Forslag/innvendinger til set-up
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Jeg skal til å kaste meg inn i toppturlivet. Jeg liker å dra på litt, og kommer nok til å gå mest på topper som Gaustatoppen. Jeg vil dermed ha en ski som klarer flere typer forhold, men samtidig er god som gull på pudderdagene. Jeg har til nå kommet fram til: Völkl Nunataq og Marker Tour F12 EPF(Akkurat kommet, bredere versjon). Kom gjerne med forslag til andre ski, gjerne brede og allsidige ski!Skoa er jeg fortsatt usikker på, så på Black Diamond Factor 130,men vekten fikk meg til å se litt bort fra den. Kom gjerne med forslag!  Som dere sikkert skjønner, er jeg helt ny på dette. Hva er fordeler/ulemper med Dynafit i forhold til Marker, og omvendt? Dynafit-støvlene er veldig fine, men man må da ha Dynafit. Jeg fokuserer på nedturen, og vekt er ikke så veldig viktig, så lenge det ikke blir for tungt. Veier per dags dato 70 kg. Hilsen Håvar
|
|
|
 Re: Forslag/innvendinger til set-up
|
Ringrev
|
Ringrev
Marker er helt greit og til Gaustatoppen fungerer også alpinsko. Selv foretrekker jeg kjøreegenskapene til dynafit fremfor marker.... Siden det veldig ofte er hardt på Gaustatoppen, er det en fordel å fokusere mere på hardsnø-egenskapene fremfor løssnø. Kastle fx-serien er bra.....liker metall når det er hardt. BD Zealot hvis vekt ikke er viktig, og du vil ha noe bredere.Volkl lager ofte bra ski. G3 er også gode (saint, manhattan).BD faktor er en veldig myk 130 sko...og de passer ikke meg...så jeg vil tippe at du enten passer dynafit eller BD, og ikke begge deler. Har selv tlt5p og mercury. Til GT ville jeg ha valgt mercury. Technica cochise kan også være et alternativ. (Og scarpa.....)
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Grunnen til at jeg tenker på Marker, er jo det at jeg har gode erfaringer med de, og at de virker mer solide. Etter litt research virker det som gåfunskjonen til Marker etter litt bruk blir skranglete? Er det noen som kan kommentere dette? Dynafit FT med Maestrale RS frister også, eller Dynafit Mountain Performance. Hvis noen har forslag til andre ski mottas det med stor takknemlighet! K2 Darkside virker også spennende. Håvar PS: Skal bestille fra Sport-Conrad
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heisan! De nye Scarpa Maestrale RS er støvler som passer i både vanlige alpinbindinger og Dynafits TLT. De er også ganske stive og skulle gi deg full uttelling også på nedturen. Den nye Dynafit Radical FT er designet for heftigere nedkjøring og burde være bra for ditt bruk. Dynafits TLT-system er også regnet for å være lettere å gå med opp, og er et gjennomprøvet system. Når den nå også er kraftig forbedret for nedturen, så ville jeg vurdert de, fremfor de tyngre Marker-bindingene (også Tour). Når det gjelder ski, er det jo mye gøy å ta av, men ta en titt på de nye Cham-skiene til Dynastar. De finnes både i en vanlig serie, og en High Mountain. HM er lettere, men de vanlige har bedre hardsnø-egenskaper. Jeg har selv et par HM 87 med Dynafit Vertical FT, og et par vanlige Cham 97 med Salomon Guardian. De finnes også i bredde 107 og 127. Da jeg var i Chamonix i februar, la jeg merke til at de fleste guidene brukte disse i bredde 97, så vidt jeg kunne se... Ut fra det du beskriver, vil vel du ha noe bredere, så da er vel 107, eller 127 aktuelle valg. Jeg kjørte mine Cham 87 HM på ganske hard snø i påsken, og var egentlig overrasket over hvor godt de satt, men dette har kanskje noe med hvor fort og røft du kjører. De vanlige Cham'ene er stødige som storslalomski på hard føre (og i bakken). Nå burde det jo også være mulig å få gode priser i Norge... Jeg fikk halv pris på mine Cham 97 på XXL. Og det er vel billigere enn å kjøpe fra Sport Conrad (og så handler du i Norge). Uansett: Lykke til!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk, det hjalp mye! Virker som om TLT-systemet er vesentlig utbedret de siste årene med tanke på nedkjøring? Siden skiene også kommer til å bli brukt til lengre turer, tror jeg Dynafit er det beste valget.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville ha holdt meg langt unna darkside hvis du ikke kjøper skiene for Japan e.l
|
|
|
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Ble littt rot over - problemer med tastaturet. Vel - darkside er en tung pudderorientert ski. Den vil være bra når du har mye pudder. På topptur vil den trolig kun være riktig når du har så mye snø at du må flyte også på vei opp, eller det er så flatt at du må ha så bred ski for å få fart ned. For en så bred ski tror jeg du bør velge vulcan e.l. for å få noe stivt nok, men en ren alpinsko er nok å foretrekke. Dynafit Mountain Performance er vel en sko som ikke eksisterer - regner med at du mener tlt5 mountain (som er for myk for den typen ski du drømmer om) og tlt 5 performance som kanskje holder - spørs på kjørestil. For østlandsbaserte toppturer vil du raskt finne at du ikke bør gå alt for mye over 100mm under foten - du får ikke brukt det. Jeg har selv et par megawatt, men de er ikke mine eneste ski.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Tusen takk, det hjalp mye! Virker som om TLT-systemet er vesentlig utbedret de siste årene med tanke på nedkjøring? Siden skiene også kommer til å bli brukt til lengre turer, tror jeg Dynafit er det beste valget. Nei, tlt-systemet er ikke vesentlig endret. Til neste år kommer dynafit beast som er en vesentlig endring, men tlt radical bindingene jeg har nå skiller seg ikke markant fra tlt speed bindingene jeg hadde rundt år 2000. På brede ski kjører jeg med bindingene delevis låst (ett klikk opp), også med smale ski dersom det er hardt. TLT har alltid sett spinkelt ut, men har hatt bedre kjøreegenskaper enn konkurrentene. Jeg ville ikke ha valgt tlt bindinger hvis jeg hadde droppet mye - fordi de over tid ville kunne bli slitt.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hehe, okei. Takk for alle svar! Oppklarer mye. La oss si at jeg går for en ski ála Völkl Nunataq, som altså er en relativt bred ski som samtidig fungerer når det er litt hardere. Den må også være lett nok til å gå på tur med, men det trenger ikke være en lettvekter av den grunn. På binding tror jeg at jeg nå har slått meg til ro med Dynafit. Skoa er jeg fortsatt usikker på, siden jeg ikke er sikker på hvor mye vekt spiller inn. Jeg har sett på Scarpa Maestrale RS og Dynafit Titan. Titan er vel en relativt tung sko (2kg), samtidig som Maestrale RS "bare" er 300g lettere per sko.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Vekt er viktig, men i Norge er kanskje steglengde viktigere. Skulle jeg ha kjøpt nå, ville jeg ha valgt maestrale (rs eller ikke), dynafit mercury, vulcan eller one og tlt5 perfomance. Dynafit one er en sko jeg ikke vurderte før jeg kjøpte mercury og så hvor stiv den er også uten tunge. Jeg foretrekker tunge på "kjøreski" men på lettere ski fungerer det helt bra uten. Moderne dynafit sko (ikke titan) har veldig bra utslag som gjør at du fort sparer 30% på flatene. TLT5 performance er helt rå å gå med, men kollapser litt hvis skiene krever mye fremovervekt - så om de er bra nok er avhengig av skiene....jeg synes de fungerte bra på BD Megawatt....så det er ikke bredden som er avgjørende.Hvis du vil ha litt mer alpinfølelse er technica cochise pro et bra valg...men mangler utslaget til dynafit skoene.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Det blir enklere og enklere med så mange svar Føler det står mellom Maestrale RS, Dynafit av noe slag og kanskje er den nye Atomic Waymaker 110 en spennende sko? Vil gjerne ha en sko som også er stabil og stiv på vei ned, ikke bare på vei opp.
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Det er mer enn bare stivhet som er viktig. Jeg har tre sko nå: lange rs 130 (alpin racing sko), dynafit mercury og dynafit tlt5 performance. Fleksen på randoskoene treffer litt hardere enn alpin-skoen, og istedet for å bli hardere og hardere har de gjerne partier vor de kollapser litt -har ikke sett dette på mercury'en...men den har det sikkert den også, men den er så stiv at jeg ikke utfordrer den. Hvis skoen ikke passer foten din vil det kunne påvirke stivheten, det vil også kunne bety at du må kneppe uforholdsmessig hardt slik at du mister komfort. TLT5'en er designet rundt å sitte tett intill foten. Ved å ha en tight fin fit, oppnår den meget gode kjøreegenskaper på en sko som veier mindre en fjellskoene mine - vidunderlig oppover og god nedover. Har du bred fot vil du slite med den. Mercury'en arver mye fra tlt5'en. Ikke like vidunderlig oppover - man føler at man faktisk må gå..., mens den nedover gir litt mer trykk til å klemme gjennom skarelag osv - hvis man har kraftige nok ski. Mercury'en er litt bredere, noe som gjør at jeg sliter litt med fit'en.Maestrale er kjent for å ha veldig god fleks, men er mykere enn tlt5 - men jeg har ikke prøvd den...så skal ikke uttale meg skråsikkert. På siste tur ned Gaustatoppen stoppet jeg og kneppet opp (et hakk) skoen fordi mercury'en ble for hard for vindbølgene som var der...hadde fleksen vært mer som i alpinskoen hadde jeg trolig ikke gjort det.(Mercury'en er forøvrig den beste rando-skoen jeg har kjørt - selv om den ikke er perfekt...største drawback for meg er at jeg synes skaftet er litt for rett, men det kan fikses med en spoiler)
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for veldig utfyllende svar! Hvis Maestrale RS passer foten min blir det nok den.
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Ville vurdert 4frnt turbo, , ei knakende god og allsidig ski.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Leste denna tråden og fekk mykje nyttig informasjon!  Er på leiting etter nye sko med gå-funksjon Vil bli brukt til toppturer på 3-4 timer og 500-800 høgdemeter Vil også bli brukt mykje til heisbasert frikjøring og mykje droppin og hopping!  Kjøre for tida på volkl shiro som er 119mm på midten og med marker bindinger.Skoa eg har brukt er lange rs racing sko, men vil altså ha noko som er hakket meir behagelig opp!  Vurderer veldig scarpa maestrale rs! Nokon som har prøvd den skoen på breide ski?Nokre tips? 
|
|
|
|
|