Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Termoforme Dynafit One PX-TF
#181337 26/04/2013 4:27 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Har noen erfaringer med å gjøre dette selv? Lurer på å bruke varmluftovn på 100 grader i 10 min... Har hørt at 100-120 grader er det som brukes. Noen tips eller erfaringer?

takker

Re: Termoforme Dynafit One PX-TF
magnus m #181338 27/04/2013 2:30 PM
Fersking
Fersking

Hei. Ja det gjør du enkelt hjemme. Først bør du spørre deg selv hvorfor du skal varmetilpasse innerstøvelen, skal du ha mer plass, tightere passform eller har du noen problemområder der skoen presser ulidelig mye? Hvis du svarer nei på alle disse og føler at skoen er bra som den er, trenger du ikke forme innerskoen. Svarer du ja på ett eller flere spørsmål, så er det forskjellige fremgangsmåter for alle. Men for å ta det helt grunnleggende så bør du først finne ut om du har riktig skall, det gjør du ved å ta ut innerskoen, sette foten med sokk ned i skallet, så skal tærne akkurat føle borti fronten av skallet når du vifter med dem, bøy litt i knærne, og mål avstanden mellom hæl og bakerst i skallet (du kan bruke noe med en kjent størrelse, feks et plastrør eller en trebit eller lignende, få en kompis eller dama til å hjelpe), da skal du ha mellom 10mm (trang passform) og 22mm (tøffel) avstand, noe midt i mellom er å anbefale hvis du ikke er sikker på hva du vil ha. Til sidene bør du ha 1(min)-3(maks)mm på hver side av foten. Passer skallet, og det regner jeg med det gjør, må du deretter identifisere problemområder der hvor du ofte føler mye press og kanskje har mye vondt når du er på tur. Det kan ofte være utsiden av fotbladet, over vrista eller rundt ankel, du kjenner foten din best selv. Der kan du klippe til selvheftende møbelfilt eller lignende som du klipper til selv i ønsket fasong og limer på den tørre og rene barfoten din på problemområdet, du kan også bruke gaffa som du legger i ønsket tykkelse, jo mer plass du ønsker på problemområdene, jo tykkere lag legger du, men ikke legg på for store områder da du kan oppleve en slapp passform og vonde føtter. Deretter trer du over en tynn tynn sokk, gjerne en dressokk. Har du en såle du skal bruke tar du denne og legger under foten, jeg bruker å tape godt fast med gaffa sånn at den holder seg på plass, deretter må du lage plass til tærne. Har du en tåkappe så kan du bruke den, hvis ikke tar du noen gamle sokker og klipper av fremme slik at du kan tre tåbiten over tærne, gjerne flere lag, jeg liker god plass til tærne, så jeg legger ganske tjukt på her, disse kan du også med fordel tape med gaffa slik at de ligger riktig. Pass på så du ikke får for mange rynker i gaffaen. Når dette er gjort trekker du på deg en tynn sokk utenpå alt du nå har tapet og surret fast til foten, Du kan også bruke en skisokk om du ønsker mer plass. Jeg tror de innerskoene til Dynafit skal varmes på 110grader, riktig temp står i instruksjonsboka. Sett ovnen på vanlig over/undervarme på 120grader, legg inn en rist eller stekebrett midt i ovnen, her bruker jeg legge en skjærfjøl i tre oppå rista som jeg kan legge innerstøvelen på. Når temperaturen er oppnådd skrur du ned termostaten på 110 grader, slenger inn innerstøvelen som du har tatt ut av skallet og steker den til det lukter litt kjemikalier og den har blitt veldig myk og formbar, 5-10minutter avhengig av tykkelse. Mens innerstøvelen steker smører du innsiden av skallet med litt olje på de trange stedene som bak i skaftet, hælen, ankel og vrist, når innerstøvelen er klar, tar du det ut av ovnen og rett i skallet, bruk gjerne en kompis som kan åpne skallet så mye han klarer slik at det blir lettere å sette innerstøvel i skallet, bruk gjerne hansker, og det kan være greit å tørrtrene på dette før du varmer opp innerstøvel. Mens kompisen din holder skallet åpent trer du foten din ned i skoen, nå er det nok veldig trangt, men foten må ned, prøv å ikke slit for mye i hempene på innerstøvelen da innerstøvelen vil strekke seg i skaftet, pass på at innerstøvel ligger som den skal når du har fått foten nedi. Knall hælen EN gang i gulvet for å danne hællomme, spenn skoen, start øverst. Øverste spenne bør være så slakk som mulig, men så stram at skoen vil forme seg litt til din legg. Skoen er nå i kjøremodus, bøy i knærne og prøv å presse hælen bak i skoen, når hælen er på plass strammer du resten av spennene lett til middels, når alle spennene er fast, må du ikke legge press framover på skaftet, da vil tunga bli helt flat og forferdelig, finn en stilling midt i mellom, stå slik i 10-15 minutter, legg gjerne noe under tåa på skoen sånn at du kommer helt bak i skoen, pass på at du ikke får hælløft neddi skoen. Når du er ferdig med den ene skoen repeterer du med den andre, ta en sko i gangen. Sjekk om du har fått rynker i skummet på innsiden av skoen, disse kan utbedres med en varmluftpistol som brukes rett på det rynkete området, men gjør du det rett skal du ikke få rynker. Ta på deg skisokkene dine, prøv skoene, de vil nå føles ganske trange, men det er naturlig, beina dine er litt hovne etter varmebehandligen, og du vil ikke at de skal være for store da innerskoen vil gå seg ut ganske mye etter 10-15 timers bruk. Bruk skoen på tur, er det fortsatt ulevelig etter 5-6 turer kan du varmebehandle igjen, og justere hvor det trengs. Ofte må man gjøre prosessen to ganger før man er fornøyd. Lykke til.