver: "CH6 bruker jeg forholdsvis mye, da det er en veldig fin glider å jobbe med. Samtidig føler jeg den åpner sålen på en god måte."

Han føler altså at sålen åpnes, så her er vitenskapen lagt på hylla. For oss ateister og konspirasjonsteoretikere har ikke slike utsagn beroligende effekt. Fant denne på nettet- ikke tung vitenskap, men med mindre føleri:

https://drive.google.com/file/d/0Bw...GYtMDZiMmFmMjg3N2Jh/view?hl=no&pli=1

og bildene:

https://drive.google.com/file/d/0Bw...WYtYjRjNzQ3YWI3NjRm/view?hl=no&pli=1

Richard Furnes #184961 01/11/2015 7:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Eneste som hjelper når solen er blitt hvit og slitt/tørr er en skikkelig planslip.hvis mann står mye i bakke spesielt med kunstsnø i så slites basen og blir hårette, dette vises som om basen blir hvit eller blass. Dette gjør at voksen sitter dårlig ( for folk som bruker slikt) basen blir også treg på fuktig føre. En slip retter dette. En slip i året burde holde for de fleste. da kan mann også få rettet et større problem også, nemlig møte med stein.

Richard Furnes #184962 02/11/2015 11:26 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Bærnt.

Skiløperen Skinstad er ikke vitenskapsmann, og vi skal ikke vekte hans konklusjoner om stålsikling for tungt, helt sant. Du referer til artikkelen som blir linket til bloggen allerede. Har også sett tilsvarende bilder fra doktorgraden/rapporten til Kuzmin. Har ikke konkret bildebevis på at voks/glider trekker inn, kilden "min" er boken til Hans Olav Hamran "God glid", der han skriver at glider/voks kan trekke inntil 0,04 mm inn i sålen. Men jeg vet ikke hva slags forskningsmaterial som ligger bak, det blir ikke opplyst noe om i boken (boken skal jo hjelpe folk, ikke forklare for folk).

Det jeg mente var av stor betydning, og noe man bør kunne lene seg på (sett i lys av at han er sønnen til Åge Skinstad, tidligere sportssjef i NSF, som gjør at noen hemmeligheter og kunnskap blir delt med sønnen) er utsagnet hans: "..Jeg vet med sikkerhet at ingen av de benyttet seg av stålsikling, verken i forberedelsene til selve rennet, eller i preparerinsfasen tidligere på året.." Altså ingen fra verdens beste skilandslag bruker stålsikling. De benytter glider (ikke nødvendigvis fra Swix selv om de er sponset, f.eks hadde ikke Swix Gallium under kollen-VM, selv om det ble brukt http://www.tv2.no/a/3454909).

Som sagt, hvis Kuzmin-metoden er bedre - så er det kun et tidsspørsmål før alle i verdenseliten gjør det. Ingen vil avstå fra å gjøre noe enklere/raskere som gjør dem bedre=)OFF-topic: han er ikke blant de beste skiløpere, dvs han må jobbe vanlig jobb, og trene på fritid for å bli best--> har ikke støtteapparatet til NSF i ryggen, og må derav legge igjen ganske mange timer i smørebuden hver eneste sesong. Både testing og smørningen gjøres selv. Så han tester storparten av skiene hans selv, og har nok utviklet en magefølelse for hva som er god gli. Men bak magefølelsen ligger det konkrete, målbare handlinger - men de deles ikke offentlig. De har jobbet beinhard for å finne ut konkurransefortrinn, da forblir det også hemmelig og ord som føler blir kanskje brukt (han er ikke vitenskapsmann, har ikke noe å bevise innen skiprepp). Så for kan heller to folk på et internett-forum krangle om en fyr, som bruker mye mer tid, mye mer ressurser og er (delvis) i et skimiljø med mye mer kunnskap, om han har peiling eller er ute å kjøre....

Richard Furnes #184963 02/11/2015 7:20 PM
Entusiast
Entusiast

For de fleste frikjørere er hva som er best i verdensmesterskap irrelevant. Vi prepper ikke skia før hver nedkjøring, har ikke en smørebuss og masser av fluor. Selv de flinke av oss prepper kun 1 gang for dagen, tviler på at det er mange som har ekstra nysmørte par stående som de bytter mellom på 1 dag.

Om skiene da om så er preppet av en landslagssmører med fluor og hele pakka vil det ha lite å si da etter 1-2 nedkjøringer mye av glieffekten fra glideren ha forsvunnet ettersom den slites av og opptar smuss. Dette forutsatt du tar stolheis. Enda verre blir det om du tar t-krok opp eller går for egen maskin med feller, da vil glideren i sålen allerede være tilsmusset før første nedkjøring.

Kuzmin blir derfor bedre for en frikjører uansett hva som måtte gi best gli i verdensmesterskap da denne typen prepp holder mye lengre og ikke opptar smuss på samme måte som glider gjør. Ta med at om du er lat som meg prepper du ikke skiene før hver eneste ski dag og er for gnien til å vurdere fluor blir valget veldig enkelt.

Richard Furnes #184964 02/11/2015 8:21 PM
Entusiast
Entusiast

http://www.friflyt.no/Forum/Ski/Prepping-av-ski-bare-tull

Det var denne tråden startet av Beo81, som gjorde meg oppmerksom på diskusjonen. For de som orker ligger det mye nyttig informasjon  blandt innleggene her (det er mange innlegg).

Komentaren til F33dr3 over, oppsummerer egentlig greit hva som er viktig for oss som ikke teller hundredeler.

Om vi ser bort fra diskusjonen om hva som vil gi best glid under optimale betingelser i korte renn, står vi fremdeles igjen med spørsmålet om det medfører riktighet at skisålen ikke kan ta opp voks. Like sikkert som selgeren på Expert prøver å overtale deg til å kjøpe forsikring på den nye stavmikseren din, prøver selgeren i sportsbutikken å få deg til å kjøpe varmeskapsbehandling på de nye skia. Dette koster fra 200,- og sikkert opp til det dobbelte eller mer. Sammmen med salget av dyre vokser for hjemmebruk, kan dette bety at i beste fall blir forbrukeren grundig snytt, i verste fall får forbrukeren også et svekket produkt, da det hevdes at varmen faktisk skader sålen. Det siste her har jeg fra Kuzminkilder, så kan selvfølgelig ikke påberope habilitet her.

At egenskapene til sålematerialet ikke kan enes om vitenskapelig, er for meg en gåte. Vi har tross alt hatt folk på månen- eller hæ... det er visst ikke bevist det heller...

Richard Furnes #184965 03/11/2015 2:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Trenger ikke å gjøre denne tråden lenger enn nødvendig, trådstarter har fått svar på mulig løsninger.

Mest lest på FRIFLYT.NO