Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Forskjell på 12/13 Kuro vs eldre modeller?
#181506 17/08/2013 9:01 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

hvordan er den nye stivere Kuro i forhold til de eldre modellene? Noen som har erfaring fra begge? jeg skal kjøpe meg de fra sesongen, og hadde en liten diskusjon igår hvor noen mente at de eldre modellene (2010/11) var bedre. Jeg kan ikke helt forstå det, så tenkte jeg skulle høre om noen har erfaringer. Jeg vil ha det "beste" når jeg først skal kjøpe

Re: Forskjell på 12/13 Kuro vs eldre modeller?
eHenning #181507 18/08/2013 7:56 AM
Entusiast
Entusiast

Nå har ikke jeg kjørt på Kuro, men på generelt grunnlag er det neppe slik at en av årsmodellene er "best" på generelt grunnlag.

Slik jeg kjenner det er årets modell stivere, tyngre og mer dempet, altså en bedre storfjelllsski, men dermed dårligere å gå med, mindre leken og hakket mer tungkjørt. Spørsmålet om hvilken som et best kan bare besvares dersom du sier noe om din størrelse, vekt, kjørestil, foretrukne bruksområde og hva slags egenskaper du prioriterer.

eHenning #181508 18/08/2013 9:43 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg er 185 ca 90kg , skal aldri gå med de anna enn evt på sekken. Skia blir et nr2 par som skal brukes på de gode dagene når jeg heller vil kjøre masse enn å gå opp for en tur. Samt når det har komt litt pudder da jeg har skjønt at kjro flyter lett og gjør at små snøfall virker større?:p blir brukt til pudder/skogs/frikjøring på stranda/fjellsætra/sunnmørsalpane. Jeg kjører mer enn jeg hopper, litt småhopping og dropping blir det men kjøre lange puddersvinger,fart og litt dropp er tingen for meg:) 

hva mener du med tungkjørt? Nesten som det høres bra ut siden "alle" sier kuro er så lettkjørt osv

eHenning #181509 18/08/2013 10:12 AM
Entusiast
Entusiast

Mer tungkjørt, altså relativt sett. Gjelder generelt for ski som er tyngre/stivere/mer dempet enn alternativet.

For din del høres det slett ikke dumt ut med nyeste årsmodeller.

eHenning #181510 18/08/2013 3:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter min kjørestil så tror jeg den passer godt for meg og mitt bruk. De eldre med mjukere tail er ikke de lettere å komme bakpå på ved dropping? Knskje mest på 185?

eHenning #181511 19/08/2013 12:26 PM
Entusiast
Entusiast

Mener den har det samme fleksmønsteret som tidligere med stiv nose og myk tail, men hele skien er stivere og særlig tuppen er veldig stiv.

eHenning #181512 20/08/2013 1:48 PM
Medlem
Medlem

Stemmer! Man kan vel si den er (tail) "stiv-stiv-stivere-stivest" (tupp) Som Big-mountain puddermaskin er den nok kanon. Ikke kjørt den selv, men har noe erfaring med Volkl.

Men obs! Skia veier 3,1 kg per ski!! Tungt!!

Det kan nok ha gjort at de som var vant med tidligere års modeller kanskje syns den har blitt for "jumbojet" for å bruke et kanskje ufortjent stykt ord. Da Volkl har en tendens til å ha et monteringspunkt et stykke lenger bak enn andre merker vil nok tyngden i Kuroen og den lange framskia, i lengre lengder (195) få den til å virke nettopp mer tungkjørt, noe den vil være uansett altså. Da kan man gjøre den mer bevegelig ved å montere litt frem (+2-+3). Dette baserer jeg på mine erfaringer fra Shiro 193 cm der jeg gikk fra 0 til+2, som ble noe helt annet. Montering er smak og behag da og de har sikkert forandret det noe da de endret modellen. Slenger bare ut mulige forklaringer og punkter jeg ville ha i bakhodet smile

Her er det kanskje på tide at noen som har kjørt den uttaler seg smile

eHenning #181513 20/08/2013 4:07 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Kuro 195 er på vei i posten Etter å ha lest opp og ned alt av tester,anbefalinger etc samt en lengre prat med bla en som har kjørt Kuro i flere år, så endte jeg opp med å bestille.Ble anbefalt 195 pga min høyde,vekt og kjørestil. Til mitt bruk så virker det som 13skia er bedre for meg enn eldre mere lettkjørte og myke modeller. Så får vi se når teori og praksis skal møtes Siden det blir mye gondolbasert pudderkjøring der man må inn i preppa løyper etter endt tur, så er det at den er stivere og litt meir allsidig et pluss. Jeg kan dele mine erfaringer som jeg forhåpentligvis skaffer meg iløpet av en finfin vinter

eHenning #181514 02/09/2013 11:43 PM
Fersking
Fersking

Veldig interressant hvis du kan poste dine erfaringer med den nye kuroen når du får prøvd den litt. Jeg kjører på den gamle Kuroen og var skeptisk til den nye pga metallinnlegg og dermed en tyngre og stivere ski. Jeg rådførte meg også med Jesting sport i Oslo da jeg ikke fikk noe respons på innlegg her på forumet, og de bekreftet at den nye var tyngre, stivere og mindre leken. Det positive er jo at den er mer stabil og passer bra til storfjell.Jeg feiget ut og fant et par 2011-2012 Kuro i Tyskland som jeg bestilte, så nå har jeg 2 par av de gamle, et par med Jester og et par med Duke.Jeg kjører mest i skog og trenger ikke en storfjellsski. Du kjører nok på mer åpne områder og får nok mer glede av storfjellsegenskapene med den nye Kuroen.Lykke til med nye pudderski!

eHenning #181515 07/09/2013 1:15 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det skal jeg gjøre asap jeg har fått skaffet meg erfaringer:)Det er noe tyngre og stivere ja. Jeg kjører mer åpne områder så for meg og mitt bruk er den nye helt perfekt. Takker:)

eHenning #181516 07/12/2013 11:05 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg fått testet Kuro! For en kongeski kjørte på Fjellsætra idag med ca40cm pudder, kjørte alt fra åpentt og bratt til tett skog og slakke linjer. Jeg er helt i hundre enda etter den fantastiske skiopplevelsen jeg fikk idag. Kuro er bare å investere i viss man er ute etter ei kongeski som gjør deg til en konge! For skia er så lettkjørt at min mor kunne brukt de og cruisa pudder med. Overraskende lett og fin i preppa løyper, men det tærer på musklene utpå dagen.Nå vet ikke jeg hvordan de eldre lettere mjukere Kuro er i skog og tettere skog, men her ble de litt tunge å håndtere i lengda når skogen ble tett og farten så som så. MEN nå har jeg kun kjørt en dag på de så kan være like mye jeg som skikjører og vaner en selve skia. Ser fram til mye mere skigleder med Kuro, imorga venter en god halvmeter på Stranda:-D

eHenning #181517 08/12/2013 12:16 AM
Fersking
Fersking

Så bra at du ble fornøyd med Kuro og takk for at meldte om dine erfaringer :-) Noe av den samme opplevelsen jeg hadde første gangen på Kuro. De gamle Kuroene er nok atskillig kvikkere å håndtere i skogen, nærmest latterlig lettsvingte. De nye har nok sine sterkere sider i mer åpent terreng og i preppa løyper. Og ikke minst ved dropping der den gamle er veeeeldig myk i bakskia :-)Men enig med deg; Kuro gir superheltfølelse i pudder gir noen helt syke skiopplevelser ;-)Heldiggris som skal til Stranda og ferskt pudder :-)

eHenning #181518 08/12/2013 7:23 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Ingen problem:-) ikke rare rapporten da jeg er ræva til å forklare:PMen de funka fett i skogen, til det flata ut og skogen blir tett som en slalomstikka løype. For noen blir det kanskje en kjedelig ski siden den er så lettkjørt på alle mulig måter, men den bare levera levera og atter levera i fersk pudder, oppkjørt pudder , preppa osv! Sann er det når en bor i verdens vinternavle; sunnmøre

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå