Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Utstyrstips?
#181345 30/04/2013 4:08 PM
NinaLys Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er nybegynner på topptur, og vil derfor helst kjøpe allroundutstyr ettersom jeg ikke har råd/prioriterer å ha flere par ski. På Oslo Sportslager fikk jeg anbefalt følgende ski: Salomon Rocker/Rockette, Atomic Automatic, Atomic Blog, Line Mr Pollard's Opus, og Line Sir Francis Bacon (er dessverre litt glad i pent design, og sistnevnte ser kulest ut). Vet lite om skiene og enda mindre om bindinger og sko? Råd? Jeg tenker at utstyret bør funke best til løssnø, greit i løypene og at de er lette nok til at jeg ikke blir sur og sutrete på vei opp til toppene?

Har kjørt mye alpint og noe løssnø og skogskjøring. Er 160 cm, hvilke høyde burde jeg ha på skiene? Nå har jeg et par 9 år gamle Völkl Queen, som jeg har likt godt (ikke rocker), tror de er 164 cm. Har en bror i Tyskland som kanskje kan kjøpe med utstyr til meg, noen som tilfeldigvis kjenner til aktuelle butikker/nettbutikker?

På forhånd takk!

Nina smile

Re: Utstyrstips?
NinaLys #181346 03/05/2013 7:32 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Prøver meg på litt (u)kvalifisert synsing her: Salomon Rocker/ette er kanskje mer en nedoverpudderski. Har ikke prøvd de, men de har veldig mye rocker som jeg vil tro gjør de ustabile i løype. Ville nok heller sett på Atomic Automatic eller Century. Line vet jeg fint lite om.

Har et par kamerater som er veldig fornøyd med K2 coomback til allroundbruk. Har også sett en del på topptur med K2 Gotback (jenteversjonen av coomback). Jeg står telemark, så kan ikke uttale meg om bindinger utover at det virker som det er dynafit som er tingen:)

ang. nettbutikker så er det jo klassikerene http://www.telemark-pyrenees.com/en/ og http://www.sport-conrad.com/ som er stedene å gå. Jeg har handlet fra begge og er veldig fornøyd.Om man er så heldig at man kjenner noen som bor i Tyskland kan man spare noen hundrelapper, men tror ikke det er de helt store summene med mindre man får kjøpt momsfritt i tysk butikk (tysk mva = 19%).

/espen

Re: Utstyrstips?
NinaLys #181347 08/05/2013 10:26 PM
NinaLys Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk!