Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til planker?
#181563 04/09/2013 1:24 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitter å jobber meg gjennom nytt utstyr, og trenger noen tips på nye planker.

Behov:105-115 mm

Early rise eller ganske myk front ski.

Stiv bakski

Kort svingradius >20m

Bruksområde er bakkenær frikjøring og korte toppturer

Har tidligere kjørt K2 Darkside og Comba.

Er 180 og 85kg

Noen tips?

Dette er hva jeg vurderer foreløpig

http://www.stereoskis.com/skis/powder-sonorous

Re: Tips til planker?
Br0mBr0m #181564 04/09/2013 9:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

atomic Automatic er 117 under fot, men fortsatt en av de mest allsidige skiene jeg har kjørt. kanskje ikke den du går de lange toppturene med. men da er det jo best å kjøpe et par dedikerte ski uansett smile

Br0mBr0m #181565 05/09/2013 9:19 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ser det er rocker både forran og bak, det gir deg vel en ganske kort ski. Har det medført at du har gått en del opp i lengden?Hvordan er bakskia? Er i utgangspunktet litt skeptisk til tail rocker, da jeg ikke kjører switch har jeg ikke behov for den, og det gjør ofte bakskia litt veik.

Kommer vel meg opp og ned nibbi og skogshorn på den regner jeg med smile

Br0mBr0m #181566 05/09/2013 10:21 AM
Entusiast
Entusiast

Ser det er rocker både forran og bak, det gir deg vel en ganske kort ski. 

Har det medført at du har gått en del opp i lengden?Hvordan er bakskia? Er i utgangspunktet litt skeptisk til tail rocker, da jeg ikke kjører switch har jeg ikke behov for den, og det gjør ofte bakskia litt veik.

Kommer vel meg opp og ned nibbi og skogshorn på den regner jeg med smile

Det kommer veldig an på rockeren om skiene føles korte eller ikke. Hvor høy den er og hvor gradvis overgangen er samt om det er samsvar mellom formen på rockeren og formen på innsvingen.

Tailrocker er ikke først og fremst noe du trenger om du kjører switch (selv om det hjelper), men heller noe du vil ha om du vil at skiene skal være enkle å bryte ut av sving og generelt bli mer lettkjørte og letthåndterlige. Bakskia blir selvfølgelig veik dersom man har bratt rocker og baktupp kombinert med myk fleks, men det er ikke noe problem dersom rockeren er lav og bakskia er stiv. Litt annerledes enn en ski med flat tail blir det selvfølgelig, men ikke noe problem, heller bare en litt annen følelse.

Br0mBr0m #181567 06/09/2013 1:55 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

her kom det en veldig god forklaring fra SiSt som du helt klart bør notere deg Br0mBr0m. jeg kjøpert stor sett alle skiene mine rett over 190cm. samme gjelder denne. 193cm. rockern bak er ikke høy og bakskien har en fin stivhet. jeg har både brukt denne skien i konkurranse og lek i skog sist vinter. formen på skien gjør at den er leken i lav fart. og stivheten gir en rolig ski når du gasser på.

jeg har montert bindingen +3 fra anbefalt "freeride" monteringspunkt. dette er noe jeg ofte gjør med slike ski. jeg føler at skiene blir mer leken. og ikke virker så lange. du får også litt mere bakski når du lander. men det finnes nå utrolig mye ski på markedet. ta deg en tur innom en butikk tidlig på sesongen. så er det litt lettere å velge når du kan klå litt på skia. lykke til

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå