Utstyr for dn kombinert turen - langt inn - bratt opp...og ned
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Det er fleire ting som irriterer meg og det som irriterer meg mest at eg ikkje veit korleis eg kan få gjort nok med det. Kanskje noko her kan hjelpe. Mi skiinteresse er brei. Eg likar trene langrenn og er leiar av Strindheim Ski...på 10 ande året, eg likar nedturar...på ski i laussnø og har vore skiboms eingong...og eg likar dei lange fjellturane ? Skiturar til fjells ? Opptur og nedtur Eg er ikkje slik at eg berre vil gå flatt i løyper rundt ein tur, eller rett opp på ein topp for å renne ned igjen. Eg likar å starte tidleg om morgonen i skogkanten og gå innover i fjellet, oppover mot breen, mot ein topp langt i det fjerne. Lengdemeter og høgdemeter, begge deler og timar, mange timar før ein renner ned igjen og inn i solnedgangen. Då har ein vore på tur, skikkeleg tur. Ein har snudd seg mange gangar og sett på skisporet sitt. Det som forsvinn i horisonten og det som svingar seg ned ei fjellside, ei dalside eller berre dei to svingane du meisterleg tok mellom nokre trær før du kryssa elva. Då passar det ikkje med randonee ski, det passar ikkje med tynnski, det passar ikkje med mjuke BC traske støvlar (eller dei klumpete Wannabe alpin BC støvlane), det er ingen ting av det utstyret som blir laga som passar til slike turar. Turar der kombinasjonen og gleda av å gå langt og renne bratt og bra er målet. Men alle desse utstyra har element som let seg kombinere til det perfekte utstyret, det er berre ikkje gjort så vidt eg veit?.men kanskje de veit? Randonee skia er veldig bra, men dei manglar smørespenn som gjer dei håplause når det er ei mil flatt før du skal oppover. Dei flyt veldig bra, men er for breie og innsvingen og svingegenskapar kan du kompensere for med god teknikk og balanse sjølv. Veit at enkelte har teste Fisher E109 også i randonee løp, sjølv har eg E99, som har bra flyt og rocketupp, er lette og veldig god å gå med. Så det kan vere eit godt alternativ?. Den kan med andre ord løysast?. Men kan sikkert gjerast betre. Randoee bindingen er råsmart, lett og veldig stabil og fin. Men den manglar gummien som BC bindingen og langrennsbindingen har. Denne er vesentleg for følelsen når du går. Prøv å ta denne vekk på ei langrennski så skjønnar du kvifor. Men det burde ikkje vere vanskeleg å få til tilsvarande på randonee bindingen, det burde vore svært enkelt og det ville funka godt med skoa også RandoStøvlane er utvikla til det optimale?. For å gå bratt og renne ned. Og dei kan muligens også brukast til å gå flatt, men ikkje optimalt. Dei mest ekstreme liknar ganske mykje på skøytesko og ein mellomting mellom desse, dvs ein kraftig forsterka skøytesko, ville vore eit bra produkt?.. og det er enno veldig langt igjen til ein når tyngda og klumpfølelsen ein har med for eksempel Crispi sin svartisen støvel som er den beste eg har funne så langt. Eg skreiv til Alpina og uttrykkte dette og jammen har dei kome med BC 1550, den har eg ikkje testa, men den ser litt mjuk ut i skaftet. Det ser ut som dei er langt meir innovative på rando sida når det gjeld utvikling av sko. Men fokuset er på vekt og vekt og pris heng veldig godt i hop. Dei beste konsepta, men i rimlegare utgåver ville kanskje vore ei god løysing. Det blir sikkert stivt nok med carbon også og utan kevlar. Det er på tide å kombinere det beste frå fleire verdenar. Rando bindingen+langrenns gummi, smørespenn, rocketupp, torsjons stivare BC eller "skøyte" skosåle og strammbart, åpnbart, fleksibelt skoskaft+randobinding feste+feste bak?. Og sjølvsagt til maks 10-15 tusen samla pris Kanskje fleire har tenkt på dette ... og kanskje nokon veit meir... eller kanskje nokon kunne få nokon til å overbevise nokon om at noko slikt burde vore laga...og dei lagar det.
