Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Dagens oppfordring: Test telemarkski i FriFlyt!
#181168 11/09/2014 9:30 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Når man blir oppfordret av FriFlyt på instagram til å lufte spørsmål på forum, så gjør man jo det! Selv om man har vært aldri så inaktiv i det siste...

For det kan da ikke bare være meg som ønsker seg skitest utført med telemarkbindinger på skiene? All ære til FriFlyt som hvert år dynker oss med tester av dette og hint, ikke minst fyldige tester av ski. Men hadde det ikke vært enda bedre om noen av disse skiene ble testet av andre laushælere? Jeg for min del får ikke så voldsomt mye ut av en skitest gjort med alpinbindinger, all den tid det er noe helt annet å kjøre med laushæl.

Så dagens oppfordring lyder: kjære FriFlyt test skiene med telemarkbindinger også! Jeg vil lese tester utført av andre telemarkkjørere. Kom igjen, vi vet dere kan!

(Og mangler dere kjørere så stiller jeg altså, det ska´kke stå på det!)

Re: Dagens oppfordring: Test telemarkski i FriFlyt!
Gjendine #181169 12/04/2013 8:17 PM
Medlem
Medlem

Hei og takk for oppfordring!

Testen av telemarkski var den eneste skitesten vi hadde i 1998, da Fri Flyt kom for første gang. Siden fulgte vi opp med mange skitester i tillegg til flere bindingstester. De siste årene har det blitt lite testing av telemarkutstyr, det skal vi gjerne innrømme. Noe av årsaken er at de fleste skileverandørene er lite ivrige på å sette telemarkbindinger på demoskiene. I tillegg begynner telemarkferdighetene til redaksjonen å bære alvorlig preg av rust

Men ok. Skiteknikk kan finpusses praktiske problemene lar seg sikkert løse. La oss si at vi kjører i gang en test av telemarkski. Hva slags ski skal vi teste? Bør vi konsentrere oss om én kategori, dvs. ski med ganske lik bredde på midten, eller er det mer interessant om vi plukker ski i ulike bredde og vektklasser? Bør vi tenke på de som kjører telemark i terrengparken? Er det noen merker vi absolutt bør ha med? Hvilke bindinger gjelder, er det NTN eller kabel?

Kanskje burde du være med på testen? Hvilken skilengde gjelder i såfall?

Eller tar innsender Gjendine feil? Er det like greit å lese testene av ski med alpin- og randobindinger for å finne de beste plankene, slik at Fri Flyt i stedet bør bruke kreftene på skikkelige tester av telemarkstøvler og telemarkbindinger?

Vi skal altså ha mer teststoff for telemarkentusiaster i bladet. Men hva og hvordan er litt opp til dere lesere. Vi venter spent på innspill!

Gjendine #181170 13/04/2013 8:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei Erlend, takk for tilbakemelding!

Dersom dere skulle finne plass til en test hadde det vært genialt med test av ski i ulik bredde- og vektklasse. Og ikke minst hadde det hadde vært gøy å få høre hvordan alpintestvinnerne gjør det i en telemarktest.

Med tanke på bindinger er det vel en god del som har gått over til NTN. Personlig er jeg som kjører på kabelbinding mer interessert i tester gjort med det. Dog, jeg hadde tålt en test gjort på NTN også, jeg skal ikke være for kravstor.

I forhold til merker er det alltid spennende å lese om ski /merker man ikke har voldsomt mye kjennskap til fra før, så bredde kan absolutt være bra. Om jeg skulle ønske meg spesifikke merker: Völkl, K2, Black Diamond, (inkludert jenteski).

Og ja, trenger dere testere skal det ikke stå på meg, om dere skaffer noen ski på rundt 160, til en ikke veldig tung skikjører, stiller jeg mer enn gjerne!

Gjendine #181171 14/04/2013 10:26 AM
Medlem
Medlem

Hiver meg på her.

Er veldig enig med Gjendine, og synes det hadde vært spesielt interessant å sett hvordan testvinnere i de andre kategorienen oppførte seg med telemarkbindinger. Jeg synes også det hadde vært spennende med en test av ski med forskjellig midtbredde. Kanskje som en slags "best of" test, med telemarkbindinger på toppskiene fra de andre testene. En slik sammenlikning kunne jo vært inetressant å lese ogs fo alpiniseter som er på utkikk etter nye ski.

Gjendine #181172 14/04/2013 2:02 PM
Medlem
Medlem

Støtter absolutt forslaget om å se hvordan de beste skiene i flere "klasser" gjør det med telemarbindinger. Det er vel uansett sjelden kost å lese tester av carvingski i friflyt, så de skiene som utpreget gjør det godt i løs og variert snø kunne kanskje vært en start? Ski som er gode i bakken er vel som regel gode i bakken for alle.

Men i varierende forhold og løssnø er det interessant å se om forskjellige ski f.eks. er mer utsatt for å grave ned tuppen på innerskia, noe som er et moment ikke like aktuelt når man kjører alpint. I tillegg er rocker flott under gode forhold, men på hardt føre med løs hæl kan de bli litt "vinglete" da man balanserer på en annen måte med innerski. Det er sikkert flere momenter der det ville vært interessant å se skienes egenskaper med telemarkbindinger. Poenget mitt er at jeg personlig kommer et godt stykke på vei av å lese en standard test av ski med fast hæl, men helt i mål er jeg ikke.

Selv kjører jeg med kabelbinding, men så lenge hælen er fri skal jeg kunne leve med det meste. Stiller gladelig med Volkl Gotama, BD Gigawatt , K2 Coomba (i lengste lengder) og diverse andre par om dere trenger testski:) Og tilbyr selvfølgelig meg selv vederlagsfritt som tester.

Gjendine #181173 14/04/2013 2:51 PM
Medlem
Medlem

Må si jeg støtter forslaget om mere Telemark relaterte tester av Ski,støvler,bindinger og annet relatert utstyr til oss med løs hel..Rottefella kommer jo med en ny Freeride binding til Vinteren igjen..I alle fall noen nye farger :-) Skarejern var vist også noe som skulle komme til Freedom...Det bør være mye å ta tak i på Telemarks fronten,hva anngår utstyr..Kunne blitt til et helt blad !! Må alikevell stille meg noe spørrende om en ski faktisk funger dårligere med NTN bindinger enn med Alpinbindinger eller omvendt som er nevnt tidligere i tråden.Sånn i utgangspunktet er vel ikke en Eks.Black Crows ski Dårligere ej heller bedre på Telemark enn med Alpinbindinger..Om FriFlyt gjør en Test av Frikjøringski,vil jeg jo virkelig annta at testvinneren absolutt bør være testvinner selv med NTN bindinger,men det er mulig andre har en annen oppfattning enn meg der.

Gjendine #181174 15/04/2013 10:23 AM
Fersking
Fersking

Er det mulig å trykke "Liker" her?

Gjendine #181175 15/04/2013 11:07 AM
Fersking
Fersking

Er det mulig å trykke "Liker" her?

Det kommer! Kanskje til og med inkludere andre brukere, eller hva @jonarvidludviksen?

Kom gjerne med innspill til hvordan friflyt.no kan bli like kult som facebook, likedin, twitter, foursquare, vine, path, pinterest, instagram og altinn.no!

Gjendine #181176 15/04/2013 11:26 AM
Medlem
Medlem

Må alikevell stille meg noe spørrende om en ski faktisk funger dårligere med NTN bindinger enn med Alpinbindinger eller omvendt som er nevnt tidligere i tråden.Sånn i utgangspunktet er vel ikke en Eks.Black Crows ski Dårligere ej heller bedre på Telemark enn med Alpinbindinger..Om FriFlyt gjør en Test av Frikjøringski,vil jeg jo virkelig annta at testvinneren absolutt bør være testvinner selv med NTN bindinger,men det er mulig andre har en annen oppfattning enn meg der.

Tror dette kommer veldig an på hva du mener med "dårligere" og "bedre". Det krever litt mer plass å kjøre telemark i forhold til alpint (i hvertfall for meg) og derfor vil ski med lang svingradie oppføre seg mer tungkjørte på telemark enn alpint. Kvaliteter som gir en god frikjøringsski er jo ofte relatert til fartsstabilitet og støtte i landinger, og en ender dermed ofte opp med en relativt stiv ski med lang radie. Derfor kan det jo hende at noen av testvinnerne i frikjørings-klassen bli litt for mye til telemark, spesielt til hverdagsbruk med skog og kratt og slitne lår osv... På den annen side, en fartsstabil ski blir ikke mindre fartsstabil med telemarkbindinger.

MEN: hvordan en ski oppleves henger i stor grad sammen med teknikken til kjøreren. Min mening er at dette blir enda med utslagsgivende på telemark enn alpint siden de fleste telemark-kjørere er selvlærte og at det er et hav av forskjellige teknikker der ute. 

Dette kompliserer jo selvfølgelig test-arbeidet. Hvis du har fem testere som alle opplever skien helt forskjellig. I tillegg er det ganske stor forskjell på kjøreegenskapene til bindingene på markedet. En uvant binding kan derfor påvirke kjøre-opplevelsen mer enn selve skien. En strategi kan derfor være å montere bindiger der bøyemotstand etc kan justeres i felten (eksempelvis 22 designs hammerhead/ axl eller g3 enzo/enzoR) eventuelt å montere inserts i testskiene så kan testerne bruke de bindingene de vil.

Gjendine #181177 15/04/2013 4:36 PM
AS! Offline
Fersking
Fersking

Helt enig med dere som mener at det ville vært interessant å se hvordan testvinnerne med alpinbindinger vil gjøre seg med telemark. Allikevel frykter jeg det kan bli vanskelig, i og med at telemarkbindingene kan ha minst like mye å si for skiens kjøreopplevelse som skien i seg selv. Alle telemarkkjørere har jo sine egne preferanser når det kommer til bøyemotstand og hvordan sko og binding flexer. Så hvis dette skulle blitt gjort skikkelig burde dere testet de samme skiene med flere typer bindinger for å kunne måle både ski og binding opp mot hverandre.

Gjendine #181178 15/04/2013 5:14 PM
Medlem
Medlem

Om man mister eller fremhever egenskapene til en ski ved å bruke enten tele eller en alpin binding.Er det jeg tenker på med det jeg skrev.Har som frikjøringski valgt å kjøre på Black Crows de siste gangene jeg har handlet Frikjøringski.Dette fordi jeg synes dem har en fin radie (18-20)som jeg synes fungerer ypperlig til mitt bruk når man først skal ut i løssnøen.Er helt klart enig med deg i det du skriver at en lang svingradie ikke nødvendigvis er det man favoriserer ved valg av Teleski..Kunne selv aldri tenkt meg å kjørt med frikjøringski med radie på 35 meter uansett hva dem skulle vært brukt til..Det er såklart noen egenskaper man kan fremheve som "viktigere" ved valg av ski til Telemark..Dette er nok som du skrev mye med teknikk og hva man selv synes er gode egenskaper på ski..Noen liker ski med lengre radie enn andre,hva nå enn jeg legger i lang radie.. :-) selv mener jeg en lang radie til Telemark er fra 23 meter og oppover sikkert til borti 28 ..Handlet meg nye bakke ski fra et lite firma i Nord Italia som heter BLOSSOM..Maken til ski skal man lete lenge etter,men her snakker vi smale bakke ski,som fikk påmontert Rosa Spacer plater fra Rottefella for å få bindingen noe høyere.() Disse har radie 16 meter og oppleves som optimale med tanke på radie til bakkekjøring++ Når det kommer til fartsstabilitet er nok dette en egenskap jeg helt klart vurderer som særs viktig til Telemark enten frikjøringski eller som ren bakkeski..Og som du skriver så er det nok noen egenskaper som kommer bedre frem om man kjører Telemark...En ski som oppleves som om den skjærer ut om man mister trykket på skien,vil nok oppleves være på Telemark enn på Alpint som du var innom..Støtter deg i det du skrev...

Men at FriFlyt må ta steget ditt som denne Tråden egentlig var ment som,nettopp det å Skrive mere om Telemark relaterte artikler og Tester av utstyr mener jeg at det helt klart er på høy tid at noen i redaksjonen tar tak i..Den harde kjernen som kjører Telemark,leser jo FriFlyt !!!!! :-)

Gjendine #181179 15/04/2013 6:59 PM
Fersking
Fersking

Slenger meg på bølgen her, og skryt til trådstarter for initiativet! Er enig i at å lese skitester med alpinbinding også er fornuftig for telemarkkjørere, men det er utvilsomt en del faktorer som forsterker en skis oppførsel (enten positivt eller negativt) når man kjører med løs hel, og det som funker bra på alpin kan også funke bra på telemark, men ikke nødvendigvis! Det kunne derfor vært interessant å teste et bredt utvalg av ski med ulike egenskaper (radius, stivhet og stivhetsprofil, rocker profil, ulike lengde osv) for å identifisere gode egenskaper ved en . Gjennom mange år med telemark har jeg gjort meg opp mine egne erfaringer om hvordan den ideelle telemarkskien bør være, og hvorvidt dette er mest knyttet til egne preferanser eller vil være den gjengse oppfatning blandt telemarkkjørere flest kan kanskje en skikkelig telemark test hjelpe meg å svare på:)

Når det gjelder skikategori mener jeg frikjøringsski (inkl lette ski for topptur) er mest interessant. Alle ski MÅ ha like bindinger, og f.eks. er forskjellen mellom NTN og 75mm så stor at dette vil fullstendig dominere. Her mener jeg NTN er det de fleste sverger til i dag. Stiller gjerne både med ski (Stereo Sonorous, Volkl Kuro og Faction Candide 3.0 (topptur), alle med NTN) og stiller gjerne som tester.

Gjendine #181180 15/04/2013 7:51 PM
Medlem
Medlem

Helt enig med han over vedrørende bindinger! For de som lurer på om det er stor forskjell på telemark-bindinger kan dette være et bra sted å begynne: http://www.earnyourturns.com/13176/telemark-binding-selection-chart/.

Jeg stiller også gjerne med ski (4frnt EHP og Renegade med henholdsvis AXL og Enzo) hvis de gamle plankene mine skulle være av interesse, og som tester.

Forresten hva med en artikkel om det nye TTS opplegget, virker som gutta i Burfjord sport er gira på omtale, eter det jeg har sett fra Youtube-videoene deres har de vel ski til låns også?

Gjendine #181181 16/04/2013 9:07 AM
Medlem
Medlem

Takk for gode innspill! Vi tar gjerne imot flere. Hva med støvler? Hvilke av dagens modeller er foretrukne? Noe spennende som kommer neste år? Målet er altså å kunne presentere verdens beste utstyrsstoff for telemarkkjørere i Fri Flyt.

Gjendine #181182 16/04/2013 9:34 AM
Medlem
Medlem

Så vidt jeg har fått med meg, og jeg har snoket alt jeg kan, er det ganske dødt på støvelmarkedet. Kanskje noen nye farger, men så vidt jeg har forstått er neste års støvelmodeller like årets. Men det kan jo være noen har noe inside-info som jeg ikke har fått med meg.

I år kom det jo tre nye bindinger på markedet (enzo/enzoR og NTN freedom) så kanskje en bindingtest kunne vært noe? Hadde vært interessant å se flexkurvene til de ulike telemarkbindingene på markedet, ala det Endre Hals lagde for skitestene for noen år siden. Kanskje med løft av helen (millimeter/centimeter) langs x- aksen og kraft/motstand langs kabelen evt nedover på y-aksen??

Gjendine #181183 16/04/2013 10:21 AM
Fersking
Fersking

Det hadde absolutt vært fint med en egen telemarktest i FriFlyt, som det er sagt tidligere så kan det være store forskjeller på hvordan ski fungerer på telemark og på alpint. Men jeg tror absolutt at de forskjellene er like stor innad i telemark og alpint, altså at de personlige preferansene er de som har mest å si om hvordan skiene oppfattes. Når jeg leser testene ser jeg litt på hva testpersonene sier om skia, men det jeg får mest ut av er å se på spekifikasjonene til skiene, og da spesielt fleks som ellers er vanskelig å vite noe om. Jeg tror derfor at jeg personlig ikke har så mye mer ut av en test med løs hel. Som mikkel sier så liker han kort radie på skiene sine, jeg liker lang. De skiene jeg bruker som "all round" ski nå er et par DPS Lotus120, lange, relativt stive og svingradie på 53m. Jeg elsker de skiene på de fleste fører. Hadde jeg testet skiene hadde de fått toppkarakter, men hvis mikkel testet ville de kommet dårlig ut.

For personer som ikke har stått så mye på telemark tror jeg at en egen test vil være veldig nyttig, men for de som vet hvordan type ski de vil ha så tror jeg den testformen som er nå holder. Men det kan absolutt ikke skade for oss lesere med test av telemarkski:)

Gjendine #181184 16/04/2013 7:34 PM
Fersking
Fersking

Hva med støvler?

Støtter tidligere forslag om ulikheter i fleks på støvler. Er vanskelig å stå i butikk og avgjøre om den ene støvelen er for stiv i forhold til den andre. Altså hadde vært kjekt med en test hvor man kunne fått en inndeling av flere støvler ift hverandre (også ulike støvler fra samme produsent).

Til trådstater - kjempeforslag! Støtter forslag om å ta testvinnere og sjekke dem ut med løs hæl. Personlig hadde jeg syntes det ville vært spennende med bla. ski fra Vølkl, Armada, Icelantic (evt forskjell på Nomad med og uten rocker).

Gjendine #181185 17/04/2013 5:36 PM
Fersking
Fersking

Vi stiller mer en gjerne med TTS bindinger ferdig påmontert flere forskjellige ski typer om ønskelig. Jeg synes trådstarter bør få blomster for initiativet til denne tråden!! En annen ting som kanskje er litt artig å teste også er jo montering punktet. Dette er jo noe folk diskuterer så busta fyker. Beste eksempelet jeg har et et par Line opus fra i fjor. Funket bra de med rando oppsett. Teleoppsett montert med boot senter som utgangspunkt gav meg en forferdelig dårlig ski. Tredje gangs montering på - 10, jepp - 10 gav en meget god ski å kjøre på. Hadde aldri trodd dette hadde det ikke vært for at jeg monterte dem selv. Har en meget erfaren telis kunde som synes skiene er konge montert! på - 10! Så bra var skien at han måtte ha dem..

Gjendine #181186 17/04/2013 11:12 PM
Medlem
Medlem

En telemark-relatert test hadde vært på sin plass, med litt om ski, bindinger og sko. Det er jo ikke til å stikke under en stol at telemark har vært akterutseilt utviklingsmessig etter at rando kom på banen med lette sko og bindinger. Det Rottefella og NTN bido med var ikke akkurat noen revolusjon hverken kjøremessig eller hva vekt og gåfunksjon angår. Etter min første sesong på TTS etter utallige sesonger på Rottefella Riva, Chili etc, Linken og sist NTN før det ble TTS i år kan jeg ganske skråsikkert si at det ikke blir noen annen binding før det skjer noe svært drastisk på bindingsfronten. TTS er mer presis enn NTN, den er langt lettere, og den har en samme gåfunksjon som tech-bindingene(Dynafit etc). Jeg hadde en ganske skeptisk holdning i starten til om en tech-front virkelig kunne holde momentet som vil bli på tådelen med hard telemarkkjøring, men det har vært gjort til skamme til de grader. Så jeg ser virkelig frem til en nyansert test der man tester ski som ikke er klassiske "telemarkski", men gjerne lette og brede ski, som er det som mange går etter nå. Det innebærer jo selvsagt at bakski helst må være relativt stiv for å holde unna når man drar på litt. Den store utfordringen nå ligger på skoene, de ligger langt etter i forhold til vekt og stivhet hva rando-sko angår. Og pr i dag er det jo dessverre kun Scarpa TX Pro som har splint-feste foran slik at de kan brukes til TTS, men det ryktes at blant annet Crispi Evo kommmer til neste år. Så gjenstår det bare å se om noen andre produsenter kommer på markedet med lettere sko til de ulike bindingene.

Gjendine #181187 18/04/2013 8:11 PM
Fersking
Fersking

En telemark-relatert test hadde vært på sin plass, med litt om ski, bindinger og sko. Det er jo ikke til å stikke under en stol at telemark har vært akterutseilt utviklingsmessig etter at rando kom på banen med lette sko og bindinger. Det Rottefella og NTN bido med var ikke akkurat noen revolusjon hverken kjøremessig eller hva vekt og gåfunksjon angår. Etter min første sesong på TTS etter utallige sesonger på Rottefella Riva, Chili etc, Linken og sist NTN før det ble TTS i år kan jeg ganske skråsikkert si at det ikke blir noen annen binding før det skjer noe svært drastisk på bindingsfronten. TTS er mer presis enn NTN, den er langt lettere, og den har en samme gåfunksjon som tech-bindingene(Dynafit etc).

Nå var dette ment å være en tråd om test av telekarmrelatert utstyr, men her kommer det en del påstander som jeg mener det er nødvendig å kommentere. Jeg tror det er mange som er uenige i din påstand om at NTN ikke har vært en kjøremessig revolusjon, og jeg mener at NTN er det største fremskrittet siden plastskoen kom på starten av 90-tallet. NTN er heller ikke perfekt, men det ga forbedringer på to viktige områder 1) Mye bedre torsjonsstivhet i støvelen som en årsak av kortere momentarm (kabelen er festet midt under støvelen og ikke bak). Resultatet av dette er en mye mer effektiv kraftoverføring, bedre kantgrep og ikke minst stabilitet på innerski. Ved testing av støvler og binding mener jeg dette er det viktigste punktet. 2) Mer progressiv bøyestivhet, og motstanden øker jevnt etterhvert som støvelen bøyes fremover, noe som også bidrar til bedre kraftoverføring og kontroll. Jeg gikk over fra Cobra til NTN for noen år siden, og med NTN er det rett og slett mye enklere å ha god kontroll på brede pudderski, og fordelen blir spesielt tydelig når snøen blir oppkjørt eller hard og vindpakket. Det er mulig å legge seg til en mer aggressiv kjørestil, og kjøre fortere under krevende forhold.

Nå har jeg ikke testet TTS så jeg skal være forsiktig med å være for bastant, men ut ifra oppbygning kan jeg ikke kjøremessig se hvordan det gir noen fordeler over det gamle 75mm systemet, og jeg blir fornøyd hvis noen kan kaste lys over dette.

Vel dette var bare noen betraktninger fra en fornøyd NTN kunde smile

Gjendine #181188 18/04/2013 9:50 PM
Fersking
Fersking

Jeg liker jo NTN freedom kjempegodt. Fin å gå med og god å kjøre med. Har testa den en del turer i år da vi selger bindingen, kjørt to år på freeride og kjørt voile og gamle rotte før det igjen. En av forskjellen i mine øyne på TTS systemet og NTN er vekt. Nesten halve vekten for TTS kontra freedom. Dette kombinert med tech front som gjør toppturene til en lek gåmessig. En annen forskjell som kanskje er litt overraskende med tanke på at det er to så spinkle pinner som holder skien fast er kjørekontrollen. Pål-Eirik over skriver presis og det er veldig dekkende. Hvis du ser på fronten til en brukt NTN sko så ser du at den er presset litt ned og har rørt seg en del rundt fremme i tuppen inne i bindingen. Jeg har testa Liberty Genome som er en meget stor pudder ski på NTN freeride. Når snøen ble pakket og litt hard så gav bare bindingen etter og skien sklidde ut og jeg mistet kant grepet. Med TTS så skjer ikke dette, selv ikke på frossen snø med den svære skien mistet jeg kantgrepet. Jeg klarte til og med å presse ut noen litt merkelige tele svinger. Her ser du frontski montert kamera av GENOME og TTS på ganske hardt føre. http://www.youtube.com/watch?v=S2EgET-LxQg Legg merket til at fronten som er låst av de to pinnen holder seg helt stabil, ingen vandring eller noe slikt. Skien er forøvring helt konge som tele ski og ok som alpin ski. Så TTS er for meg en binding som lar meg gi mer kraft til skia, den er mer stabil og sterk i kant grepet pluss at jeg føler jeg virkelig kan slippe meg løs og dra på med høyere grad av kontroll enn før i høy fart. Det er dog litt annerledes en NTN. Litt som gamle 75 mm pga kabelen bak, men med mye mye mer kontroll og kraft.

