Hjelp til valg av ski? Storfjellski vs planker
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er litt i tvil på hva jeg skal velge, derfor spør jeg etter råd her. Bruker idag en 10/11 Gotama som topptur/allroundski. Er veldig fornøgd med denne da den funker fett til alt. MEN jeg føler den blir litt smal på de gode dagene og vil derfor ha en litt bredere ski. Min case er om jeg da skal gå for en storfjellski med turbinding og kunne bruke skiene til tur og pudderkrusing, eller kjøpe pudderplanker og bruke de gode gamle Gotama som før og plankene på de gode dager. Av storfjellski med turbinding har jeg vurdert; 4rnt Renegade , K2 Sethside . Planker så har jeg igrunn sett ut Kuro, evt pontoon/hellbent. Kom gjerne med tips til andre ski, og råd om valget. Skia skal brukes i og rundt sunnmørsalpene samt Stranda/Fjellsætra/Bjorli
|
|
|
 Re: Hjelp til valg av ski? Storfjellski vs planker
|
Fersking
|
Fersking
Kuro er helt fantastisk på skikkelige pudderdager. Særlig for å kjøre fort i åpent lende. Men definitivt en Nr. 2 ski. Gotamaene funker vel fortsatt som allround ski hvid du ikke synes de blir tunge på topptur. På topptur bruker jeg Armada Norwalk. De er veldig lette og 115 mm på midten. Fine i pudder, men kanskje litt nervøse for hard storfjellskjøring på grunn av den lave vekten. Behold Gotama som hverdagski, og nyt de store pudderdagene på Kuro.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar:) jeg tenker igrunn det samme. Men tanken var å klare seg med kun et par ski, som feks renegade eller sideseth , som dekker alle behov. "problemet" er at begge er noe tunge og ikke helt allround for topptur, samt at en planke som Kuro virker enda morsommere på pudderdagene. Er det stor forskjell på Kuro fra iår kontra senere modeller?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Tror de er helt like. Ny farge i år ser jeg.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Drar igang denne igjen. Hadde igrunn bestemt meg for å kjøpe Kuro.Men jeg er litt i tvil pga frykter de blir for lite brukt. Ifjor rakk jeg knappe 3 dager med pudder pga jobb og småbarn. Derfor er jeg inne på tanken å gå for en storfjellski med gåbinding som kan brukes på dager ned bunnløs pudder samt gå på turer når forholda ligger til rette for det. Mange med erfaringer med Renegade?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Mitt hete tips:http://www.downskis.com/skis/countdown-3-cStorfjellsski, lekne ski, ski du kan gå med, ski du kan kjøre med på bunnløse dager. I tillegg er de på salg i disse dager!
|
|
|
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
vurder også ep opus fra line, evt francis bacon, lekne pudderski som funker til alt, magisk!
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Har i dag Kuro og Katana med Duke bindiger + Nunataq med Dynafit binding. Alle glimrende ski til sine formål. Prøvde den nye VWerks Katana i carbon med Dynafit binding. Disse skiene kunne faktisk delvis erstattet alle de tre nevnte skiene!Dyre (kr. 8.999,-)men fantastiske ski, lette som en Nunataq, potente som gamle Katana. Men når kanskje ikke helt opp til flyten på Kuro. Kuro fra 2012/2013 modellen er stivere enn de tidligere årganger, med titanal innlegg som dekker de yttre flatene; dvs. ikke en hel plate pga vekt og stivhet på denne brede skien
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for gode tips:-) det er valgets kvaler og pr idag haler det mot Renegade. Siden har kompiser som har har brukt de som allroundski og skryter fælt av disse skia. Det er nok tunge på oppturen, men det er igrunn Gotama og. Meeen har alltid hatt lyst på Kuro da so har forts bestemmelsesvegring:p
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Høres på meg ut som at du er ute etter en pudderski med storfjellspreg. Da er du jo spot on med Renegade som mange skryter mye av. Har selv Volkl Shiro til det formålet. Har du vurdert de?Mer enn nok areal for norske pow forhold i fjellet. Bedre allround egenskaper enn Kuro. Anbefaler i såfall å montere +2 i 193 cm lengden på Shiro, blir ellers mye fremski. Har kjørt 0 og +2. Blir tungt da med f.eks. Duke/Guardian.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Hei, har kjørt på Renegade 186 i en drøy sesong. Pga bindingsproblemer på "hvardagsskiene" (EHP) fikk jeg prøvd dem på mye forskjellige forhold ganske langt utenfor det tiltenkte bruksområdet. Min erfaring er at de er dønn stabile og overasket på vekslende føre, fokksnø og liknede. På is var de håpløse, rett og slett. sannsynligvis pga gjennomgående rocker. Ellers er dette en ski som etter min mening krever at du kjører litt på, i hvertfall hvis du skal få de til å gjøre som du vil i skogen. PS: kjører telemark, så dette kan jo gå lettere på alpint På oppturen er de tunge, men hvis du skal ut å gå i dypsnøen blir det jo fort slitsomt med tynne basalfjoner og snø til over knærne også...
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
C-Eckhoff ; jeg er igrunn ute etter en pudderplanke, men også en storfjellski:p det blir en av delene men jeg klarer aldri å bestmme meg og har ikke råd til 3 par ski. Vurderer også Shiro. Kjører Gotama no og er veldig fornøgd med den som en allroundski mest brukt til toppturer. Denne er ingen lettvekter så det med vekt har jeg ikke tatt so tungt. Det er verdt det for turen nedigjen samt det bygges benmuskler:PTakker for tipsa. Shiro er på lista nå Telemarman; ut i fra det du sier og de jeg har hørt så er dette akkurat den storfjellskia jeg kunne tenkt meg. Vekt er ingen ikke et tema, jeg drasser på tungt utstyr fra før men som da gir gode kjøreopplevelser på nedigjentur:) En del selgere har kalt denne skia "sær". Hvordan stiller du deg til den påstanden. Jeg oppfatta det nesten av en selger at jg måtte være hoji himself og gunne max på for å ha det morro på denne skia.
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Renegade "sær " ?! Tja...dette er veldig individuelt. For meg er dette verdens mest lettkjørt, svingvillig og samtidig fartstabil FR ski. Superstabil ski på dårlig føre, oppkjørt humpete snø så det er ganske naturlig at det blir fort litt høy fart;) Nei, man trenger absolutt ikke maks speed til å ha det gøy på Renegades. Men det er sant at Renegades er på sitt beste når man kjører dem bestemt og fort.Drømmeski i slusj - veldig leken. Men i pudder, hmm... selvsagt at Renegades flytter veldig bra og er veldig svingvillig i pudder, men ....jeg får ikke den "surffølelsen" som jeg liker i noen andre pudderplanker. Tror det er fordi Renegade er IKKE twin-tip - den har flatte baktupper. Men som sagt - dette er veldig individuelt - noen liker Renegades, noen andre liker Volkl sine ski.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
sær, vel vel. har også hørt folk som mener du bør være reine Hjorlefson for å få til å kjøre på denne skia, og jeg ble direkte frarådet til å bruke denne til telemark. Etter min mening er dette ganske oppskrytt, og jeg tror det er litt vel mye image bak at dette er en værstingski. Men for all del, det er en tungkjørt ski som krever at du jobber, og i bjørkeskogen er det mer morro med andre ski. Tailen er ganske stiv, så hvis (når) du kommer bakpå går det rett fram. En kvalitet jeg vil trekke fram med Renegade er at den er sykt rask. sannsynligvis grunnet kombinasjonen lite innsving + gjennomgående rocker + stiv ski. Dette kombinert med at skiene er veldig stabile gjør at du omtrent kan kjøre mach1 mens du snakker i telefonen. Sånn sett er dette den perfekte cruise-ski over tregrensen! For ordens skyld vil jeg nevne at jeg ikke har prøvd verken kuro eller shiro, så jeg kan ikke si hvordan renegade skiene er i forhold til disse.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg veit ikke hvordan Renegade oppfører seg med telemark bindinger, men med slalom/randone bindinger er den ikke vanskelig. OK - dette avhenger MYE av kjørestil. Hvis noen havner ofte bak på ski - er dette ikke ski for ham/henne. Ja, tailen er veldig stiv, den kjennes med en gang man kommer bakpå ski. Hvis noen kjører ganske bestemt (ikke nødvendigvis aggressivt) "carving" i løssnø - da er dette et veldig bra valg. Jeg liker best middelslange svinger (stor slalom, ikke super gigant...) og har fortsatt en gammel vane med SL teknikk, mye oftere fram på ski og sjeldent bakpå - må innrømme at Renegade passer meg perfekt til sånn kjørestil, også i korte svinger (ok, kanskje ikke verdens beste ski i en veldig tett skog - det går grense;)Jeg er ikke superbra på ski, men Renegades hjelper å bli bedre. Apropos korte svinger og Renegade - for meg fungerer Renegade 186cm utmerket i bratte renner - det testet jeg i Stryn i år. Så svingvillige som mine gamle randone ski Armada JJ 175cm. Jo verre snø, jo bedre er Renegade enn andre FR ski. Men ja, utrolig mye avhenger av kjørestilen: tidligere hadde jeg 4FRNT CRJ - myk og teoretisk mye mer brukervennlig enn Renegade - men....dette var dessverre helt feil kjøp - jeg skjønte ikke helt hvordan CRJ fungerte: det var altfor ofte en ski til høyre, en ski til venstre samtidig - uansett fart og snøkvalitet, he he;-)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Wow, her var det mye nyttig lesing:) Det er den følelsen jeg har sittet igjen med også, at man må være hoji himself for å komme seg ned på renegades. Men ut ifra det Margaret skriver så virker Renegade som en ski som kunne passet meg. Også fått litt tilbakemeldinger fra en som har kjørt renegade fra de kom rundt om i verden , så har blitt en del klokere.Men siden jeg har en ski pr idag som er litt lik, og er sugen på en planke å surfe pudder med så går det mot Kuro. Margaret: hvordan er JJ som en allroundski? Med turbindinger? Bruker du renegade som "allround" / storfjell nå?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
