Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
K2 Brightside... vinglepetter...
#180808 12/03/2013 12:28 AM
Lovise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter 13 års pause fra "gosvingen" , kjøpte jeg meg K2 Brightside med Voile Switchback binding, og bruker scarpa T2 eco sko til.

Har kjørt ca to mnd på ski nå, og kommet overaskende sterkt tilbake... kjørt så mye som mulig, mest i bakke.

I helgen som gikk ble det pudderkjøring utenfor løypa... Ettersom progresjonen har vært stor, er jeg kommet tilbake nå i god flyt og relativt høy fart... og i pudderet skuffet skiene virkelig, den bare vingler ! Måtte bruke mesteparten av energien på å holde kontroll på dem. Jeg ble utrolig skuffet...

Burde jeg hatt ei stivere ski kanskje ..?.. Jeg er jo jente, men liker å dra på og kjøre opp mot grensa... er 168 høy og sterk og litt tung, 76 kg. Skiene mine er 161...

Jeg er allerede begynt å lete litt etter nye ski, all bakkekjøringa var mest som trening ... er jo i pudderet jeg egentlig vil bruke mest tid fremover nå... noen tips ?

Re: K2 Brightside... vinglepetter...
Lovise #180809 12/03/2013 10:13 AM
Fersking
Fersking

Du må rett og slett ha en større ski. Lengre og bredere. Minst 105 mm bredde på midten og opp mot 175 i lengde.

Lovise #180810 12/03/2013 10:58 AM
Medlem
Medlem

enig med -nao over, du trenger en lengre og bredere ski for å få god-følelsen i løssnøen. MEN: du bør vurdere om du skal ha EN ski til alt eller om du skal beholde den skien du har til bakke og harde forhold og heller kjøpe en reindyrket løssnøski i tilegg.

Dersom du velger en rendyrket pudderski kan du godt velge ski med midtbredde over 110-115mm. At dine ski er ustabile trenger ikke nødvendigvis bare avhenge av stivheten, også svingradius har mye å si. Så vidt jeg kan se har dine ski en svingradius på ca 16m, for en rendyrket pudderski ville jeg valgt en med over 20m svingradius kanskje helst over 25 m hvis du liker å kjøre fort med lange svinger.

Dersom du velger en allroundski ville jeg fortsatt gått over 20m på svingradius, men kanskje holdt meg mellom 105 og 110mm midtbredde. Etter min mening er det svært viktig at en allroundski takler varierende forhold, derfor ville jeg valgt en litt stivere og litt mer innsvingt ski i forhold til en ren pudderski.

fordelen med to skipar er at du kan beholde de du har til lengre toppturere etc og sånnsett spare litt vekt, ulempen er jo faren for at du velger "feil" ski når du skal på tur. På den annen side er det jo rimeligere med ett par ski i forhold til to.

Finnes mye bra brukt, men skal jeg gi et tips til pudderski er der 4frnt CRJ, kjenner flere som digger disse i løssnøen med telemark.Dessuten er det jo sesong for skisalg snart! Lykke til

Lovise #180811 12/03/2013 1:11 PM
Lovise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for gode tips !Tenker at jeg beholder den K2 skia til å følge ungene på alpintrening med, å så går jeg for ei ren pudderski :)For meg som slutta å kjøre da riva3 bindingen var det hotteste er det rene jungelen der ute, og når man legger ned såpass mye penger i utstyret vil man ha noe som funker smile

Lovise #180812 26/04/2013 2:18 PM
Lovise Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Etter å ha kikket litt rundt har jeg bestemt meg for å selge det utstyret jeg har å kjøpe meg ei Vølkl Kiku med NTN binding.Skia har full rocker å kommer i 170 og 178 lengde, vil det være for langt om jeg går for 178 ?Redd for at 170 blir for kort igjen.Noen innspill, kjennskap til Kiku som telemarkski ?

Lovise #180813 27/04/2013 10:51 PM
Fersking
Fersking

Kiku er jentemodellen av Gotama. Kjempeski. Har prøvd Gotama i 178 med NTN. Lettkjørt og livlig for meg som er 175 høy og 75 kg. Har også hørt mye positivt fra jenter som kjører Kiku. Jeg ville satset på 178 og NTN Freedom binding. Med rocker og tupp forran og bak, så "forsvinner" noe av lengden. Den vil føles som en kortere ski.