Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ridig topptur utrustning?
#180646 25/02/2013 1:48 PM
JesperS Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hej!

Jag ska köpa nya tur grejer. Har inte så mycket erfarenheter av att gå på tur. Har åkt väldigt mycket alpint i pist och offpist men då endast från lift och lite boothiking inblandat.

Mina planer i vår är att vara en del i Lofoten och Lyngen.

Pjäxa:Har tittat närmare på Dynafit Mercury, Scarpa Maestrale RS och Garmont Cosmos som pjäxa. Jag vill ha en så hård pjäxa som möjligt då jag vill kunna åka på. Är det någon skillnad på dessa? Vilken är den mest rigida pjäxan?

Bidningar:Då har jag funderat på Dynafit Radical FT 12. Passar det till alla skorna jag har nämnt ovan? Finns det någon annan bindning som är lika bra men billigare?

Skidor:Jag är lite osäker här då jag inte vill tappa så mycket på åkupplevelsen. Utan hellre bränner lite extra energi. Jag åker idag på Völkl Kuro när jag kör offpist. Har haft Nordica Jah Love. Men har tänkt en rocker modell med typ 110-115 mm i midjan och omrking 190 cm. Vilken skida skulle kunna passa mina krav(har tittat lite på salomon rocker 2, 115 mm)?

Hade varit väldigt intressant med lite info! Tackar!

/JS

Re: Ridig topptur utrustning?
JesperS #180647 25/02/2013 3:13 PM
Ringrev
Ringrev

Cosmos har vel hatt litt problemer i år. Scott (som har kjøpt Garmont) lover forbedringer til neste år.Ellers burde du velge det som passer din fot.

Megawatt Carbon kan være et alternativ. Dynafit Huascaran likeså. Har selv megawatt'en, men ville valgt noe mye smalere som eneste toppturski. Kjører forøvrig med bindingene i "semilås" på de...

JesperS #180648 26/02/2013 11:54 AM
JesperS Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Aha! Tack för info. Vilka problem har Cosmos haft?

Vad innebär semilås på bindningene?

JesperS #180649 26/02/2013 12:06 PM
Ringrev
Ringrev

Cosmos har i følge wildsnow hatt noen problemer med at tech-festene ikke har fungerte helt slik de bør - noe som påvirker utløsningen.

Semi-låsing betyr at du kjører med frontbingen i midt mellom gå-mode og kjøremode.