Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Toppturski
#181854 22/10/2013 7:15 PM
haug Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei! Jeg er nybegynner som kjøpte mitt første par ski i fjor vinter. Nå er jeg såpass bitt av basillen at jeg planlegger innkjøp av toppturski, helst type randonee. Problemet er at jeg har minimalt med peiling på alt utstyr. Lurer derfor på noen her inne vet om en guide, nettside eller sted jeg kan oppsøke(i trondheim helst) for å få hjelp/info, eventuelt om noen kan gi en kjapp innføring. Lurer også på om jeg kan bruke sko jeg kjøpte til mine carvingski på randoneeski?

Setter stor pris på alle svar!

Re: Toppturski
haug #181855 22/10/2013 8:24 PM
Entusiast
Entusiast

For å ta det siste først. Ja det kan du. Men det krever at du kjøper bindinger der dette fungerer. Eksempler på dette er marker tour, marker duke/baron, tyrolia adrenalin/ambition, salomon/atomic guardian/tracker, naxo, fritschi...

Dersom du er klar på at du vil gå mye på tur bør du vurdere bindinger av typen "tech", de er mye lettere og bedre å gå med, men krever at du har støvler som er kompatible og dermed går budsjettet ditt kraftig opp.

Sjekk nettsiden wildsnow.com, her finnes uendelig mye info, særlig om tech-bindinger og da hovedsaklig Dynafit som hadde det opprinnelig patentet (det gikk ut for noen år siden, så nå finnes det flere alternative produsenter).

Siste råd: Ta deg tid til å lese deg opp, det er viktig med tanke på sikkerhet og bruk av utstyret. Sett av penger til et skredkurs eller flere. Finn venner som har nødvendig kunnskap og som kan ta deg med på tur. Kjøp brukt utstyr, masse bra å finne både her og på finn.no, pengene du sparer bruker du på kurs.

Lykke til.

Re: Toppturski
haug #181856 23/10/2013 2:26 PM
Entusiast
Entusiast

...og for å få råd i Trondheim er vel Sportsbua ok selv om kompetansen beklageligvis ikke er det den var for 1-2 år siden. Har du mulighet til å oppsøke VPG i Oppdal vil du kunne få god hjelp smile

Ellers har SiST helt rett: Tech-bindinger og sko gir den beste turopplevelsen. Selv om du kjøper bindinger du kan bruke skoene du har i så vil ikke dette være sko beregnet på å gå i og da ligger nye sko i kortene uansett.