Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Bytte til "freeride" binding
#180784 10/03/2013 10:38 PM
Voss Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei. Har no kjørt litt på K2 Bacup med marker griffon 13, fungerer utmerket, men vil ta noen toppturer og må da skifte bindinger. Har tenkt på marker duke, ettersom eg veier ca 90kg og hoved bruken blir i preppa løyper. Hvordan er det å bytte bindinger, hva må er gjera med dei gamle hullene i skia?Og noen tipps til bra sko som fungerer til begge deler. Har kraftige leggmuskler, finst det sko som er større i skaftet enn andre?Noen så har noe formeininger om tankene mine??

Re: Bytte til "freeride" binding
Voss #180785 13/03/2013 12:40 AM
Entusiast
Entusiast

Kjører selv på ski der jeg har montert bindingene lenger bak dvs ca 2-3 cm lenger bak..

Er som sagt ikke noe problem å kjøre år etter år med nye hull i skiene bare de ikke står nær hverandre ca 2 cm forran eller bak nye, gamle.

Har ikke fyllt i noe i hullene på skiene med Diamir bindinger..

Er selv 92-96 kg og funker veldig greit å kjøre med diamir både på topptur, pudder, og ganske hardt i løypene på mine gamle bindinger..

Skal vel ikke være noe problem med Dynafit bindinger heller etter hva jeg har lest denne sesongen her inne både i bakke og offpist for tyngre personer..

Sko kan jeg desverre ikke hjelpe med da jeg ikke er noen ekspert på området.

Voss #180786 13/03/2013 1:04 PM
Entusiast
Entusiast

Det er null stress å bytte bindinger. Som Pulken sier så er det ikke noe stress å ha flere hull i skia bare du har littegranne avstand mellom dem. 2 cm var da voldsomt mye, jeg har langt mindre på mine Prophet 115. Nå er dette en ski med litt mer solid byggning enn Bacup, men det skal uansett gå bra.

Jeg hadde vært særdeles skeptisk til å ikke fylle hullene etter de gamle bindingene med noe. Så lenge du kan få fuktighet inn til trekjernen kan den råtne og skien vil etter hvert bli vesentlig svekka rundt hullene. Propper til å sette i får du på sportsbutikker, og sammen med litt lim vil dette funke strålende.

Hvis du lar en butikk ta seg av monteringsjobben vil disse etter all sansynelighet gjøre dette uansett. Hvis du gjør det selv: Pass på nøyaktigheten. Når bindinger skal på plass i spor som er separat montert på skia er det viktig at ting er beint for at det ikke skal skjære seg.

Voss #180787 13/03/2013 9:55 PM
Voss Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svar.Da blir det nok nye bindinger ja:)

Voss #180788 13/03/2013 10:52 PM
Entusiast
Entusiast

Grunnen til at jeg ikke har tettet gamle hull var at da jeg boret nye hull så såg det ut til at det var metall og glassfiberkjerne og det har gått bra til nå uten å stramme et par av skruene mer enn max 1-2 ganger på 4-5 år.

Skiene mine er forøvrig Atomic Teledaddy og de har jeg kjørt rimelig hardt med skal jeg si dere, både i pudder og i løypa.

Men ikke dumt å plugge hullene for sikkerhetsskyld.