Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
HJELP! Ski-stoppere på Dynafit TLT speed?
#181552 01/09/2013 5:16 PM
Even_H Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei, kjøpte ski med Dynafit TLT speed her om dagen. Han som hadde brukt skiene sa at han ikke hadde brukt fangreimer på de. Synes det er veldig synd å miste skiene på toppen av et fjell. Leste at å sette på fangreimer på bindingene er livsfarlig i skredfarlig terreng, de sa det ville bli som et anker som drar deg ned i snømassene. Skal jeg sette på fangreimer eller skistoppere, eller bare ha de sånn? Er dette riktige skistoppere?:http://www.sport-con.../shop/prod/1971 Da jeg kjøpte de fulgte det med feller, de var så stramme at jeg såvidt fikk de på skal de være så stramme?

Re: HJELP! Ski-stoppere på Dynafit TLT speed?
Even_H #181553 01/09/2013 5:51 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg er usikker på om utsagnet om at skiene "drar deg ned" stemmer, men du bør uansett ta valg for å unngå skred i utgangsounktet. Å bli tatt av srkred er livsfarlig uansett. Fangreiner er mye brukt på toppturer i alpene. Fordelen at de hinder at du mister skiene. Er det bratt og hardt eller pudder kan du risikere at skiene seiler av gårde selv om du har stopper. Ulempen er først og fremst at skiene henger på deg ved et fall, men det skal mye til at det er et problem. Tips: Når du tar av deg skiene på toppen hekt/bind dem sammen.

Even_H #181554 02/09/2013 4:15 PM
Ringrev
Ringrev

I gamle dager kunne man få stoppere på det som i dag er "speed" - det kan man ikke i dag. (Jeg ettermonterte selv stoppere på bindinger fra 1999 etter å ha sett skien min fare nedover fjellsiden). Det finnes fangremmer som er beregnet på å ryke ved for høy belastning - f.eks. ved skred. Med fangremmer ville jeg også ha kjørt kontrollert med lav fart - dvs som en typisk alpebeboer...og ikke storslalom-liknende svinger. Grunnen er at jeg ikke ønsker å ha ski med stålkanter slengende rundt meg ved et fall i 70-90km/t.

Even_H #181555 02/09/2013 5:34 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skal gi deg mitt tips som jeg bruker både på Plumbindingene og dynafit. Kjøp deg små karabinkroker og fiskesnøre. Jeg kjører nå med 10kg snøre som jeg har lagt dobbelt, dette hindrer skia fra å dra ned fjellsia når du må ta de på ryggen for å trakke litt oppover fjellsia uten ski. Samtidig som den ryker når du løser ut skia ved fall. Tro meg du vil ikke ha skia nært deg i det du tryner nedover fjellsia! smile lykke til.

Even_H #181556 02/09/2013 10:40 PM
Even_H Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva med disse?:http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Ski/Bindinger/Tilbeh%C3%B8r---bindinger/Dynafit-Guide-Leash-fangreim-101410-p0000003067.aspx