Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye støvler til freeride/topptur?
#181739 12/10/2013 8:03 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg trenger råd vedrørende kjøp av nye støvler.

I dag har jeg Nordica Speedmachine 130 vanlige alpinstøvler som jeg bruker til Volkl Kuro og Shiro med Duke. Jeg kjører 80% off-pist og 20% i preppa sånn røflig. Jeg liker å gå litt til noen topper, men går nok max en time, og kjører mest heisbasert. Jeg liker å dra på, droppe litt og gir alt i pudderet :-) Jeg er 190 høy og veier 98 kg.

Jeg vurderer å kjøpe en like stiv alpinstøvel jeg har idag med gå-funksjon? Eller kan jeg like gjerne spare pengene og fortsette med de støvlene jeg har, som jeg tross alt er sabla fornøyd med rent kjøremessig? Jeg prøvde et par korte toppturer på slutten av sesongen i fjor og det gikk helt greit med Nordicaene, men de er jo stive så klart. Er litt usikker på om jeg skal bruke penger på nye støvler med gå-funksjon og vil gjerne høre synspunkter fra noen som har erfaring på området.

De mest aktuelle støvlene er

Salomon quest 130

Lange XT 130

Tecnica cocrise 130 pro

Takknemlig for gode råd!

Re: Nye støvler til freeride/topptur?
pudderjeger´n #181740 15/10/2013 10:52 PM
Entusiast
Entusiast

har ingen erfaring med støvler med gå-funksjon, men har erfaring med dårlige sko, jeg hadde forsatt å bruke de du har nå om du ikke får vondt av å bruke dem!

pudderjeger´n #181741 16/10/2013 1:02 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er klart bedre å gå på topptur med støvler med gåfunksjon. Ingen tvil. Men uansett må de passe føttene dine, selvfølgelig. Har selv et par Salomon Quest 14, og de er gode, men for å få det lettere (og med TLT-funksjonalitet) har jeg bestilt et par Scarpa Maestrale RS... Har du anledning til det ville jeg beholdt de du har, og kjøpt et par (brukte?) randonee-støvler. De kraftigste modellene er stive nok til å kjøre aktivt med. Det blir en forskjell :-)

pudderjeger´n #181742 16/10/2013 9:11 AM
Fersking
Fersking

Jag tycker det verkar som att du har en bra pjäxa till ditt användningsområde och överlag väldigt tunga setups (VEM FAN GÅR LÅNGTUR MED DUKES OCH KURO????). Jag ser inga direkta anledningar till att du ska lägga pengar på att få skaftet att vinkla sig några grader för någon gång då och då.Om det däremot är så att du vill börja gå mer så bör du definitivt titta på nya pjäxor och det finns en del bra saker på marknaden. Med tanke på din storlek så skulle jag se mer på freeridetopptur i det tyngre spektrat såsom (förutom dem du nämner) K2 Pinnacle 130, Scarpa Freedom, Salomon Quest Max 130 (du får tech(TLT) sulor till dessa i år) och Black Diamond Factor 130 (om den har blivit styvare till i år).

pudderjeger´n #181743 16/10/2013 11:10 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for innspill så langt. Nei, jeg går ikke lengre enn jeg må, men kjører gjerne hardt og bratt. Prioriteringen ligger på nedturen!Jeg er som sagt veldig fornøyd med støvlene og setupet forøvrig, men var interessert i innspill om jeg ville ha mye å tjene på å kjøpe støvler med gå-funksjon kontra de vanlige alpinstøvlene jeg har nå. Så langt har jeg kun gått under en times turer med feller på Shiroene og det har gått greit. Tungt som pokker, men greit :-)