Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montering NTN?
#180694 04/03/2013 2:29 PM
Jens Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Jeg har nå gått over fra Cobra r8 til NTN freedom og lurer i den forbindelsen hvor på skiene det er best å montere bindingene? Skiene jeg har kjøpt er voelkl nunataq.Skal bindingene monteres på samme sted som man ville montert cobraen? boot center? balance point?? Har stått en del telemark, men helt "grønn" på alt som har med montering å gjøre:) Takknemlig for alle svar og delte erfaringer:)

Hilsen Jens

Re: Montering NTN?
Jens #180695 04/03/2013 7:46 PM
Fersking
Fersking

Monter den bootcenter støvel mot bootsenter ski - da fungerer den best.

Jens #180696 05/03/2013 12:39 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Monter den bootcenter støvel mot bootsenter ski - da fungerer den best.

Alt for generell og unøyaktig anbefaling. Står en del om montering på diverse tråder her på forumet om du søker litt, bl.a. her: null

Jens #180697 06/03/2013 3:15 PM
Fersking
Fersking

Betal heller litt til en profesjonell sportsforetning for å gjøre det for deg, de har som regel peiling smile

Jens #180698 09/03/2013 9:34 PM
JLB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Betal heller litt til en profesjonell sportsforetning for å gjøre det for deg, de har som regel peiling smile

Den "profesjonelle sportsforretningen" finnes alt for sjelden i denne sammenheng, de fleste følger fabrikkens (alt for generelle) anbefaling uavhengig av om de "har peiling" eller ikke. Monterer man som Rottefella sier, så er det en relativt enkel og svært så tidsbesparende sak å gjøre, og man kan til enhver tid slå seg på brystet med at man har fulgt "boka"... Mange brukere føler nok også at dette funker bra, men en optimal løsning er det dog sannsynligvis ikke

Jens #180699 10/03/2013 3:44 PM
Medlem
Medlem

Nunataq er en meget tradisjonelt bygd ski og en standard boot center montering bør fungere helt fint for de aller fleste. Spesielt Freedom sliter ikke med samme press på framskia som sin storebror og dermed vil en BC montering i de fleste tilfeller fungere helt fint. Jeg er enig med JLB at å montere BC blir for generelt, men det er tross alt en grunn til at Rottefella anbefaler dette. Du skal være rimelig sikker på deg selv og skiens egenskaper før du begynner å våge deg ut på noe annet. Og som JLB også sier så er en "profesjonell sportsforretning" i denne sammenheng vanskelig å finne. Dessverre har det blitt slik at telemark er på vei ut og du skal lete lenge før du finner en selger i en sportsforretning som er så dedikert at han vil anbefale deg noe annet enn å montere BC på 99% alle ski. Bottom line her er at du monterer BC hvis kke du selv har noen veldig gode argumenter for noe annet. NTN er ikke det samme som 75mm og må dermed behandles annerledes

Jens #180700 11/03/2013 5:20 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Noen som har sammenlignet dette med Alpin? Jeg vil tro at det vil være riktig at binding/støvel står noe lenger fram for telemark enn for alpin. Alpinteknikk er vel å presse leggen frem i støvelskaftet for å få trykket lengst mulig fram på skien? Det er det man lærer i allefall. Dette lar seg ikke gjøre på sammen måten på telemark siden den har løs hæl og man da uunngåelig vil gå på snørra.Er dette tatt høyde for med Bootcenter-merket på støvelen slik at telemarkbindingen kommer litt lenger frem? Noen som vet?

Jens #180701 21/03/2013 12:45 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Armada TST 183 ankommet og montert med NTN Freedom. Syntes det såg veldig sært ut å plassere bindingen så langt fram... Ekstremt langt fram i forhold til effektiv lengde på hardt underlag? Så jeg pratet med diverse selgere og importøren. Ingen hadde noen spesielle tilbakemeldinger fra solgte ski med telemarkbinding men forstod hva jeg mente og jeg endte opp med å montere 2 cm bak. Ser bedre ut (!) Føles veldig bra, fikk 4 turer i bakken og noen hundre meter pudder på et jorde. Føles fin, lettkjørt, men den svinger mer enn jeg hadde trodd! Har JJs fra før og de er roligere i inngangen til svingen ... Gleder meg til fortsettelsen

Jens #180702 23/03/2013 11:10 PM
Medlem
Medlem

Følg fabrikantens anbefaling. la montering bli bestemt utifrå boot center, og skias anbefalte monteringspkt. På Nunataq så er det grei skuring siden den har berre eit merke for montering. det vil vere den mest optimale løysinga sidan en då vil få ut dei egenskapane skia er designa for å ha. En må gjerne eksprimentere med plasseing så lenge en kjenner konsekvensen av det..

Jens #180703 09/04/2013 11:07 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Armada TST 183 ankommet og montert med NTN Freedom. Syntes det såg veldig sært ut å plassere bindingen så langt fram... Ekstremt langt fram i forhold til effektiv lengde på hardt underlag? Så jeg pratet med diverse selgere og importøren. Ingen hadde noen spesielle tilbakemeldinger fra solgte ski med telemarkbinding men forstod hva jeg mente og jeg endte opp med å montere 2 cm bak. Ser bedre ut (!) Føles veldig bra, fikk 4 turer i bakken og noen hundre meter pudder på et jorde. Føles fin, lettkjørt, men den svinger mer enn jeg hadde trodd! Har JJs fra før og de er roligere i inngangen til svingen ... Gleder meg til fortsettelsen

Fortsettelsen er som følger: I bakken på hard underlag er de helt konge. veldig svingvillige, sitter som ei kule.I superpudder er det like svingvillige og flyter veldig godt. Ser ingen grunn til å kjøre Armada JJ's da heller selv om de har rocker framme og bak, mens TST bare har foran. På haugete slushføre og gjennomslagsføre tror jeg at det "hekter litt mer" (om man kan si det sånn) framme enn bak, det virker som om den store spaden fremme lugger litt og skien dermed overroterer (svinger mer) slik at man må slippe trykket tidlig. Har litt for lite erfaring mtp dette enda, men slusjsesongen er enda ung og det er meldt meir snø så det blir mer å fortelle snart.

Jens #180704 09/04/2013 11:13 PM
TJS Offline
Fersking
Fersking

Følg fabrikantens anbefaling. la montering bli bestemt utifrå boot center, og skias anbefalte monteringspkt. På Nunataq så er det grei skuring siden den har berre eit merke for montering. det vil vere den mest optimale løysinga sidan en då vil få ut dei egenskapane skia er designa for å ha. En må gjerne eksprimentere med plasseing så lenge en kjenner konsekvensen av det..

Kom gjerne med noen betraktninger til oss med mindre erfaring smile