Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Lette toppturski, for høye og tunge menn!?
#181162 12/04/2013 2:31 PM
J.P Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Er det noen som vet om toppturski som duger for vi som er velutviklet? Jeg er 190 og 0,1 tonn og finner ikke ski som passer helt for å bruke på topptur?

Har sans for Volkl sine ski og har Mantra (184 cm) og Shiro (193 cm) og er kjempefornøyd med spesielt Shiro,en! Flekset til å kjøpte toppturski, Inuk, 184 cm og de er nydelig å gå opp med men ned ble de veldig nærvøse, skjente ut og var slett ikke behagelige å kjøre på ned,, Kunne tenkt meg ski over 193 cm som fungerer bedre nedover fjellet enn Inuk, skiene.

Ja, tenkte på å sette Dynafitt bindinger på Shiro,en og bruke de.. Men de veier nokså mye, selv om jeg sikkert kan miste mere vekt enn diferansen mellom ski :-)

Kommer Volkl med lengre Nunatq ski neste år?

Takk for svar :-)

Re: Lette toppturski, for høye og tunge menn!?
J.P #181163 12/04/2013 8:50 PM
Medlem
Medlem

Hei,

Mye kan sies her, men hva om du tar en titt på utvalget til G3? Det er solide ski som ikke gir mest flytareal per gram, men som kan være akkurat det du er ute etter.

Ellers vil Völkl Nunataq 186 gi deg revolusjonerende nedoveregenskaper sammenlignet med Inuk. Völkl har forøvrig laget en lett karbonvariant av Katana for neste år. Vet ikke hvilke lengder den kommer i.

Andre alternativer? Se gjerne på K2s modeller med midtbredde rundt 100 mm eller vær generelt på utkikk etter ski som er over 190 lange med rockerkonstruksjon og litt lengde på svingradien. Shiro kan også bli bra. Litt brede når du skal gå opp bratte heng på skareføre, men fine når du skal ned igjen. Og vekt er kanskje ikke så viktig for en velutviklet mann som deg?

J.P #181164 13/04/2013 10:46 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dynafit Huascaran i 196cm burde gjøre susen. 115mm under foten og lang rocker.

J.P #181165 14/04/2013 12:42 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Med fare for å bli littt "masete". Jeg har selv akkurat oppdaget Cham-skiene til Dynastar. De kommer i en egen serie for toppturer: High Mountain (HM). Du får en HM-utgave av alle modellene, dvs 87, 97, 197 og 127. Jeg er nå innehaver av et par vanlige Cham 97, med Salomon Guardian til heisnær offpiste, og et par 87 HM med Dynafit til litt lengre trasketurer. Jeg er - så langt - veldig fornøyd med egenskapene til begge disse skiene. De som imponerer mest er faktisk 87/HM-utgaven. jeg var forberedt på at de var for myke og "flaksete" på hardt føre og i bakken, men så lenge man ligger på skjæret var de faktisk overaskende bra. De vanlige Cham'ene funker som storslalomski i bakken, og gir OK flyt utenfor.

J.P #181166 15/04/2013 1:25 AM
Fersking
Fersking

Mine $.02 angående K2 rundt 100mm: har selv 11/12mod coomback (102mm) med dynafit radical st som toppturrigg, er 195cm/91-92kg. de er gode å gå oppover med, men jeg synes de er for puslete nedover. For smale til å gi flyt, for lite rocker til å få opp tuppene, og ingen taper gjør at det føles som tuppene "hekter" på nær sagt allslags føre.Kompisen min kjører derimot Sidestash, de veier litt mer men det virker som de klarer seg mye bedre på vei ned. Dog er han litt mindre enn meg.

J.P #181167 15/04/2013 8:47 AM
Medlem
Medlem

Alt er relativt. Coomback er er en god allroundski som nesten to centimeter bredere på midten enn de skiene som trådstarter har fra før. Men Sidestash er nok et par hakk mer stabil, ja.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå