Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit TLT ST Z10 eller TLT Speed Radical på topptur-ski ??
#181488 10/08/2013 8:31 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er i tankeboksen ang. kjøp av nye ski og bindinger. Skal gå for Dynafit-bindinger siden Scarpa-skoene mine er Dynafit-kompatible. Men er litt usikker på om jeg skal gå for TLT ST Z10 med skistoppere eller TLT Speed Radical med fangreimer. Blir nok å dra noen runder i skitrekk når det ikke blir topp-tur. Noen som kan komme med for/imot ang. det med skistoppere kontra fangreimer på topptur-ski ?? 

Re: Dynafit TLT ST Z10 eller TLT Speed Radical på topptur-ski ??
Passelat #181489 14/08/2013 2:32 PM
Fersking
Fersking

Hei. Ville valgt bindinger med skistoppere på. Dette pga. at når man befinner seg på topptur, er man også i potensielt skredterreng. Hvis det verste skulle skje og man blir fanget i skred vil fangreimene gjøre at du ikke får frigjort deg fra skiene. Skiene vil da kunne bli som et anker som drar deg ned i skredet.

Passelat #181490 15/08/2013 11:02 AM
Medlem
Medlem

Enig, til allsidig bruk anbefales en modell med skistopper. Da får du bindinger som er raskere å få av og på, og du risikerer ikke så lett å miste skia når du tar dem på deg på toppen. Skal du ha et superlett oppsett er det noen gram å spare på å bruke fangreimer i stedet.

Passelat #181491 17/08/2013 3:13 PM
Entusiast
Entusiast

Det er to fordeler med fangreimer i tillegg til vekt: 

1: Tryner du med fangreiner forsvinner ikke skiene. Selv om du har skistopper kan skiene likevel seile av gårde eller bli borte under snøen. 

2: Når det er smalt og bratt der du tar av deg skiene (på toppen) og alt må sikres så det ikke faller ned er det greiere med fangreimer. 

Ulempen er etter min mening først og fremst at det er mer bryderi å ta av og på. 

En annen mulig ulempe er at ved en skikkelig trynings faller man jo bundet sammen med skarpe stålkanter. Det er i og for seg riktig og man kan kansje få noen kutt er man riktig uheldig, men jeg mener det ikke er en stort problem.

Argumentet med snøskred - at det er mer sannsynlig å overleve et snøskred med stopper -mener jeg er rent teoretisk og jeg tror ikke det er tilfellet. 

Passelat #181492 15/10/2013 10:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann,jeg havna opp med TLT Radical ST med skistoppere på mine ski. Det som er greit med Dynafit-feller er at man kan dra de av selv om man har på seg skiene. Så da slipper man ta av seg skiene for å dra av fellene om det skulle være bratt og/eller trangt om plassen.