Splitboard
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei alle sammen. Jeg er på jakt etter splitboard. Vet noen om det lønner seg å kjøpe det i Norge eller bestille det fra nettbutikk i utlandet? Også navn på norske/utenlandske butikker som selger splitboards og evt erfaringer fra disse vil bli satt stor pris på! 
|
|
|
 Re: Splitboard
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Prøv http://splitboard.no/. Sammenlign med pris og info på www.splitboard.com. - Vurder randosko og step-in binding :)Eg bestilte direkte frå http://www.priorsnow.com/. - Lette modellar kostar litt.www.telemark-pyrenees.com er greie å handle av, Voile Mojo er bra brett.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
www.hemsedal-sport.no Splitboard fra Burton-Jones-Lib Tech-Gnu.Bindinger fra Karakoram-SparkFeller G3 -Gecko-Voile Demo brett till vinteren
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Skandinavisk Høyfjellsutsyr i Hemsedal fører Prior og Voile splitboards til vinteren, samt spark bindinger, feller fra Voile og G3.De har oså utleie av splitboards til vinteren:)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Med frakt og MVA tjener du litt, men ikke veldig mye, på å bestille fra utlandet. Har kjøpt brett direkte fra Voile-usa, og ett Jones-brett fra REI.comVoile brettet ble veldig rimelig i forhold til norske priser pga. salg og gratis frakt, men landet nok på tilnærmet norsk pris fra REI.com, da brettet måtte bestilles via JetCarrier (Jones sendes ikke fra USA direkte til Norge). Av norske butikker har du ihvertfall www.splitboard.no, www.raa.no og www.vpg.no.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sjekk også Winterstick.com De har supre pudderbrett, og swallowtail brettet er veldig bra
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
stemmer at det ikke lønner seg noe særlig å bestille fra utlandet - da har du heller ikke norsk garanti (som der sykt smud å ha). Splitboard.no (snoweb / - urhweder sport) selger Prior splits. Kanon service - de har butikk om du vil innom å snakke med de (Røa?). RAA (Rå sport) selger Jones snowboards. Ikke feil å kjøpe Solution. Ikke så mange som selger Lib-tech - kjøpte selv T-Rice horsepower split på Hemsedal Sport på 40% i våres (Her har de god service - dvs ikke noe stress med bytte, kvitteringer eller noe hassel). De hadde også Jones splits til 40% samt at Raa hadde 40% på en del brett her i våres. Du kan alltids ringe Lib-Tech importøren å høre om du kan få en god pris - DayOne AS. GNU har også kanonbrett (samme design som LIB/mervin). Konklusjon: skal du ha splitt NÅ så må du punge ut. Du kommer ikke under 12 000 nytt med bindinger - hvis du er HELDIG. Hvis du kan vente til våren kan du spare 40% på brettet, men tvilsomt at du får bindingene noe billigere. Har hørt at Voile splitten er kjip å kjøre på, samt at Voile bindingene var sure. Spark fungerer kanon (leveres med Burton Straps) - og er relativt lette å få av / på. Karakoram har også et bra oppsett, men da ville jeg gått for 2012/2013 Oppsettet og ikke 2011/2012 da nyeste leveres med heel-locks og oppgraderte straps (som ikke var så bra på 2011/2012 oppsettet). Mye demo å få kjørt: Raa har arrangementer, andre arrangementer i Hemsedal hvor du kan få testet splits, samt på High camp kan du få testet Prior og K2 splits. Hemsedal Sport er sikkert også behjelpelige for en demo. Spør du meg, bare klink til - totally worth it!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjøpte ferdig montert Voile Mojo rx (den gang årets modell) for 10 300,- inkludert bindinger (voile light rail), feller og skarejern (som jeg absolutt vil anbefale) i starten av fjorårets sesong hos den lokale butikken. Etter endel toppturer både i fjor og i år kan jeg ikke helt si at jeg ser ridge sine påstander om at brettet er kjipt å kjøre på og at bindingene er "sure", jeg var iallefall veldig positivt overrasket. Brettet flyter veldig godt i pudder, samtidig som du har god kontroll på dårlig føre. Det eneste jeg savner på bindingene er nok cap-strapene over tåa som burton mission-bindingene mine har. Et annet tips er å samtidig kjøpe dual hight hælløftere, da de enkle som følger med på voile-pakka kan bli litt korte for bratte bakker. Sett bort i fra det så er jeg helt enig med posten over her, kjør på! Jeg har sjeldent vært så fornøyd med et kjøp før, splitboard gjør toppturene så utrolig mye bedre!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
I motsetning til Ridge,som "har hørt" har jeg kjørt Voile Mojo RX hele fjorårs sesongen,jeg endte opp med bare å kjøre dette til tross for at jeg har flere.i bakke også.Det er et bra Allmountain brett og helt på høyde eller bedre enn lignende solide brett jeg har kjørt fra Burton,Rome,K2. Brettet er veldig bra i alle løse snøforhold,og bakke.ikke så festlig i isete partier.har en litt leken stil som gjør det egnet til mye svinger.skal du bombe fjellsidene er sikkert bedre med noe med mindre aggressiv sidecut.dette med aggressiv sidecut er jo noe de fleste frikjøringsbrett har for mye av. http://www.voile.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=VEOS&Category_Code=SB Her får du kjøpt en pakke med Mojo,split bindinger og feller for 1095 usd. fri frakt til Norge! altså 1095*ca.6 *1.25 mva. + postens gebyr ca 200 = ca. 8400 NOK. Ellers er jeg helt enig at Skarejern er et must.Voiles egne er gode. "sure" ?? bindinger? de har alu base og det man trenger av justeringsmuligheter.greit stive,plast delene virker litt usolide og jeg knakk en highback,men Voile sendte meg umiddelbart en ny.(kunde servicen til Voile er legendarisk) Ellers har svensk/norske Furberg snowboards splits til en sympatisk pris,og noe som virker som en flott shape for frikjøring.jeg har et jeg skal sage i to før vinteren https://www.facebook.com/furbergsnowboards?ref=ts Veldig bra kilde til info om splitboard www.splitboard.com
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg liker egentlig ikke å nevne noe negativt om utstyr jeg ikke har brukt selv,men Jones har til og med 11/12 modellene visstnok hatt en del problemer med kvaliteten på brettene,om det gjelder alle modeller vet jeg ikke,men det har vært et tema på snowboard nettsteder. http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&t=13410&p=101088 I denne tråden bekrefter en rep fra Jones problemene og at de bytter fabrikk.Jeg ville kanskje kjøpt en 12/13 modell om jeg skulle hatt Jones. Kan også nevne at en kompis fikk problemer med sitt Jones mountain twin. Kan jo iofs være at brettet til rå sport er 12/13
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
i og for seg enig, greit å satse på 12/13 da flere av barnesykdommene vil være forbedret. Da må du bare punge ut cashmoneydollahs!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har personlig hatt god erfaring med å bestille rett frå voilefabrikken i USA, gratis frakt over 500 dollar. Personlig liker jeg voile veldig godt. Kjøpte 2011/12 modellen med binding (light rails). Det er enkel mekanikk som man kan stole på. Kjøpte også jones solution og karakoram til kona, også frå USA frå nettbutikk evo.com. Billigst å importere via eks. Jetcarrier. Dette vart svært mykje dyrare, men også veldig bra. Karakoram er bra saker, men en må pårekne litt isskraping på toppen. Delene må ligge svært tett for å få det sammen, men dette kommer man fort inn i med tanke på hvor isen må bort etc. Dette "problemet" har jeg ikke sett på voile. Jeg har ikke prøvd karakoram selv. Karakoram er sikkert hakket bedre med tanke på enorm stabilitet, men jeg tror de færreste vil merke særlig forskjell når det kommer til normale toppturer i variable snøforhold. I allefall merker jeg lite/ingen forskjell på mitt ordinære brett og Voile oppsettet med tanke på fjellbruk. Lykke til med valget! splitboard er gøy !!!!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Eg har 10-11 jones flagship, 11-12 hovercraft og 11-12 solution og har ikkje merka noko til dei omtalte kvalitetsproblema. Eg har jamnt over berre skryt og komme med ift Jones bretta. Kva angår voile har eg ikkje køyrd dei sjøl, men eg har aldri høyrd noko anna enn at dei er solide, allsidige og lettkjørte brett. Relativt rimelege er dei og. Prior har eg og gode erfaringar med. Eg har eit Prior spearhead og kvaliteten er uovertruffen. det er til gjengjeld ganske tungt, men ein ser på lett at det er kanskje det beste handverket eg har sett innen snøbrett, så eg har ingen problemer med å anbefale prior. Sjekk og ut furberg snowboard sitt splitboard! Genial form, designa i Norge og ikkje minst ekstremt fin pris. Kva angår bindingar har eg berre køyrd spark og har ingenting å utsette på dei. Karakorum ser og svært spennande ut og har bra kvalitetsrykte etter det eg har høyrt. Når det gjeld krokane på brettet er det ikkje noko å henge seg opp i. Eg har brett både med voile og karakorum krokar og merkar ingen vesentlege forskjellar. Og ikkje høyr på ridge, det er ikkje noko problem å skaffe seg eit godt splitboard setup for langt under den prisen! Lukke til!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Nå blir dette tredje sesongen min med Voile splittboard (Mojo RX) og har meget god erfaring med det. Brettet fungerer bra allround og er EPISK!!!! i pudderet. Jo brattere og dypere, jo bedre. :-DSkal hente nytt Voile brett nå (Voile Artisan) Hvorfor kjøper jeg Voile igjen? Fordi jeg er fornøyd!!Anbefaler at du kjøper hos Uhrweder sport(splittboard.no / snoweb.no) Service er i toppklasse!! Ikke bare når du står med penger i hånden og skal handle men også om du har et problem.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg skal nå gå over fra vanlig snowboard til splitboard. Har kjørt mest pudder/toppturer på mitt Burton FIsh pudderbrett. Veldig godt fornøyd med dette, Jeg er interessert i et splitboard som gir ganske lik flyt og fart i pudder. Er det noen som har tips? Hovercraften kanskje? Hvor stor forskjell tror dere jeg vil merke på et 163 vanlig brett og et 156 split?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Prior Khyber kan vel tenkes å være i samme gate? Bred nose, smal hale etc...
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei, Jeg vurdere sterkt K2 Panoramic kittet, noen som har noen erfaringer eller meninger om dette kittet?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Her er ihvertfall litt "tech" angående 12 vs 13 modellen.http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&t=14031
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hej Staalnacke! Panoramicen är fin. Fick 45 000 höjdmeter på den i fjol. Kör huvudsakligen puder, och allt upp mot mot 50 grader. Det har blivit endel skare och is och det tycker jag funkar dåligt - men vilken split funkar på det? Har bara teskört RX Mojo för en dag. Upplever bägge som lätta allround-brett, men kan absolut anbefalla Panoramicen om valet står mellan dem, eller om du bara skall ha en split. Annars så får du ju ta på det mesta numera. Hur mycker och vart kör du? Har själv lust på Furberg freeride split och Venture Euphoric, men hvis du kun skall ha ett brett så inte köp dem..
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hej Staalnacke! Panoramicen är fin. Fick 45 000 höjdmeter på den i fjol. Kör huvudsakligen puder, och allt upp mot mot 50 grader. Det har blivit endel skare och is och det tycker jag funkar dåligt - men vilken split funkar på det? Har bara teskört RX Mojo för en dag. Upplever bägge som lätta allround-brett, men kan absolut anbefalla Panoramicen om valet står mellan dem, eller om du bara skall ha en split. Annars så får du ju ta på det mesta numera. Hur mycker och vart kör du? Har själv lust på Furberg freeride split och Venture Euphoric, men hvis du kun skall ha ett brett så inte köp dem..
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Hvorfor ikke Furbeg som eneste split? Jeg kjørte mitt furberg solid hele forrige vinter. Det mest stabile brettet jeg har kjørt både i pudder og oppkjørt snø. På nypreppete løyper får du en nydelig fart og svinger med stor radius. Men selvfølgelig ikke samme "popen" som ved et vanlig camber brett. Men det er ikke for å carve i pisten man kjøper et split vel? Og Euphoria blir jo et helt annet brett... Det er pow only.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Då kan jag säga med en gång att du har mer erfarenhet på Furbergs brett än mig. Jag baserar mig bara på rykten och på brettets profil. Har sjuk lust på hans split, men till att bomba face med. Brettet virker nog ok i renner och skog också, men tror nog många andra splits fungerar bättre till det..
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har et furberg solid, men jeg mener at det må være et quiverbrett. Nå skal det sies at jeg kjører den lengste modellen og den er fantastisk til hard frikjøring på vintersnø er jeg ikke sikker på at jeg ville likt det på vårsnø. Jeg har dog aldri prøvd det brettet på vårsnø så jeg skal ikke si det sikkert. Det jeg derimot er sikker på er at det er noe tungkjørt i skog sammenlignet med andre brett jeg har, men til stor fart og tunge landinger har jeg aldri prøvd bedre brett.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei og takk for bra svar! Jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å teste ut panoramicen, men er fortsatt usikker på hvilken binding/system jeg skal gå for, hva kjører du på CarlSkog eventuelt hva anbefaler dere?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alle splitboardere/toppturbrettfolk : bli med på backcountry/splitcamp i Hemsedal siste helga i januar. Kjempedeal på overnatting samt bare (!) hyggelige folk (deg)Facebook: http://www.facebook.com/events/510623918955702/?fref=tsNett : http://www.haglevsworld.no/splitboardfest/ Demo på brett og guiding av turer samt generell hygge og lause forhold, både på fjellet og på kvelden. mvhAre TallakHemsedal
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Heisann. Denne tråden er jo litt gammel, men tenkte likevel jeg ville ta sjansen og spørre dere som har kommentert her. Jeg er helt ny på toppturer og fikk kun testet en gang i år. Jeg ble såklart bitt av basillen med en gang og vurderer derfor nå å kjøpe splitboard. Forhåpentligvis er det mulig å finne noe på salg nå som sesongen er over. Derfor lurer jeg på om det er noen tips på hva som er det beste på markedet for en nybegynner i dag? (Er forsåvidt stødig og god i bakken asså, men nybegynner på toppturer og off-piste). dere har jo alle kanskje nå noen års erfaring med spilt boards. Er dere fremdeles like begeistret for det? Eller er det kanskje noe nytt på markedet for snowboardere som vil ta seg toppturer? Truger blir liksom ikke helt det samme føler jeg og har hørt man da må ha forskjellige typer truger for forskjellige forhold?? Takk for all tips og hjelp!
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
|
|
|
|