Gjendine #181189 19/04/2013 8:09 AM
Medlem
Medlem

Hei Monza. Flott med kritiske og konstruktive tilbakemeldinger:) MIne hovedankepunkter mot NTN kom lenge før jeg prøvde TTS, og det dreier seg om momentet man får sideveis i skoen og hvordan motstanden i bindingen er. Jeg har utallige ganger vridd skoen i bindingen slik at den står på "halv åtte" ved høy belastning. Jeg har en relativt aggressiv kjørestil og formonterer stortsett bestandig bindingene litt. Jeg vekslet litt mellom blå og rød fjær, men kom fram til at for min kjørestil så egnet rød fjær seg ikke så bra off pist, (dog bra i løype), da jeg fikk så mye motstand at skiene nå og da fikk dykke/duppefølelse, og den er relativt uinteressant å få når man drar på nedover fjellet. Denne motstanden i bindingen blir man heller ikke kvitt når man slår bindingen over i gåfunksjon, man bruker utrolig mye krefter på motstanden som fortsatt er i bindingen når man går lange turer, og jo brattere man går, jo verre er det, også pga det elendige utsalget som NTN gir. Dog noe bedre på Freedom enn Freeride. Jeg endte av nevnte årsaker opp med å kjøre blå fjærer på ca 3,5 som beste kompromiss til allround. Bindingen er tung vektmessig og i klabbesnø bygger det seg tidvis mye opp under bindingen. Jeg har også vært plaget med frontdelen som løser ut gåfunksjonen på 3 av 3 bindinger. Det mest positive jeg har å si om NTN er at jeg liker at de har skistoppere:)På TTS-bindingen ble jeg selv svært overrasket over den jevne motstanden det var i bindingen og at man selv kan velge hvor langt frem flexen skal gå ved å flytte kablene/stagene i ulike spor. Bakerste spor gir deg kort flex, midterste medium(foretrukket av meg) og fremre gir lang flex. Dette uavhengig av valg av fjærer på kabel/stag. Jeg må si at jeg selv ble svært overrasket over hvor stabile og presise skiene er og hvor godt kantgrep de får med denne bindingen, det er nesten som om at noen fysiske lover er brutt med tanke på hvordan bindingen ser ut. Jeg har nevnt det jeg anser som foreløpig oppdaget minus med TTS over, det er kun en alternativ sko inn til videre, Scarpa TX Pro.Ellers kan jeg bare si at du nesten må prøve den, og den er såpass annerledes og mer preisis enn NTN at jeg vil ikke råde noen å gå sin første tur med dem på topptur, men heller ta noen svinger i bakken først, ellers kan den faktisk oppleves som "rar" :)Det kan jo være verdt å ta en titt på tabellen her, om det skulle være av interesse, men som alt annet må den tas for det den er:http://www.earnyourturns.com/14272/telemark-binding-review-rottefellas-ntn-freedom/For meg er det i hvertfall sikkert, aldri mer NTN.

Gjendine #181190 19/04/2013 12:21 PM
Medlem
Medlem

Til Bsport: Forhandler du TTS? I så fall burde du kanskje i et forum som dette ha med en disclaimer?

Ellers bra tråd! Jeg fikk et leserbrev på trykk for halvannet år siden hvor jeg etterlyste mer telemarkstoff og ikke lenge etter fulgte bladet opp med en stor og morsom artikkel. Men deretter syns jeg det ble enda mer stille enn før. Mulig jeg tar feil, men jeg kan ikke huske noe redaksjonelt stoff om/med telemarkkjørere det siste året?

Når det er sagt syns jeg fortsatt bladet er veldig bra, og det nyeste nummeret var for meg det beste til nå denne sesongen smile

Gjendine #181191 19/04/2013 1:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg registrerer at det er forskjellige meninger om TTS vs. NTN, så her er det bare for friflyt å gi oss en grundig test mellom de to bindingene.Har funnet den perfekte telemarkskia etter mange års leting i Fatypus d-sender 194, så kan anbefale en test av den.Ellers så har jeg et spørsmål til friflyt; Kor e alle heltane hen? Alle sporter trenger helter, og så vidt jeg vet har alle de gamle heltene festet hælen. USA har sine profiler, Sverige har Per Jonsson, men hvem leder an i Norge? (bortsett fra undertegnede, som antakeligvis bare har heltestatus i egne øyne;)

Gjendine #181192 19/04/2013 2:41 PM
Medlem
Medlem

Kluh: Det var jeg som brakte Burfjord Sport og TTS opp. Og dersom du leser Bsports første komentar ser du at den er et svar til min tidligere,

Synes Lobo over her har et viktig poeng, alle trenger helter! Tror egentlig dette er det største problemet for telemarksporten pr i dag! Se på teamet til rottefella for eksempel: eneste telemarkkjører er Sigrid Rykhus. Det er nesten umulig å finne profilerte utøvere med løs hel, spesielt hvis en identifiserer seg mer med frikjørere enn racing.

Så da er det vel egentlig opp til oss sel da! VI får komme oss ut i fjellet litt oftere, kjøre litt fortere, og hoppe litt høyere. OG SÅ MÅ VI SKRYTE SOM SVARTE F AV DET ETTERPÅ! For å sitte hjemme å tro at telemarksporten er død kommer vi ingen vei med!

Gjendine #181193 19/04/2013 3:18 PM
Medlem
Medlem

Ah takk telemarkman, la ikke merke til det, bare at tråden gikk over til å dreie seg om TTS' fortreffelighet. Jeg lurer forøvrig på om vi traff Pål-Eirik fremst i gondolkøen i Narvik en tidlig pudderlørdag for et par uker siden. Det var en bra helg smile

Selv røyk jeg på mitt fjerde skipar med NTN nylig, BD Carbon Megawatt med Freedom på salg. Har ikke testa dem enda så ble litt bekymra etter å ha lest denne tråden da skia har oppgitt svingradie på 42m smile

Gjendine #181194 19/04/2013 4:10 PM
Fersking
Fersking

Litt på siden, men kjenner to stk som kjører megawatt carbon med nye freedom. De elsker oppsettet!! Så tror du blir fornøyd. OG veldig enig med Telemark mannen. Vi må kjøre hardere, hoppe høyere og lengre. og vi må få det på film og bilder sånn at vi kan skryte som bare det av det etterpå smile Vi jobber med den saken også wink Forfriskende herlig tråd dette på Friflyt. Får lyst til å stikke på topptur med telis ski bare av å lese innleggene.

