Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Har jeg kjøpt feil utstyr?
#181372 14/05/2013 11:22 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Trenger noen innspill her. Kjøpte meg Vølkl Shiro 183cm m/Marker Tour F12(og bruker Scarpa Typhoon) og sitter nå med et inntrykk av at dette var en veldig dårlig kombo.Eller er det bare meg som forventer for mye av utstyret...?Er en erfaren alpinist på 184/84, men ikke så erfaren på randoutstyr, så er det noen her med mer kunnskap som kan komme med noen vurderinger?Speedliff

Re: Har jeg kjøpt feil utstyr?
Speedliff #181373 14/05/2013 1:44 PM
Medlem
Medlem

Hva er det som gir deg inntrykk av at dette er en dårlig kombo?Kombinasjonen av utstyr ser jeg ingenting galt med.

Derimot vil jeg personlig si at 183cm er litt kort. Jeg er selv 185, og til frikjøring holder jeg meg på minst 190. Völkl Shiro er også en relativt bred ski, som i utgangspunktet er tiltenkt pudderkjøring. (har aldri testet den selv, så vet ikke hvordan den er på hardere føre) Den har blandt annet full rocker, altså rocker i begge tupper, med lite spenn under foten. (om jeg har forstått völkl rett) Det kan være at dette er utslagsgivende for deg. Personlig går jeg topptur med Armada AK JJ, som er en bred ski med dugelig rocker i begge ender, og synes det er flott, men det kan hende du forventet noe annet?

Speedliff #181374 14/05/2013 4:47 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg også er ganske nysgjerrig på hva det er du føler du mangler. I likhet med EJacobsn hadde jeg gått for en litt lengre ski, men det har en del med at jeg liker store svinger i fart å gjøre.

Det virker i mine øyne som er relativt fornuftig, men smått tung kombo. Solide ski med en ok stiv binding og relativt stive sko er i mine øyne utstyr som virker fornuftig til en erfaren alpinist som vil på toppturer.

Speedliff #181375 15/05/2013 10:44 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for svar!

Koker nok ned til at jeg forventet for mye, men jeg synes oppsettet blir altfor mykt når det er bratt og hardt under traversering. Kanskje ikke så rart med så brede ski at det svikter litt, men det gir en veldig uggen feeling og man føler seg ikke veldig trygg oppi fjellsia.

Nedover er jeg nok enig i at 190 hadde vært bedre. Sett i ettertid. Så det blir lengre ski neste gang.På hardt underlag nedover blir det naturligvis litt soft, men det er jo greit. Ser også en liten årsak i teknikk, da jeg under trøblete forhold ikke lenger klarer å kjøre med vekt på begge ski, men legger nesten alt på ytterskien(gammelmåten). Og da blir svikten i ski, binding, støvel mer merkbar.

Etter noen turer på Gaustatoppen, Norefjell og Kyrkja samt Tverrbottinden på Leirvassbu de siste dagene har jeg ihvertfall kommet frem til at jeg skal kjøpe meg skarejern og nye feller(de jeg har er tilpasset Gotama), så skal jeg gi alt sammen et nytt forsøk med åpent sinn:)

Speedliff #181376 15/05/2013 11:37 AM
Entusiast
Entusiast

Skikkelig tilpassede feller er et must for trygghet i traverser, så det er bare å få kjøpt først som sist. Det vil gi deg en langt bedre følelse er egen erfaring etter å ha gått med for smale feller på bredski med Marker Duke.

I harde, bratte traverser er det sjelden brede ski som oppleves stivt og trygt. Det er i alle fall min erfaring etter toppturer med både Dynafit og Marker Duke og relativt stive sko. Da er det gjerne mer behagelig å ta fram stegjern.

Speedliff #181377 16/05/2013 9:15 AM
Ringrev
Ringrev

Marker er ikke noe særlig gode gå-bindinger - tunge og en del slark. Jeg har et par selv til bakkenære turer/for å kunne gå med alpinsko. Synes de er helt greie å kjøre med, og synes også de fungerer helt greit til Gaustatoppen.Brede ski er skikkelig fett når det er forhold for det, men det er ikke alt for ofte IMHO.Teknikk en kan også påvirkes av utstyret og motsatt:- hvis du ikke stoler på kanten vil du automatisk trykke mye mer på ytterski (noe som forøvrig er helt korrekt når det er hardt. At du har mye trykk på skien betyr ikke at de ikke skal følge hverandre). Hvis du ikke stoler på kanten blir du også gjerne kjørende mer opppå skien istedet for å legge de ut....som vil føre til at du får enda mindre kantgrep.- Med mye flyt kan du kanskje åpne svingene mer...dvs unngå å stå så mye på kant? (Litt kjipt hvis du faktisk liker å svinge - 11 tall har aldri vært noe for meg)

Mitt første møte med relativt brede ski lærte meg at de måtte kjøres MYE mer agressivt enn mine andre ski. De må legges svært bestemt og raskt opp på kant, dersom du ønsker å holde et skjær. Det er i mellompartiet de tvister og oppfører seg dårlig. Ellers har jeg nå kommet til at jeg velger brede ski for surfefølelsen. Dvs at jeg heller får legge planlegge med litt pivot/slarv/skrens og nyte følelsen av det enn å søke smal-ski følelsen. Gikk bort fra brede ski en stund før jeg forstod at jeg måtte endre forventingene/kjørestilen.

Speedliff #181378 23/05/2013 10:57 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for veldig mye bra innspill!

Feller og skarejern skal kjøpes inn før jeg gir opp de bredeste skiene helt. Men har vel en følelse av at jeg en eller annen dag kommer til å kjøpe meg noe smalere, lettere og mer oppoverrelatert oppsett, i tillegg.

Var en uke i Praha nå og der ligger fellene på ca tusingen under hva det er i Norge(2490Czk), så det er bestilt inn til jeg skal dit igjen om et par uker:)

Takk igjen!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå