Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Randoutstyr til ungdom?
#181259 14/04/2013 8:53 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hvilke sko og bindinger anbefales til en sped gutt på 15 år?

Re: Randoutstyr til ungdom?
lennartbj #181260 15/04/2013 8:56 AM
Ringrev
Ringrev

Umulig å si. Hvis han har smale føtter er dynafit sko bra, scarpa og bd er bredere.Hvordan kjører han?

Hvis han skal gå lengre turer ville jeg ha valgt lett utstyr. I Norge ville jeg ha valgt ski som er lik eller litt lengre enn kropslengde...og dynafitbindinger. Brede ski krever mindre enn smale nedover - men ikke så mye vits i å gå bredere enn 100mm.

lennartbj #181261 16/04/2013 7:44 PM
Fersking
Fersking

Jeg har en ganske sped 15-åring (170cm, snaut 50kg..), som nå er på sitt andre skipar med randobindinger - det første (Völkl Gotama jr, 160 cm) ble for smått etterhvert, nå har han Atomic Access (ganske lett, 100mm bred, 181cm lang), med Marker tour F10.

Han har brukket benet litt utafor folkeskikken en gang allerede (på lånte ski), så det å ha bindinger som passer til kroppsvekten hans føles veldig viktig: marker tour-bindingene har helt vanlig alpingbindingskonstruksjon, noe som, ihvertfall for meg, er lurt. Ja, bindingene blir tyngre, men han er allikevel sprekere enn far sin, så at utstyret bremser ham er helt greit :-).

Men, som skimachine skriver - hvordan utstyret er tenkt brukt har mye å si. Lange toppturer, eller mest heisnære ting? Hva han evner er også viktig, selvsagt. Min kjørte mye skidemo tidlig i vinter, for å se hva som kunne passe av ski.

lennartbj #181262 17/04/2013 9:07 AM
Ringrev
Ringrev

Hvis han er veldig lett kan du se på plum xs eller xss - som har mykere fjærer.Har både tech(dynafit "style") bindinger og marker tour. Utløsningen er helt klart forskjellig. Jeg foretrekker alpinbindinger der det er fare for hekt, men techbindingene virker vel så sikre ved vridninger. Dynafit løser ut sidevegs i helen, mens marker løser i tåen. Det eneste jeg har hatt å utsette på utløsningen til dynafit har vært ved hard kjøring på is - men det er neppe relevant her. Nå kommer vel plum også med stoppere....