Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hjelp/erfaringer randonee/toppturski :) ?
#181684 30/09/2013 7:19 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg og ei venninne har veldig lyst på randonee/toppturski. Vi har begge stått på carvingski i heisanleggg i mange år, men nå begynner det å bli litt kjedelig, og vi søker nye utfordringer. Og toppturer ser sykt gøy ut! Vi har ingen bekjente som driver på med dette, så vi vet forsåvodt lite.Men jeg har lest på nettet i ukesvis nå om dette temaet. Sett på haugevis med ski, sko og bindinger, men blir ikke enig med meg selv.Jeg vet at det er mange nettbutikker som har halvpris på utstyr nå. Blant annet VPG.no, oslosportslager.no, sportsnett.no og bodoadventure.no. På de fleste sidene er det ikke spesifisert om skiene eller skoene er typiske topptur sko/ski, så blir litt vanskelig for meg å kjøpe noe. Men på bodoadventure.no tror jeg at fant noe bra. (se link lenger nede)Så hadde vært supert med noen innspill fra folk som har litt peiling på slikt utstyr.Litt om oss:Meg: 24 år Vekt: 63 Kg. Høyde 173 cm.Henne: 24 år Vekt: 57 kg. Høyde: 167 cm.Vi begge ønsker jo selvfølgelig en enklest mulig opptur, men for meg er det veldig viktig å kunne leke seg på veien ned også. Jeg driver ikke på med hverken hopp eller triks, men det er nedturen jeg gleder meg mest til. Så jeg kan godt legge på noen gram for en bedre nedtur. For hennes del er det veldig viktig at turen opp er lett da hun blir fort sliten. Hun er fornøyd så lenge hun flyter greit nedover.

Bruksområdet kan bli alt mulig. Alt fra småturer til dagsturer. Vil hovedsaklig gå når det er pudder og nysnø. Men vil jo selvfølgelig også kunne gå når det ikke er mulighet for dette.Det eneste jeg vet er at vi skal ha dynafit bindinger da jeg har lest at det er stor forskjell i vekt fra dynafit og til den letteste av alpine touring(Mener jeg det het?) bindingene.Budsjettet tror jeg blir rundt 10 000 per sett.En ting jeg lurer veldig på er dette med bredden på skien. Utifra hva jeg har beskrevet ovenfor om bruk hvilken type bredde burde vi gå for? Jeg har sett på BD Carbon Megawatt, men synes den virket sinnsykt bred.  Det må jo være for spesielt interesserte pudderelskere?Her er noe av det jeg fant på nettet:

http://www.bodoadventure.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1281&Itemid=117http://www.bodoadventure.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1292&Itemid=117http://www.bodoadventure.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1135&Itemid=117http://www.bodoadventure.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1226&Itemid=185http://www.bodoadventure.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1228&Itemid=185http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Toppturski/G3-Cake-168cm-12-13-138442-p0000072745.aspxhttp://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Toppturski/G3-District-174cm-12-13-138369-p0000072600.aspxhttp://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Toppturski/G3-Saint-177cm-12-13-138429-p0000072719.aspxhttp://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Ski/Toppturski/G3-Zest-166cm-12-13-138446-p0000072753.aspxhttp://www.vpg.no/Avdelinger/Produk...ones-174cm-12-13-139706-p0000075240.aspxItillegg så har VPG.no tilbud på en mengde støvler, men jeg tror ikke det er typiske topptursko. Så ble usikker. Her er an av de:http://www.vpg.no/Avdelinger/Produk...T-130-24-5-12-13-148622-p0000091607.aspx Med så mye tilbud ute å går så vil jeg helst ikke betale ordinær pris for noe :PTror det er mange kupp å gjøre her, vet bare ikka hva vi skal gå for.All hjelp taes imot med stor takk :D 

Re: Hjelp/erfaringer randonee/toppturski :) ?
Petter Gamst #181685 30/09/2013 10:50 PM
Entusiast
Entusiast

Binding: 

Dynafit er en lett og god binding som svært mange bruker, inkludert meg selv. Den har likevel en del ulemper, bl.a. at det kan være litt vanskelig å få på seg skiene hvis ikke du kan legge skiene flatt. Det betyr at hvis du tryner eller tar av deg skiene for å gå til toppen må du finne eller lage en flat "base". greit når det er pudder, litt være når det er hardt. Nå skal den siste modellen være sterkt forbedret , men ikek prøvd det selv. 

Et annet alternativ er Diamir: http://www.fritschi.ch/ som er veldig populært i alpene. Marker Tour vil jeg på basis av egene erfaringer fraråde, mekanismen hodler ikke mål. 

Sørg for å kjøpe skarejern til bindingen. 

Ski: 

Generelt sett mener jeg at toppturski ikke bør være for brede, maks 95 mm. midje etter min mening. Grunnen er at du kan ha det mye moro i pudder også i ski med den bredden, men det er en stor ulempe å gå opp på brede ski når det er hardt og bratt fordi det er tungt å kante skiene. 

Jeg vil se etter en ski rundt 90 mm midje, med litt "early rise", ikke for tunge og passe innsving. G3 Saint er en meget god ski med 93 mm. på midten. De passer både til pudder og hardere underlag og kan til og med ta deg ned alpinbakkene, selv om stor fart i isete brattheng kanskje ikke er helt ideelt. Ikke velg twintip med mindre du vet du vil kjøre switch, umulig å stikke inn i snøen 

Støvler: Velg en støvel som passer føttene dine. avhengig av om du vil ha en stiv med god kontroll utfor eller en lett for oppoverdelen finnes det mange varianter. Selv er jeg glad i mine BD quadrant som passer mine brede føtter, passe stive 4 spenner og OK vekt men ikke blandt de letteste. Dynafit støvler passer ikke mine føtter overhodet. Bevegelighet i ankelleddet i gå-modus god vibram-såle for klatring og gode

Lange-støvlene du viser til er ikke beregnet for topptur, passer dessuten ikke til Dynafit, da må du ha tech-inserts. (små "hul" på siden av tuppen og spor bak på helen). Salomon. støvlene står beskrevet gå-funksjon, men jeg er litt skeptisk. 

VIKTIG: Jeg reagerer litt på at du skriver at dere går hovedaklig når det er nysnø. Sørg for at dere får nok skolering m.h.t. skredfare. Lei en guide, meld dere på kurs, delta på samlinger. LEGG INN SKREDSØKER/MOTTAGER, SPADE, SØKESTANG i budsjettet. 

10 lapper kan være litt snaut hvis dere skal kjøpe nytt til tross for mange tilbud. Med ski, bindinger, feller, skarejern, staver, sender/mottaker, spade og søkstang til hver blir det fort  noe mer- til tross for gode tilbud. 

Petter Gamst #181686 01/10/2013 9:02 AM
Ringrev
Ringrev

Enig med KriM i det meste. Hvis du skal putte penger i noe, så putt de i skoene - det er de som betyr mest. Vekt er forvørig langt fra det eneste som avgjør hvor tungt det er å gå med utstyret. Dynafit er lettere å gå med også fordi de tillater en mer naturlig gange. Utlsaget på skoene er også svært viktig. Se på dynafits tlt5/6, mercury eller one, eller scrapa gae/maestreale. Brede ski er lettere å gå med når det er flatt og mye snø, men ellers er det stort sett mye lettere å gå med smalere ski - også pga felle-glid. (Megawatt er en god ski, men typisk en nummer 2 eller 3 ski...)

Petter Gamst #181687 01/10/2013 3:01 PM
Fersking
Fersking

Kan jo nevne for deg at det finnes jo to tyske butikker som er billige:

sport-conrad.com og

telemark-pyrenees.com.

OBS! her må du trekke fra tysk mva og legge til norsk mva (25%?) Men det er jo selvfølgelig best å få prøvd utstyret i butikk. Og skulle det være et problem er det bedre å gå til en norsk butikk enn en utenlandsk nettbutikk, og du støtter jo de norske butikkene slik at de ikke går konk. Men når det er sagt så er det jo mye billigere å handler derfra, har selv handlet på sport-conrad.

Har hatt marker baron og byttet til dynafit svært fornøyd. Funker fjell så lenge du ikke veier 120+ kg og kjører veldig hardt.

Petter Gamst #181688 01/10/2013 4:30 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk for innspill folkens. Setter stor pris på det :)Håper det skal gå greit med Dynafit, selv om du må ha en flat plass å stå på. Har aldri prøvd det selv da, men har lest så mye bra om de at jeg har lyst å gå for de.Leser at det er tungt å gå opp med brede ski når det er hardt, men er det ikke tyngre uannsett med brede ski? Jeg syntes 95mm hørtes litt lite ut, mener jeg har lest at du må over 100mm i bredden for å få skikkelig flyt i løssnøen. Men som sagt jeg har bare kjørt carving. Er det kun bredden i midten som teller? Hvor mye har bredden bak og foran å si? Om skien for eks. er 85 i midten, men 116 framme? Hvordan vil det påvirke flyten? Da skal jeg iallefall lese litt mere om G3 Saint, siden KriM anbefaler denne. Den er bare i 177 cm, jeg er 174. Så det går vell greit til meg. Angående å gå i nysnø, så er det det som høres mest artig ut med tanke på nedturen, derfor jeg skrev det. Men legger ikke ut på tur det det er skredfare eller uten å ha lest meg opp med nødvendig kunnskap. Og angående budsjettet mitt, så er det kun ski, sko og bindinger jeg hadde håpet å få til under 10 000. Resten for bare komme utenom :)Jeg skal sjekke ut de to tyske butikkene, har styrt unna utenlandske butikker da jeg har tenkt at det blir så dyrt i toll og frakt likevell.Er det ingen av de andre skiene jeg linket til som høres noe særlig bra ut? Noen som vet om noen nettbutikker med noe gode salg for tiden utenom de jeg linket til ? Jeg bor på en veldig liten plass, så her er det dårli med butikker..

Petter Gamst #181689 01/10/2013 5:38 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kanskje jeg kan ta en kikk på bruktmarkedet her inne på friflyt.Kan jo hende det er noe fint tilsalgs der.Noen som har erfaringer med Scarpa F1 carbon?