Gjendine #181195 19/04/2013 7:30 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Artig tråd for en som elsker løs hæl.Har bl.a leenge lurt på hvorfor ikke scarpa eller andre merker gjør noe med vekta på telemarkstøvlene.Randostøvlene blir jo bare lettere og lettere mens de letteste scarpa støvlene je har er t2x str 41 vekt 1,5 pr støvelNår det gjelder tts bindingen så kan jeg ikke se det helt revolusjonerende .De kombinerer enfront binding av typen dynafit med en kabelbinding ala voile,og vola dermed hybriden tts.En av fordelen med denne bindingen er at du har en støvel som er kompatible for både randob og telemarkbinding med perkekt gåfunksjon;-)Selv har jeg alldri forlatt kabelbindingen til fordel for ntn systemet.Bruker voile 75 mm tåbinding på vei opp,lett som f........og kobler på kabelbindingene når jeg skal ned igjen ;-)Fordelen med dette oppsettet er bl.s en betydelig redusert vekt.Billig.Bindingen sittet direkte på skia så kontaktene med plankene er optimal.Oppsettet virker spinkelt men skinnet bedrar.Utrolig stabilt.Hopper ikke men har en ca 100 turer i sesongen på et slikt oppsett og vet at det funker.Ulempene er at jeg ikke får fri pivotering i tåa men det er myyyye bedre enn å gåmed fjærene festet.Hullene i 75 mm slites noe etter 100 turer +++++++

Gjendine #181196 19/04/2013 7:34 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hvordan kan man leggeut bilder her?

Gjendine #181197 19/04/2013 10:53 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Her hadde jeg egentlig svææært mye på hjertet, men ser ut som bl.a. Pål-Eirik kom meg i forkjøpet med argumentene mine...

Uansett så kjører jeg pr i dag (med en fortid på det "meste" av teleutstyr):- Liberty Genome 187 m/NTN Freeride- Salomon Rocker2-115 m/NTN Freedom(begge overnevnte m/Scarpa TX Comp støvler)- K2 Darkside m/TTS (ATK Race RT frontdel, Burfjordsport oppgraderingskit) m/Scarpa TX Pro

Jeg melder meg svært gjerne som testfører med noe av dette utstyret, dersom ønskelig :-)

Gjendine #181198 19/04/2013 11:04 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når det gjelder tts bindingen så kan jeg ikke se det helt revolusjonerende .De kombinerer enfront binding av typen dynafit med en kabelbinding ala voile,og vola dermed hybriden tts.En av fordelen med denne bindingen er at du har en støvel som er kompatible for både randob og telemarkbinding

Rolf Inge: Tro meg, TTS er revolusjonerende ift ordinære kabelbindinger, bare les hele tråden her eller google TTS. Bl. a. kan nevnes at kraftoverføring og vekt er signifikant bedre, vekten er utvilsomt på høyden med Voile 3-pin som du er så glad i, mens kjøreegenskapene sannsynligvis er milevis foran..

Gjendine #181199 19/04/2013 11:08 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En breddetest av det meste innen dagens televerden synes utvilsomt ønskelig av (oss få fortsatt-praktiserende) telemarkere på FF-forumet:-)

Gjendine #181200 20/04/2013 6:52 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei JBL.Har lest nok om TTS bindingen til å skjønne at den er lettere enn de fleste telebindinger,men den kan alldribli lettere enn voiles 75 mm tåbinding;-)hvis du alldri har kjørt kombien jeg referer til er nok ditt utsagn om at her skal være milevis forskjell i kjøreegnskaper på den og TTS bindinger mildt sagt litt drøyt.Selv har jeg proøvd de alller fleste kabel telbindinger utenom hammer head (aaaalt for tung )og tts ,men sitter iigjen med følelsen av at jeg har funnet min perfekte telebinding( til nå).Det som er litt artig er at denne kombien er rimeligere enn alle andre telebindinger;-),

Gjendine #181201 21/04/2013 9:21 AM
Medlem
Medlem

For min del hadde ein test av storfjellski til telemark med forskjellige toppturbindinger vært interessant. Men Fri Flyt redaksjonen bør vel sitte att med ein god del idear til forskjellige telemarktester etter denne tråden her?

Gjendine #181202 21/04/2013 12:52 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hurra! Det gleder en ihuga telemarkkjører med så god og interessant respons.

Spennende å lese betraktninger/meninger rundt bindinger! Jeg har til gode å teste NTN, litt fordi Rottefella selv frarådet det til en lett kjører da de kom på markedet (pga for stive fjærer til at en liten/lett kjører ville ha glede av det) og litt fordi jeg oppdaget 22 Designs Axl. Bindinger har vært en utfordring for meg med små føtter, og flere har vist seg umulige å tilpasse mine støvler. Axl derimot funket utmerket, og for en som har kjørt G3 Targa var det en liten revolusjon! Utrolig stabil binding som gir ekstremt god kontroll over skiene. Ulempen er at den veier et lite tonn... Dersom NTN klarer å stille utsyr til små føtter og lette kjørere hadde det vært superinteressant med en test av det, dog: det skal litt til at jeg bytter ut Axl i bakken..

Og siden flere har "avslørt" hva de kjører på, jeg kjører nå:Völkl Aura med 22 Designs AxlK2 Phat Luv med G3 TargaDynastar Legend med G3 Targa

På støvelfronten har jeg kjørt Scarpa T2X de siste syv årene, men de byttes ut før neste sesong. Jeg er knallfornøyd med støvlene, men var litt ivrig i støvelstekingen for et par uker siden, og klarte kunststykket å krympe innerstøvelen... Funderer på Scarpa T2 Eco. Men en støveltest hadde vært uhyre interessant før man bestemmer seg:)

Mannen i huset kjører:Völkl Mantra med Bomber BishopK2 Pontoon med Bomber Bishop

Og jepp, nå er jeg ekstremt spent på om FF klarer å komme opp med et saftig telemarknummer! Det er mange som har låst hælen, det skal jeg være enig i, men tar man turen til hjemmeanlegget vårt, er det fortsatt enormt mange lausælere, så vi finnes fortsatt:)

Gjendine #181203 22/04/2013 9:30 AM
Medlem
Medlem

Takk for innspill og engasjement, folkens! Vi har begynt å pønske i retning en testsamling på Stryn i sommer. Vi ser for oss en skitest med like bindinger på skiene, og i tillegg testing av ulike støvel- og bindingsløsninger. Det kunne være moro å åpne for at de som vil kan komme å teste, men vi får se hva vi får til. Mer info kommer. Fortsett gjerne diskusjonen i mellomtiden.

Gjendine #181204 22/04/2013 9:48 AM
Medlem
Medlem

Hurra!!

Gjendine #181205 22/04/2013 12:18 PM
Medlem
Medlem

Ah takk telemarkman, la ikke merke til det, bare at tråden gikk over til å dreie seg om TTS' fortreffelighet. Jeg lurer forøvrig på om vi traff Pål-Eirik fremst i gondolkøen i Narvik en tidlig pudderlørdag for et par uker siden. Det var en bra helg smile

Selv røyk jeg på mitt fjerde skipar med NTN nylig, BD Carbon Megawatt med Freedom på salg. Har ikke testa dem enda så ble litt bekymra etter å ha lest denne tråden da skia har oppgitt svingradie på 42m smile

Heisann kluh, det høres ut som at kan være svært sannsynlig smile

Gjendine #181206 22/04/2013 12:26 PM
Medlem
Medlem

Artig tråd for en som elsker løs hæl.Har bl.a leenge lurt på hvorfor ikke scarpa eller andre merker gjør noe med vekta på telemarkstøvlene.Randostøvlene blir jo bare lettere og lettere mens de letteste scarpa støvlene je har er t2x str 41 vekt 1,5 pr støvelNår det gjelder tts bindingen så kan jeg ikke se det helt revolusjonerende .De kombinerer enfront binding av typen dynafit med en kabelbinding ala voile,og vola dermed hybriden tts.En av fordelen med denne bindingen er at du har en støvel som er kompatible for både randob og telemarkbinding med perkekt gåfunksjon;-)Selv har jeg alldri forlatt kabelbindingen til fordel for ntn systemet.Bruker voile 75 mm tåbinding på vei opp,lett som f........og kobler på kabelbindingene når jeg skal ned igjen ;-)Fordelen med dette oppsettet er bl.s en betydelig redusert vekt.Billig.Bindingen sittet direkte på skia så kontaktene med plankene er optimal.Oppsettet virker spinkelt men skinnet bedrar.Utrolig stabilt.Hopper ikke men har en ca 100 turer i sesongen på et slikt oppsett og vet at det funker.Ulempene er at jeg ikke får fri pivotering i tåa men det er myyyye bedre enn å gåmed fjærene festet.Hullene i 75 mm slites noe etter 100 turer +++++++

Hei rin, er den bindingen du omtaler her kan jeg ikke huske å ha fått med meg i omtaler av telemarkbindinger tidligere. Er den ute for kommersielt salg, eller er det en hjemmelaget versjon? I såfall er den jo ikke særlig relevant. Og hvordan er gåfunksjonen på en slik 75 mm binding? Minnes at det var en del motstand i slike bindinger når jeg hadde dem, og tech-front stiller i en annen liga hva gåmotsand og oppførsel av ski kan nevnes ved kickturns etc ved bratt sikk-sakk gåing. Jeg tør påstå at TTS faktisk tåler en del, har fått hoppe/droppet litt med dem, og mer skal det bli. Og har ikke til dags dato vært noe å utsette på bindingen der heller.

Gjendine #181207 22/04/2013 1:05 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

<blockquote>

Hei rin, er den bindingen du omtaler her kan jeg ikke huske å ha fått med meg i omtaler av telemarkbindinger tidligere. Er den ute for kommersielt salg, eller er det en hjemmelaget versjon? I såfall er den jo ikke særlig relevant. Og hvordan er gåfunksjonen på en slik 75 mm binding? Minnes at det var en del motstand i slike bindinger når jeg hadde dem, og tech-front stiller i en annen liga hva gåmotsand og oppførsel av ski kan nevnes ved kickturns etc ved bratt sikk-sakk gåing. Jeg tør påstå at TTS faktisk tåler en del, har fått hoppe/droppet litt med dem, og mer skal det bli. Og har ikke til dags dato vært noe å utsette på bindingen der heller.

</blockquote>

Pål-Eirik; med forbehold om feil så mener jeg å erindre fra et par andre tråder at bindingen rin refererer til, er denne fjellskibindingen: http://www.oslosportslager.no/produ...-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå