Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mer NTN montering, feil på Rottefella sin papirmal?
#181857 22/10/2013 8:29 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

holder på å montere Freedom på par Megawatt. Og i monterings anvisningen står det at bindingen skal monteres slik at "midten av støvelen stemmer overens med skifabrikantens midt merke". I og for seg greit. Men når jeg bruker papir malen 

http://rottefella.no/Global/NTN%20Freedom%20og%20Freeride%20paper%20jig.pdf

og følger anvisningen så stemmer ikke malens boot center med skoens virkelige boot center. Vi snakker 4cm avvik, fremover !!

Dette må jeg ha avklart før jeg går videre.  Har sjekket og dobbelt sjekket. Malen er i skala slik jeg har printet den. 

Er malen feil? Er d noe jeg gjør feil?

Setter tuppen på tåa på fremre merke i malen og leser av 300 bak ved helen (d står 299mm på siden av skoen). Måler da 4cm fra 300 linja på siden på malen(punkt 4.) og frem til skoens "A" merke (Scarpa Terminator X). 

Noen som har brukt malen og vet?

Re: Mer NTN montering, feil på Rottefella sin papirmal?
Sindreha #181858 23/10/2013 10:54 AM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har du limt sammen s.2 og s.3? Husk at s.1 kun er en eksempelside. Og ellers så bør man generelt tenke seg om minst 2 ganger før man monterer en tele-binding på alpint-merket. (Hvor mye freedom er det med en dykkende innerski i telesving?). MW har dog BC ganske langt bak, samt en stor tupp, så på akkurat den skia går det garantert bra. Lykke til :-)

Sindreha #181859 23/10/2013 6:02 PM
Medlem
Medlem

Jeg vil anbefale deg å klippe til framparten av malen først, og klippe den slik at front av skoen og boot center stemmer overens. Når du har gjort det ville jeg tapet denne delen på skien slik at du treffer midsole på skien med denne delen av papirmalen. Deretter kan du klippe til bakre del av malen, for så å la den gå kant mot kant på den framre delen av papirmalen. På denne måten kan du overlappe malene med hverandre, men også ha skille mellom forbinding og helstykket i papirmalen. Dessuten er det mye lettere å sentrere malen på skiene om du gjør det slik. Da kan du også kontrollere at midsole på skoen din treffer monteringspunktet på skien. Alt i alt er det riktig så lenge framoverpilen peker i riktig retning, malen er riktig skalert og når skoens merke treffer skiens monteringsmerke. Det sjekker du jo enkelt ved å plassere skoen som vist på papirmalen.

Sindreha #181860 23/10/2013 10:03 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Gents, takker for innspill, men saken har løst seg. Det er så enkelt at skoens plasering på malen ikke er den samme som på bindingen etter montering. Etter montering vil skoen skifte plasering bakover til rett over BC på skien dersom det er slik man velger d. altså en stupid user error, men Rottefella kunne kanskje vært litt mer informativ i den sammenheng. Vegrer seg for å båre mange hull om en ikke er sikker !!