Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
K2 - dårlig kvalitet, uheldig eller bare er det sånn?
#180596 21/02/2013 8:39 PM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kjøpte ett par K2 (husker ikke modellnavn i farta) twintip i for 2 år siden, har ikke brukt de vanvittig mye, kanskje 20-30 ganger. Når jeg var i bakken idag, så la jeg merke til at skiene har sprukket på siden. Noen småstore biter har løsnet fra det øverste laget og man ser rett inn i glassfiberen, glassfiber begynner vel å trekke vann etterhvert og da er skiene modne for søppeldunken.

Er dette noe man må forvente av skiene etter 2 år, eller burde de holde lengre?

Re: K2 - dårlig kvalitet, uheldig eller bare er det sånn?
ola123 #180597 21/02/2013 10:09 PM
Medlem
Medlem

Dårlig vedlikehold..

ola123 #180598 21/02/2013 11:46 PM
Fersking
Fersking

Ski får hakk og merker, og slår man skia sammen kan det falle av biter. Ha på litt lim så trekker de ikke vann. Kjøp for all del nye hvis du ikke har trua, men gi da skia til noen som kan ha på litt lim og ikke kast de! De er nemlig helt i orden.

ola123 #180599 22/02/2013 9:13 AM
Entusiast
Entusiast

K2, nuff said....

Det at skien liksom skal være sprukket i siden grunnet manglende vedlikehold er tull.

Men bare tett dem med epoxy, lim om du ikke har epoxy. Bare pass på at kjernen ikke er våt før du tetter.

ola123 #180600 23/02/2013 9:34 AM
ola123 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

så mao K2 har ikke den bete kvaliteten? hva burde jeg gjøre med vedlikehold for at de skal holde bedre, på andre merker at jeg egentlig ikke gjort noe særlig (bortsett fra å glide) og har aldri sett at de har sprukket opp sånn.

ola123 #180601 23/02/2013 10:59 AM
Entusiast
Entusiast

K2 masseproduserer i Kina og sparer på materialene, så ja det er åpenbart ikke den beste kvaliteten, men så er det ikke de dyreste skiene heller.

Angående vedlikehold så er skal å reparere grove skader som går på integriteten til skiene, lagre dem tørt, preppe såler og kanter være det nødvendige. 

ola123 #180602 04/03/2013 10:10 AM
Entusiast
Entusiast

Som f33d3r sier over, så er det mye masseproduksjon (ikke egentlig noe galt i det, fabrikker med god kvalitetskontroll kan lage perfekte ski 99,9% av tiden), men problemet oppstår når det er folk uten tilknytning til skikjøring eller ansvarsfølelse for produktene som tar beslutninger for å bedre sin profittmargin... (Ref matbransjen og de siste avsløringene der.)

Det er heller ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og kvalitet, ettersom det ofte er mange som skal ha sin fortjeneste på utstyret. Tenk et stort merke, her skal fabrikken ha sitt, aksjeeierne skal ha sin fortjeneste, markedsførerne skal ha sitt, utviklingsteam, proteam, leie av kontorlokaler, grafikere, webdesignere, fotografer, messestands skal designes og befolkes, nasjonale importører skal ha sin fortjeneste, lokale representanter skal tjene sitt, butikken skal tjene litt og til slutt skal kunden betale for det hele...

Et par ski som koster under av 4-500kr å produsere (ved store volumer og billige materialer med dårlig finish laget av underbetalte arbeidere i et lavkostland) ender opp med en prislapp i butikken på 6-7000 kr.

ola123 #180603 04/03/2013 4:47 PM
Entusiast
Entusiast

Helt enig i det SiSt sier.

K2 er dog langt fra de verste på produksjonkost kontra utsalgspris. Det er nok av merker som masseproduserer i Kina til veldig lav kost, likevel later som de er premiummerke og selger skiene for 8-10k...

Sammenlignet mot SiSt sitt merke dog så blir det K2 og alle de masseproduserte skimerkene latterlig dyre, Downskis er mye billigere enn selv K2 og kvaliteten er en helt annen.

Jeg er for mer fronting av små merker som lager kvalitetski til gode priser. Entusiastene på TGR er veldig flinke til dette og skaper et marked for indiemerker i USA. Vi må gjøre det samme i FriFlyt-forumet for Norske og Europeiske merker.

Det begynner jo og å bli noen Norske merker med Stereo , SGN og Down(halvnorsk vil jeg si). Det er viktig at vi entusiaster støtter opp om dem gjennom å kjøpe ski fra dem og presse butikker til å ta inn ski fra dem så de kan lykkes og så vi kan få flere Norske indiemerker. Begynner å bli passe lei av at alle butikkene kun har de samme merkene inne: K2, Völkl og Salomon i absolutt alle butikker og de tar opp mesteparten av skiveggen selv i nisjebutikkene, selv om disse butikkene og har andre merker.

ola123 #180604 05/03/2013 12:32 PM
Entusiast
Entusiast

Hyggelig å høre, F3d33r... Har du årets ski? Vi tok et stort steg oppover på finish i år, og fortsetter med å tweake på småting for å få enda bedre finish og holdbarhet til neste sesong.

Angående det å komme inn i butikker så er det en del store ulemper med det og, særlig med tanke på pris. Jeg vet ikke helt hvor SGN og Stereo produserer eller hva slags organisasjon de har, men prismessig ligger de skyhøyt over oss, noe som må til dersom man skal være attraktiv i butikkmarkedet med tanke på lønnsomhet.

ola123 #180605 05/03/2013 1:07 PM
Entusiast
Entusiast

Nei har ikke fått meg noen av årets. Men blir sikkert noen til neste sesong.

Selvfølgelig har distribusjon i butikker sine fordeler og ulemper. Jeg mente ikke at alle merkene burde inn i butikkene, men at vi entusiaster bør presse butikkene litt til å ikke bare ta inn de samme merkene alle sammen. Det gjelder forøvrig ikke bare å få dem til å ta inn små merker, det er mange av de store merkenes frikjøringski som jeg ikke ser i butikker i Norge (Blizzard og Elan f.eks.). Det skorter på diversitet i butikkene og det skuffer når selv frikjøringsnisjebutikkene fyller opp mesteparten av veggen med de samme merkene som G-Sport.

Stereo har jeg sett i noen butikker og ut i fra hjemmesiden deres har de ganske stort distribusjonsnettverk, men dette har nok mest med vannskiene deres. Hvordan og hvor de produserer finner jeg fint lite ut om. SGN produserer i utlandet et sted, men vet ikke hvor. De designer og lager prototyper i Norge. Har ikke sett SGN i noen butikker, selv om prisene deres er butikkvennlige.

Jeg skjønner godt at Down ikke satser på butikkdistribusjon med de prisene dere har. CoreUpt som og hadde veldig lave priser og prøvde seg på butikkdistribusjon gikk det jo ikke akkurat så bra med.

ola123 #180606 05/03/2013 1:50 PM
Entusiast
Entusiast

Coreupt hadde jo en merkelig modell med lave priser og veldig dyre teamkjørere som gjorde hele konseptet sårbart. Jeg tør nesten ikke tenke på hvor presset marginen deres var når de solgte seg inn hos Sport-Conrad...

ola123 #180607 05/03/2013 2:49 PM
Entusiast
Entusiast

Det at skiene sprekker på siden henger jo ofte sammen med at du slår stålkanten inn i topplaget på skia når man f.eks hopper og krysser skiene. Hvor stygt det ser ut avhenger av toppmaterialet på skien. Fikses raskt med litt pusseutstyr og epoxylim!

ola123 #180608 05/03/2013 3:19 PM
Entusiast
Entusiast

Ja CoreUPT hadde en veldig merkelig modell. Alle lurte jo på hvordan de fikk det til å funke. Svaret var jo at det ikke funket :p

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå