Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Mads Gilbert..igjen!
#180973 26/03/2013 12:28 AM
hol68 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Mads Gilbert sier at fjellet er farlig, og NRK Troms og Finnmark spør om vi er enige.. Ut fra svarene å dømme levnes vi toppturfolk/frikjørere ikke mye ære, så derfor skrev jeg følgende på NRK Troms sine FB sider tidligere i dag..; Å være ute på byen etter midnatt KAN være farlig, å se på en datamaskin hele døgnet KAN være farlig, å se på TV hver dag (f.eks Oppdrag Nord-Norge..) KAN også være farlig, inaktivitet generelt ER farlig. Å bruke store ord mot ei nisjegruppe i samfunnet som søker naturopplevelser knyttet til fysisk aktivitet er å score lettvinte poenger mot ei gruppe mennesker som for en stor del har gode, sunne verdier som gjør at de i beste fall ellers ikke belaster helsesystemet i særlig grad. For oss som driver med denne formen for hobby er det likevel ingen tvil om at vi til enhver tid må vurdere våre veivalg ut fra potensiell skredfare. Denne evnen til å foreta vurderinger kan alltid bli bedre, i likhet med vår evne til å ta de rette valgene på så mange andre områder i livet. Noen velger i dag å røyke en pakke sigaretter, mens noen velger å ta seg en topptur, hvem som tar de rette, eller for den saks skyld, feile valgene kan vel diskuteres. Som på alle områder i samfunnet finnes det selvfølgelig personer som overser ethvert faresignal, de finnes også blant oss som driver med toppturer som hobby, men i det store og hele er vi helt alminnelige personer med familie og små barn og med et ønske om å leve et langt og godt liv..

Re: Mads Gilbert..igjen!
hol68 #180974 26/03/2013 12:57 PM
Fersking
Fersking

Synes det er bra at det blir skapt diskusjon rundt saken, men det blir feil av media og skjære alle over samme kam.. Godt innlegg!

hol68 #180975 26/03/2013 4:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Til Gilberts forsvar: Det gjør antagelig noe med deg, hvis du gang etter gang graver frem mennesker som er mer eller mindre most i stykker av skred... Jeg personlig er glad for at det er noen som tar på seg rollen med å si hvor vanvittig farlig et ras kan være. Vi må vel gå ut i fra at ikke alle ras-ofrene var tanketomme idioter, men rett og slett hadde fryktelig uflaks. Fjellet KAN være farlig. Livsfarlig, faktisk. Og selv om det finnes en god del frikjøringsentusiaster som "kan" fjell, så finnes det langt flere som ikke kan noenting, annet enn at de synes det ser kult ut å prøve å gjøre det de ser skiheltene gjøre på film og TV. Fint at noen - i beste sendetid - sier at du skal vite hva du gjør, før du hiver deg utpå. Jeg synes det er for få som også snakker om hvor farlig dette kan være. Og for å være tydelig på dette: Jeg elsker frikjøring! Har rota rundt på utsiden av løypene i minst 30 år, men det er først nå det går opp for meg hvor flaks jeg har hatt.

hol68 #180976 26/03/2013 10:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Temaet er skremmende aktuelt, som dagens begivenheter har vist oss.

hol68 #180977 09/04/2013 7:10 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Bra innlegg, ja.Jeg tror nok dessverre det vil dø enda flere før vi ser noen bedring. Dette må tas på alvor i et bredere lag av befolkningen. Som vi ser er det ikke bare frikjørere som stryker med i ras og jeg håper det medfører mindre tyn av oss frikjørere. Men som Flyt sier, det er mange som ikke kan, derfor må media og kanskje også skolene ta del i folkeopplysningen slik at man kanskje på sikt kan få en mer kunnskapsrik og mindre utsatt befolkning.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå