Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ABS sin nye spekulative reklame for skredsekker
#181764 13/10/2013 2:19 PM
kluh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Flere enn meg som reagerer negativt på denne?http://www.youtube.com/watch?v=hR7aAfuAOOQ

Pompøs musikk, glorifiserende kameravinkler, enkel redning rett inn i et ventende helikopter - "klar for en ny runde", og totalt fravær av advarsler om hvor dødelige skred ofte er - skredballong eller ei. Det hjelper ikke hva enn ABS måtte skrive i kommentarfeltet, hele videoen er for meg så feil det kan bli.

Re: ABS sin nye spekulative reklame for skredsekker
kluh #181765 13/10/2013 7:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Pompøs musikk, glorifiserende kameravinkler, enkel redning rett inn i et ventende helikopter skjer når du blir tatt i et skred under en innspilling av en skifilm. trodde du virkelig det var ABS som filmet dette? men jeg skjønner ABS som tydelig sponser denne utøveren, bruker filmklipp der han blir tatt av et skred og hjulpet av en ABS sekk. det er lov å tenke etter at man ser noe på nett. jeg er helt enig at mange bruker skredsekk som en unskyldning til å utsette seg for større risiko. noe vi helt klar må få slutt på. men ABS må da få lov til å bevise hvordan og hvor bra deres system fungerer. eller skal det legges ned forbud mot å reklamere for alt skredutstyr på samme måte som tobakk og alkohol?

Re: ABS sin nye spekulative reklame for skredsekker
kluh #181766 13/10/2013 10:50 PM
kluh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

@Skiboms: Neida, tror jeg kjenner bakgrunnen ganske godt etter å ha fulgt interessante diskusjoner både på youtube, TGR og Powdermag, hvor det er gode argumenter begge veier. Men må hovedsakelig si meg enig med de som mener ABS opptrer uansvarlig.

Gitt forhistorien (værforhold, skredfare, allerede utløst skred) syns jeg de burde droppet denne som reklame fordi det kan mistolkes som man kan ignorere faresignal så lenge man har en ABS-sekk.

Og når de først velger å bruke dette syns jeg de burde tonet ned effektbruken og inkludert tydelig i filmen at:-Den er offisiell reklame fra ABS.-En skredsekk endrer ikke på alle andre forholdsregler man må ta - gjerne med url til mer info om dette.-En skredsekk ikke på noen måte er en garanti for å slippe uskadd fra et skred.-Den "beviser" ikke annet enn at én fyr var svært heldig som slapp uskadd fra ett stort og skummelt skred, og at utfallet likegodt kunne vært fatalt.

De fleste på forum som Friflyt og TGR skjønner selvfølgelig dette, men denne videoen vil bli kopiert, delt og "embedded" på alskens nettsider, sosiale medier og forum for all fremtid. Nå som frikjøring er blitt reneste folkesporten syns jeg dermed det er utrolig dumt at viktig informasjon (som aldri kan bli gjentatt ofte nok) er helt utelatt fra selve filmen.