Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan bli bedre løssnøkjører?
#180893 19/03/2013 12:28 PM
bmj Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Jeg skal bli med på et kurs etter hvert, men i påvente av dette, finnes det noen gode youtube-vidoer/dvd-er som kan gi noen tips til hvordan bli en bedre løssnø-/offpiste-kjører. Jeg har funnet mange enkeltstående videor på YouTube, men skulle gjerne hatt tips om et evt mer gjennomarbeidet kursopplegg... om det finnes.

Re: Hvordan bli bedre løssnøkjører?
bmj #180894 19/03/2013 1:20 PM
Medlem
Medlem

hehe, tror nok det eneste som egentlig hjelper er å komme seg ut å stå på ski. Oppsøk dårlige forhold og prøv deg fram.

Tror det finnes noe tips og triks greier på 4frnt.com -> 4frnt media og så bla deg fram til tech talk eller noe sånt. Så vidt jeg husker der det en slags serie som tar for seg alt fra hvordan ski er bygget opp til hvordan du skal hoppe klipper.

Lykke til

bmj #180895 19/03/2013 1:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tips jeg tror vil funke:1- Begynn å øve i helling som ikke er brattere enn at du kan kjøre tilnærmet i fall linjen(rett ned).2- Finn balansen på skien. Ikke for langt frem, og heller ikke for langt tilbake. Stå på begge skiene, ikke ytterski.3- Bruk opp/ned bevegelse samt motvridning(overkropp/underkropp) for å dreie skiene.

Ettervært som du behersker dette kan du oppsøke brattere terreng. Detr finnes ingen snarveier. Øvelse gjør mester.

bmj #180896 19/03/2013 2:55 PM
Fersking
Fersking

Eg har etterkvart ganske mange bøker om skikøyring, men den boka eg alltid kjem tilbake til er denne:

Ron lemaster: Ultimate Skiing

http://www.amazon.co.uk/Ultimate-Skiing-Master-Techniques-Great/dp/0736079599/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1363700762&sr=1-1

Det er berre eit av kapittela i boka som handlar spesifikt om løssnøkøyring, men dei aller fleste utfordringar ein kan ha i løssnøen kan ordnast på ved å bli ein betre skikøyrar generelt.

Mange enkelttips og videoar frå her og der kan gjere at ein blir litt forvirra. Denne boka er god på å gi deg eit begrepsappart og forstålese av korleis ting heng sammen, og så kan du sortere andre meir spesifikke tips ut i frå det. Eg trur også at det å ha eit teoretisk rammeverk å sette tilbakemeldingar du vil få på eit kurs inn i, gjer det lettare å utnytte/forstå dei tilbakemeldingane du vil få. Hvis du ikkje kjem deg på kurs, så prøv å få nokon til å ta video av deg. Ofte er det lettare å sjå kva som går gale når ein ser det utanfrå.

bmj #180897 19/03/2013 8:55 PM
bmj Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for gode og konkrete tips! Nyttig!

bmj #180898 19/03/2013 10:37 PM
Medlem
Medlem

Jeg brukte ett års tid på å "finne balansen" på skiene. Før det hatet jeg nedkjøringa på toppturer(!) fordi jeg ble så forbanna sliten av å kjøre i baksetet og tvinge skiene hit og dit. Men plutselig bare klikket det på plass, og nå kan jeg knapt vente til neste sjanse til å sløye skogspudder eller å kose meg i bratt vårslush.Skal ikke skryte på meg noen slags ekspertise på feltet, men vil bare trekke frem noen punkter som jeg føler er viktig for å få dreis på offpiste/løssnøkjøringa* "Drive the cuff" - dette handler om å stå sentrert på skien, balansert, la skien jobbe for deg istedenfor at du må slåss for å tvinge skien rundt. * "Committing to the turn" - man må tørre å bruke tyngdepunktet i kroppen, legge seg over og la skiene utøve krefter mot underlaget så du kan endre retning fort* "Weighting/unweighting/pumping" - man kan "hoppe" for så å benytte den korte perioden da skiene har mindre trykk fra underlaget til å sette seg opp til en sving, eller pumpe i løssnøen så man får bedre fart (spesielt på smalere ski, Sist vil jeg bare si at man kan lese på nettet om skiteknikker og finurligheter til øyet blir stort og vått, men "time on the hill" er det som tilslutt får det til å klikke på plass. Hvordan vet man når det har klikket på plass? Det vil du skjønne. Det vil ikke være noen tvil. smile

Beklager all nynorsken.. miljøskadet av TGR og TTips..

bmj #180899 21/03/2013 1:16 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mye bra tips fra Fink her... Som sagt: I løssnø kjører du ikke på skjæret, med tyngde på ytterski osv... Man bør mer tenke på det som trampolinehopping, med jevn tyngde på begge ben, der man bruker spennet i skia til å tråkke NED, få LØFT av skia, vende til ny sving, tråkke NED, få LØFT osv... Den aller vanligste feilen er å havne for langt bakpå. Med de nye, bredere skia, med rocker, så søker skiene oppover i snøen av seg selv, så det viktigste er å få en ballanse OVER midtpunktet, der du kan gi skiene et trykk nedover uten å bli "kastet av". Du skal bare OPP. Og siden du skal nedover, bør tyngden ligge litt frempå. Veldig viktig hvordan du holder overkroppen også. Alltid dalvendt, med skuldrene parallelt. Armer ut for ballansens skyld... akkurat som du ville ha gjort på en trampoline. Greia er å få en rytme, der du "svever" nedover bare med små fraspark som gir deg løft og flyt inn i neste sving. Det er fantastisk når du kjenner det kommer... Og du blir ikke sliten... "Nearest thing to flying".