Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
telemark er topp - men randonee er et godt suplement!
#180561 20/02/2013 8:35 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hei

Har stått Telemark i 13 år - Herlig! I fjor gorde jeg noe som dere telemarkjørere kanskje synes er .. nesten et svik .... jeg kjøpte Randonee ski - Bare som et suplement til de gode dagene på Telemark.  Og vet  dere hva: Det er  veldig gøy!  Ja skigleden er like stor som på Telemark. Vel... iallefall nesten. De beste pudderdagene er best på telemark. Men en vinter er ikke bare super pudderdager.  På randonee utstyr står jeg mye raskere ned fjellsidene på litt  vekslende forhold. Og det er gøy.  Nå står jeg 50%  telemark og 50% Randonee.  Hva er  dine erfaringer?

Re: telemark er topp - men randonee er et godt suplement!
fjellfalk #180562 20/02/2013 11:08 PM
Medlem
Medlem

Skjønner deg veldig godt, og så lenge du har det gøy, så er det ingen andre som har noe de skulle ha sagt. Jeg skaffet meg ski med NTN, og har stortrivdes på det fram til nå, men må si at jeg vurderer å skaffe utstyr med fast hel også. Med NTN kan man kjøre parallellsvinger ganske bra, og da jeg leide alpinski i Røldal i påsken i fjor gikk det helt sømløst å "konvertere" for en dag. Samtidig ville jeg ikke hatt samme ski-ballast som jeg har i dag uten telemark-kjøringa, den setter veldig fokus på teknikk, og det tar du med deg også når hælen siter fast.

Vurderer både randonee og et lettere bc-telemark-oppsett (T4 og rossi bc125 ellerno). Tiden (og pengboka) vil vise.

fjellfalk #180563 21/02/2013 9:40 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg svek til gangs når jeg først begynte... Solgte unna siste par NTN-sko nå for noen uker siden og da har jeg helkonvertert. Hadde TTS kommet litt før hadde jeg kanskje blitt værende men første gangen jeg stakk føttene ned i et par TLT5 og gikk tur med tech-binding var det gjort - beklageligvis er det SÅ mye bedre. Siden har det kommet til alpinsko og bindinger.

Opplever også at skigleden er like stor den bare endrer seg litt smile

Det jeg sitter igjen med nå er mitt fjelltelemark-oppsett bestående av Åsnes Vetletind, Voile 3-pin cable og Scarpa T4. Dette kommer jeg til å beholde åkkesom. På ingen måte purist men akkurat dette ivaretar det jeg føler er essensen av telemark.

fjellfalk #180564 22/02/2013 12:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg kjører både NTN og alpint. Måtte ta noen års pause fra telemark pga knær som begynnte å protestere, men har så smått begynnt med litt vekselbruk. Moro begge deler. Blir likevel mest lpint. Nå lurer jeg på å skaffe meg et par rando-ski med tlt-bindinger til bruk med mine Scarpa TX Pro-støvler, siden de også kan ta denne type binding. Lest forresten om en kar som hadde satt p tlt bakbinding, på sitt NTN-utstyr, slik at han hadde det beste fra to verdener. Men det krevde visst litt "mekking", så det er ikke så aktuelt, selv om idéen høres bra ut. Purister kan jo holde på med sitt, hvis de vil det... Resten av oss kan jo ha det gøy pa alle de måter vi kan :-)

fjellfalk #180565 09/03/2013 8:04 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har gjort det samme selv. I fjor hadde jeg flere løs hæl-dager enn fast hæl-dager. I år leder fast hæl... 

Lest forresten om en kar som hadde satt p tlt bakbinding, på sitt NTN-utstyr, slik at han hadde det beste fra to verdener. Men det krevde visst litt "mekking", så det er ikke så aktuelt, selv om idéen høres bra ut. Purister kan jo holde på med sitt, hvis de vil det... Resten av oss kan jo ha det gøy pa alle de måter vi kan :-)

Sjekk algeir sin setup i denne bildeserien: "Kombinasjonsbinding for rando og tele (ATK og TTS)"