|
|
|
 Re: Utstyr for dn kombinert turen - langt inn - bratt opp...og ned
|
Entusiast
|
Entusiast
Har gått mye på fjellski de to siste årene. Hatt mange av de samme spørsmålene som du. Fått gått mange mil på ski denne vinteren og går kun utelukkende på fjellski og utenfor løype. Har du testa ut den klassiske 75 mm rottefella bindingen? Jeg kjører nå utelukkende på 75 mm og Crispi svartisen 75 GTX, disse bruker jeg også når jeg har bikkja og fjellski uten stålkanter. Prøvde meg på de gamle crispi støvlene i påsken og dette føltes som å gå på ski med mokasiner. Crispi Svartisen er en del tyngre enn vanlige fjellski støvler, men har mye bedre støtte rundt ankelen og kommer med spenne. Vekten er rundt det samme for de aller letteste rando støvlene, men er i skinn, er mer mykere og behageligere når de er gått inn skikkelig. Du kommer langt og bratt med disse. Disse er også veldig fine på nedturen, spesielt om du kjører klassisk telemark. Jeg synes også at BC bindingen er noe tull!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har tenkt litt selv på noe lignende oppsett. For min del et ultimat telemarkoppsett til rullende norsk terreng og vet skipakken som ville løst det dog den krever en del innsats: Åsnes Rabb 68, les denne anmeldelsen for å skjønne hvorfor: http://telemarktalk.com/viewtopic.php?t=2244 Kortfeller, helst i selskinn (kan lages selv) da de har overlegen gli, til nødds mohair. Dette gir god nok gli til å gå god langrennsteknikk på flata. Noen langfeller på lur om du skal gå bratt. Rabb kan og bruke festesmurning. ATK Newmark binding. Beste telemarkbindinga noen gang laga! Utrolig fin kjørefølelse, så simpel og lett som det kan bli. Putt de i kjøremodus for samme effekt som gummien på BC-binding på flata. Problemer et bare at den ikke produseres lengre så de må spores opp. Lage en frankensko av Scarpa TX-Pro nederskall og Maestrale øvre for å få en lett sko, mulig Alien RS og kan brukes, men det er uprøvd. Alternativt om du vil ha lavere kortere sko og en binding som er lettere å få tak i så Voile 3-pin binding og Scarpa T4, Crispi Svartisen GTX eller Fischer BCX675, men du mister veldig mye nedoveregenskaper for litt bedre bortover og ingen forskjell oppover i min mening.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjenner igjen problemstillingen og har også vært på jakt etter slikt utstyr. Har i vinter gått på Åsnes Tindan 86, med Skitrap Titan bindinger. Skiene har kortfeller. Jeg har brukt Scarpa Alien RS støvler. Utstyret er av det lettere slaget og godt egnet til lange turer. Kortfellene kan glippe noe i de bratteste motbakkene, men fungerer i hovedsak bra. Skiene er litt for tunge og brede til å være ideelle. Det er mulig Åsnes Rabb 68, som også har kortfeller, ville fungert bedre. Min erfaring er at rando-basert utstyr er det som passer best i en slik sammenheng. Uten sammenligning best nedover.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei, jeg har tenkt i de samme baner. Mitt utgangspunkt er alpint og offpiste i Hemsedal, men jeg setter også pris på fjellturer. Etter en del prøving med lette randoski endte jeg opp med Åsnes Storetind for 7-8 år siden. Siden har den vært min helt spesielle venn. Jeg har satt lett randobinding på den og bruker en Dynafit PDG sko. Tidligere hadde jeg en Scarpa F1 og så en Scarpå Alien. Storetind er forløperen til Rabb 68. En stund het den Falketind 68, Her er hva Åsnes skriver om disse skiene: Storetind var den opprinnelige skien, en ganske stiv og oppspent modell som krevde mye vekt og bestemthet. En ski konstruert med mye karbon og uten rocker eller taper. Mange som likte denne, men den var krevede. (Storetind ble laget i flere versjoner og lages fortsatt til militæret i UK) Falketind 68 Fikk en mer moderne konstruksjon med Rocker, taper. Basert på de samme målene som Storetind. Spennet ble tatt ned og vi laget i samme åndedrag en smalere versjon på 62 med styrerand. Det vi opplevde var at de hadde for like navn og for likt utseende, noe som skapte forvirring i butikk. Vi lanserte derfor Rabb Jeg synes dette oppsettet er ideelt for turer som går bortover og så litt oppover for så å få en fin tur nedover. Jeg har brukt skiene til Skålatårnet, innover Josten og til flotte nedkjøringer. De er ideelle for alle turer som ikke går rett opp og rett ned. Da kan man heller ta fram randoskiene. Min kone har Falketind 68 og er veldig godt fornøyd med de. En rekke venner i Hemsedal har også "konvertert" og tilbakemeldingene er veldig gode. Dette er ski med spenn og smørelomme, Fungerer godt med kortfell og langfell, men kan også smøres med festevoks. Jeg liker best nylon kortfell. Mohair synes jeg ga litt dårlig feste. Mulig ble den fellen litt kort. Jeg legger ut to linker som viser nedover kjøring med Storetind i offpiste terreng. For meg som ikke er telemarkkjører fi utgangspunktet er det klart at kjøring uten bakbinding ikke ville gått så greit, https://www.facebook.com/reidar.a.sundvor/videos/10156889819326400https://www.facebook.com/reidar.a.sundvor/videos/10155100566736400
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Utfordringen i jakten på noe du leiter etter er først og fremst at jeg tror du spør etter noe som ikke eksisterer, per dags dato. - Du liker ikke Randoneeski pga manglende smørespenn, men nettopp denne mangelen på smørespenn gjør skien forutsigbar/trygg, og dermed gode nedover-egenskaper. Det finnes ikke èn eneste egenskap med smørespenn som er bra i en alpin kontekst. Så et godt langrennsspenn som fungerer bra på flater, er motpolisk med gode alpine egenskaper i en ski. Dette er med utgangspunkt i fysikk, hvordan spenn/mangel på spenn påvirker en ski. Det finnes f.eks 50-50 ski, noe spenn - noe alpine egenskaper, som f.eks Fischer e99 og Åsnes Gamme54, men som navnet "50-50" sier, det er bare 50% bra, 50% av tiden. Hvis man kunne laget ski som hadde vært gode i innmarsj, og gode nedover igjen - så hadde dette eksistert allerede. (Begge modellene har rocker-tupp, som gir bedre egenskaper nedover igjen, men rocker gir ingen ski gode nedover alene. Det er resten av konstruksjonen som primært gjør det) - Randostøvler vs langrenn/BCm blir litt den samme vinklingen? Nå bare synser jeg, pga manglende kunnskap, men mer fleksibelt skoskaft vil være vanskelig å kombinere med økt torsjonsstivere BC, det ene påvirker det andre? Hvordan skal du holde skoen vridningsstiv hvis midtpartiet/sålen er "myk"? Sko er meget dyrt å utvilke, hvert fall type alpin/Rando/telemark - så hvis du vil ha noe i nær framtid, så tror jeg du bør tenke modifikasjoner. Som alt annet tilbud kommer som oftest pga etterspørsel. Og jeg er redd du etterspør noe fra et nisjemarked, så det vil nok ikke bli laget helt med det første. http://splitboard.com/talk/topic/mountaineering-boot-modification/ --> stivere skaft https://telemarktalk.com/viewtopic.php?t=1407&start=10 --> "mykere" randosko - Når det gjelder binding så så ville jeg prøvd å lage egen gummi. Kansskje det enkleste man kan få modifisert med god effekt. Kunne skaffet deg 2 gummi fra en BC binding og laget en base som du hadde tilpasset techbindingen. Rottefella er på gang med et nytt system, men man vet ikke hvor langt unna systemet er. Og hvis ikke skoene er noe særlig, så er du like langt.
Redigert av mfjelddalen; 06/01/2021 11:22 AM.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Mye bra i det du skriver mjelddalen. Smørespenn ødelegger nedoveregenskaper og god bevegels i skoen går imot stivhet, spesielt i tradisjonelle lærsko. Det har dog kommet masse nyvinninger som går utenom disse problemene for å gi gode oppover/bortover egenskaper kombinert med gode nedoveregenskaper.
Kortfeller med god glid gjør at skiene kan være veldig gode å gå med selv om de ikke har markant smørespenn, mens rocker og taper som forhinder at tuppene dykker eller skjærer seg ned selv om skien har noe spenn. Legg på moderne konstruksjon og karbonstringere for torsjonstivhet og du kan få en ski som er veldig bra bortover og nedover. Ski som er gode bortover og nedover er laget, Rabb 68 er et godt eksempel på dette, folk må bare slutte å være så forbanna redd for litt bredde og innsving (kun farlig om du skal gå masse i trikkespor).
Sko kan lages til å kun være stiv i en retning uten å være stiv i en annen gjennom roterende ledd, skjelletkontruksjon ol. Skjøytesko for eksempel er avstivet sideveis og er torsjonstive, men har fri bevegelse lengdeveis. Moderne randosko er veldig torsjonstive samtidig som de har så å si ingen gåmotstand eller begrensning i gåmodus lengdeveis. Desverre er dagens fjellski- og telemarksko, håpløst utdatert. Så vi får håpe Rotefellas nye system blir bra og at Scarpa snart kommer med den lenge lovde telemarskoen sin.
Redigert av F33d3r; 08/01/2021 10:27 AM.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå starter det å bli kanskje overkant tekniske poster, kanskje ikke helt fruktbart, og jeg vet ikke hvor mye det hjelper trådstarter (eller om mitt innspill hjelper trådstarter). Men jeg er delvis uenig i påstandene til f33d3r. 1) Ski med dobbeltspenn/smørespenn har visse fundamentale forskjeller fra en ski med enkeltspenn, som ikke kan bli kompensert med "tekniske nyvinninger". Det går rett og slett på hvordan disse skiene fysisk oppfører seg på flat mark. F.eks kortfeller er ble jo utviklet til ski med dobbeltspenn for at man skulle slippe smøring som bremser nedover. Så når man tar den nyvinningen å putter på en ski med enkeltspenn som ikke har spennlomme, så blir det ikke det samme som en ski med dobbeltspenn. Kortfellen bygger fysisk på et vis, som ikke ville vært med dobbetspenn, da kortfellen ville ligget i smørelommen, slik at smørelommen ikke kontakter snøen like mye som en ski med enkeltspenn uten smørelomm (helt flat) . Så bortoveregenskapene blir ikke like, enkeltspenn forblir slapp og død, og innehar ikke de egenskapene dobbeltspenn har på flater når man staker, med eller uten kortfeller. For ski med enkeltspenn er kortfell akkurat som navnet tilsier, en kortere fell, som kun gir mindre friksjon (så kan man sikkert diskutere om reduserte negative egenskaper er positive bortoveregenskaper, men jeg mener fravær av noe ikke er det samme om man har noe)
2) Rocker og taper er er en type elementer som langrennski delvis innehar, og alltid har innehatt siden vi fikk glassfiberski nesten. Så jeg er enig deler av resonnementet til f33d3r, da dette kan gjøre ski bedre på flere mulige måter. Måten Fischer lager ski med spennkurver blir det spesielt tydelig på, jfr Rocker. Men f33d3r er inne på skjær, og her er man inne på en slik fundamental forskjell. Svingradius. Svingradius på en langrennski er nærmest ikke-eksisterende. Og da når man inkluderer svingradius på en ski, der man ikke ønsker noe svingradius, så blir jo dette utelukkende en negativ egenskap. Jeg sier ikke at dette er all verdens, men med toppturer med skikkelig lang innmarsj forstår jeg trådsstarters ønske om bedre egenskaper på flatene, og det bidrar ikke svingradius med. Har falketind68 selv, men jeg vil ikke strekke meg til å si at den er "god" på flater. Den er i beste fall grei, og det er maks av hva man kan oppnå med en ski uten dobbelspenn/smørespenn, og det er helt greit. Grunnen til at den er f.eks bedre enn andre topptur ski er skala, at målene er smalere enn det meste, og derav er mindre av det dårlige. Mindre skala = lavere vekt, som er en god egenskap, det skal være sagt. Men den er ikke god i den forstand at den har egenskaper i skien, som er bra på flater.
3) Skøytesko vil jeg bestride at har fri bevegelse lengdeveis (jeg antar man ref til fartsretning, altså fremover). En skøytesåle skal helst være så stiv som overhode mulig, for at kraften/energien i skyvet skal gå ned i skien og ikke til å bøye sålen. Dette er motsatt av f.eks klassiske skisko, som man trenger å være mye mykere for å kunne gå klassisk teknikk, så der er sålen veldig myk. Og da er vi tilbake til trådstarters ønske, torsjonstiv sko med fleksibelt skoskaft (med flekibelt skoskaft antar jeg at vi referer til at sålen flekser). Gitt at skoskaftet skal flekse, så blir randosko irrelevant, da alpinsåler ikke har noe form for fleksibilitet i sålen, de har kun gåutslag i skaftet (gamle randoserien til Scarpa blir eneste mulighet med fleksibel såle) Jeg vet ikke hvor stivt man kan få det samtidig som at skoskaftet flekser, og samtidig ivaretar funskjonen skoen skal gjøre. F.eks gå på fjellski over en fjellvidde. Hvor stivt ønsker man det når man går klassisk ski? Det er viktig å forstå hva oppgaver en sko skal løse, selv om man selv ikke liker eller har noe forhold til aktiviteten. Men det er interessant tanke.
(så hvorvidt BC-sko eller telemarkssko er håpløst utdatert mener jeg kan diskuteres, da det er visse ting disse skoene må kunne gjøre for å fylle sin oppgave. Helt klart ting kan bli bedre, jeg har modifisert egne telemarksko, så for forbedring helt klart. Og det går dels på tilbud/etterspørsel. Men det er mye dualitet inne i bildet også. Ved f.eks å droppe vekt på telemarkssko, vil man påvirke andre egenskaper som man vil i vareta, som f.eks hvordan skoen flekser innbærer en viss vekt/stivhet. Den skulle jeg gjerne sett at ikke var der på vei opp, men samtidig må jeg erkjene at for å kunne ta telemarksvinger med en sko som flekser godt, så må jeg ta en høyere vekt i sålen enn f.eks randoneesko)
Redigert av mfjelddalen; 12/01/2021 1:51 PM.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Ser ut som trådsstarter for lengst har forlatt åstedet så vi kan bare nerde i vei om detaljer ;-)
1) Jeg skrev ikke ski uten dobbelt/smørespenn, bare at det ikke var markant. I og med at kortfellene ikke bremser så mye i fartsrettning, ikke klabber eller slites kan man klare seg med mindre markant smørelomme/dobbeltspenn, spesielt om man hovedsakelig går utenfor løypene. Vil ikke hevde at det blir bra ved staking, men da er vi inne på egenskaper som hører mer til langrennski ikke fjellski i min bok med mindre man går veldig mye på hardskare.
2) Ser dette kun som et problem i tråkkede løyper, særlig trikkespor. Innsvinget har ellers minimal innvirkning på flater. Med kortfeller i 100% mohair glir Storetind veldig bra på flater i min erfaring.
3) Konsekvens av dårlige sko for tiden. Hadde det kommet gode nye telemarksko og fjellskisko hadde man hatt sko som flekset i sålen. Mtp hvor mye bedre randosko er nå enn for 10 år siden, mens telemark- og fjellskisko har stått på stedet hvil er det åpenbart at de er utdatert. Ja det er utfordringer å få til telemarkfleksen med andre plasttyper, men dette er ting som kan løses, det har bare ikke vært et stort nok marked og derfor ikke investert nok ressurser i det.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Ser ut som Alfa og rottefella har tentkt bra her
https://www.fjellsport.no/guide-rottefella-xplore?utm_campaign=101-lk-xplore-rottefella&utm_medium=email&utm_source=dotdigital&utm_content=ENL20211201-xplore-rottefella-xplore&dm_i=58CM,GQL5,3N0N1A,1XQJ4,1
|
|
|
|
|