Petter Gamst #181690 02/10/2013 10:29 AM
Ringrev
Ringrev

Flyt styres av størrelse på ski, fart og teknikk - så det er vanskelig å si hvor mye flyt man trenger.På skiene på følgende video er 75mm, 83mm og 95 mm under foten. http://www.youtube.com/watch?v=hvmT1MnLxA0&feature=c4-overview&list=UUMwwqP4u0ZPD7LqHS4HxcbwSikkert mange gode ski du linker til over - men ski betyr egentlig ikke så fryktelig mye...det er veldig mye bra. Valgte selv saint i fjor vår fordi jeg ville gå opp i ski-vekt. Vekt gir mer stabilitet og mer knuse-kraft i gjennomslagsføre. Saint er en grei ski som fungerer til alt. Den er kanskje litt kjedelig, men det setter jeg egentlig pris på - ønsker ikke en ski som gir meg overraskelser. K2 Coomback er en ski mange elsker. For meg ble den helt feil, da den plutselig slipper når jeg holder et skjær lenge - den ble ikke forutsigbar for meg. Samboeren elsker dame-versjonen, men synes den er litt tung å gå meg (den er 103mm under foten). Kort sagt - de fleste ski er bra, men den beste skia for meg er ikke nødvendigvis den beste for deg....og dermed blir også skitester litt feil.

Petter Gamst #181691 02/10/2013 10:31 AM
Ringrev
Ringrev

Forøvrig: telemark-pyrenees er ikke Tysk, men Fransk. Den drives av en hyggelig engelskmann i fra en liten butikk i Pyreneene - sør for Toulouse. Det er ikke noe problem å ringe dit hvis man har spørsmål.

Petter Gamst #181692 02/10/2013 10:35 AM
Ringrev
Ringrev

Mange poster...Gå for dynafit. Ikke noe problem å komme inn i - faktisk lettere enn andre bindinger hvis det er litt snø. Du bør passe på at det ikke er is i hullene i skoen - men sjekk videoene på nett som viser hvordan du kan være sikker på at dte ikke er det. Hvis det er is, vil de løse ut plutselig - noe som ikke er gøy.

Petter Gamst #181693 02/10/2013 4:49 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for flere innspill. Med andre ord jeg får bare lete videre og se om det dukker opp noe interresant smile

Petter Gamst #181694 02/10/2013 10:36 PM
Entusiast
Entusiast

Mine erfaringer med Dynafit er basert på de gamle TLT bindingene. De nye skal være bedre m.h.t. innsteg. Ellers er jeg svært glade i mine Dynaft og vil kjøpe det igjen. M.h.t. bredde så har jeg også ski med 115mm bredde. Joda det er morsommere i "bunnløst" pudder men for det første er det ikke så ofte og for det andre er det ikke SÅ stor forskjell. Du vil også ha det gøy i en smalere ski i pudder. Saint finnes i 185. Telemark Pyrenees kan anbefales, kan være noen veldig gode tilbud. Men det kan være risky m.h.t. støvlene.

Jeg synes dessuten at et godt forhold til en lokal butikk som vet hva det driver med er gull verdt, men slike butikker er det ikke så mange av. Kan anbefale Gamletorget sport på Gjøvik. Spør etter Thomas.

Petter Gamst #181695 02/10/2013 11:06 PM
Ringrev
Ringrev

Enig - sjekk med de norske spesialistbutikkene først. Jeg er villig til å betale litt mer for å handle lokalt, men da skal butikken være bra. (Type rå sport eller vpg)

Petter Gamst #181696 06/10/2013 10:45 PM
Medlem
Medlem

Rå sport är helt klart min favorit butik i Oslo, de har riktigt bra koll och är väldigt hjälpsamma för att du skall få en utrustning som passar dig bäst. Det går faktiskt att förhandla något i butiken också och jag är en stor förespråkare själv av att försöka köpa lokalt. Men jag har också köpt en hel del utrustning på nätet och priset där kan vara väldigt svårslaget. Kan för övrigt rekommendera en annan nätbutik: http://www.sport-bittl.de/

Har haft bra erfarenhet med både Telemark och Sport Conrad så rekommenderar dem också.

Om ni har vänner i Sverige så är det rätt fint att skicka utrustningen dit, åk över på en harry handel och plocka upp skidorna samtidigt. Kan spara er 25% vilket är en rätt bra deal wink

Petter Gamst #181697 25/10/2013 5:13 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Tenkte bare si at jeg endte opp medSki: Völkl Shiro 12/13 modellBinding: F12 Tour bindingerStøvel: one px tf støvelFeller: Alpinist skins feller.

Eneste jeg er skeptisk til er oppturen med skiene smile Dem var passe brei men fikk et godt tilbud på de så slo til wink

Petter Gamst #181698 10/03/2016 7:22 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei.

Ble du fornøyd med disse ?

Er i tenkeboksen selv, og vurderer ski som kan brukes både i pudder og bakke.

Mest lest på FRIFLYT.NO