JJ er perfekt som allround ski fordi det fungerer på alt mulig snø, også på is. Men.... med fartsbegrensning;-) Jeg har hatt 2 forskjellige par JJ (175 og 185cm) i 4 sesonger og testet dem bokstavelig talt på alt mulig snø i og utenfor preparerte løyper. I urørt pudder og slusj - kan JJ kjøres så fort som det er bare mulig - lange svinger, kjorte, rett fram - ingen problem, de er stabile. Blir det oppkjørt, humpete, da blir JJ urolig i høy fart og man kan få seg en overraskelse;) I urørt pudder synes jeg at JJ er bedre enn Renegade. Man får sånn litt spesiell surffølelse på JJ - som om JJ var mye bredere enn de er i virkeligheten. Uansett om det er lange eller korte svinger, eller skogskjøring er dette en veldig leken ski. relativt lett for så store ski å være. For meg som ikke er opptatt av å ha lettest mulig toppturski, er JJ perfekt - fordi jeg vet at JJ fungerer på alt snø som man kan treffe på en topptur, jeg kan stole på dem uansett føre og i tillegg veldig leken uansett om det blir en smal renne eller en 200 meter bred fjellside. JJ fungerer også veldig bra i hoppsvinger i veldig bratt terreng - tuppene og tailen til JJ veier lite -det er veldig enkelt å snu de skiene i luften - som om de var snowblades. Og en ting til, en liten bonus: JJ er rett og slett deilig carving ski i preparerte løyper med slusj om våren;) Ja, jeg brukte Renegade i denne sesongen som allroud ski - mest fordi det var så relativt dårlig føre på VEstlandet i år - mye vindpakket snø, lite pudder, alt oppkjørt, osv. Takk til Renegade, var dager med dårlig føre IKKE bortkastet. Blir det normal sesong med mange "pudderleveranser", blir det Whitedot Redeemer 190cm som allroundski, noe mellom Renegade og JJ. Sånn.... JJ som tåler mye fart, men 1kg tyngre;-)Men det er 1 MEN når det gjelder Renegade: skia er mye verre på is enn JJ. Absolutt Ingen problem med vindpakket snø i offpiste - man lærer fort teknikken hvordan å bruke Renegade i sånn snø - de er stive - de takler hard snø veldig bra. Men sånn superglatt is i preparerte løyper, ooopsss.... Man kommer ned med ski på beina, men må være veldig forsiktig;) Renegade har brukelig kantgrep (så lenge kantene er skarpe), men i praksis så det er veldig kort effektiv kant på de skiene på hard føre, så det er veldig lite feilmargin, he he;) Jeg skal ikke prøve å kjøre fort på is med Renegade;-) Min første opplevelse med Renegade og is: Bambi på is. Men seinere ble det heldigvis bedre - full kontrol, men sneglefart. Renegade som bakkeski, på vanlig vinterføre i preparerte løyper: det går å kjøre carving med Renegade, men det er veldig lite pop ut av svingen - sånn nesten helt livløs stiv treplank. Men det er jo ikke dette Renegade ble laget til;-)Jeg bruker Renegade også på litt kortere toppturer - fordi de er så utrolig bra på vei ned i dårlig føre og veldig leken i slusj:-) Det er faktisk bare dyp urørt pudder, veldig tett skog og is - hvor jeg liker bedre JJ enn Renegade. OK, håper at det hjalp litt;-)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det hjalp veldig masse:) høres ut som JJ er mer en ski for meg enn Renegade.Jeg har igrunn bestemt meg for å kjøpe kuro. Den er en vinner til sitt bruk, så sliter jeg ut gotama skia en sesong til og kjøper hoji til toppturer/allround. Da har jeg bortimot et perfekt oppsett for all bruk. Evt frister en JJ . Takker for alle tips og innspel her:)
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Gratulerer med et godt valg! Du kan bare glede deg til pudderkjøring med Kuro. De gav ihvertfall meg en fantastisk skiglede når jeg endelig tok sjansen og kjøpte :-) Og de er overraskende allsidige....trenger ikke store snøfallet før du får surfefølelsen og de funker faktisk på hardere føre også ;-)
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kuro er en puddercruiser av rang, milevis foran smale JJ (som føles mer ut som en parkski med litt bredde). Godt valg!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Endte opp med 12/13 Kuro 195:) spent på hvordan denne "nye" kuro oppleves iforhold til alle de gamle mod og alle lovorrd som blir sagt om de.Gleder meg som bare det til å prøve i alt av forhold med litt nysnø:)
|
|
|
|
|